ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Fischer i Lidköping 1875-1885  (läst 384 gånger)

2020-10-19, 19:53
läst 384 gånger

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Min FF F Odert Sebastian Hellström (1866-1939) var fosterson mellan åren 1875-1885 hos klädesfabrikant och bankdirektör Per Adolf Fischer (1819-1887) och dennes hustru Christine, född Richter (1817-1896) genom att hans morbror, Reinhart Cornelius Nordström var gift med paret Fischers döttrar, Edit Ulrika Charlotta. 
Familjen ägde då bland annat stadsäga 41-42 i Nya Staden. Enligt egen lämnad uppgift senare i livet gick min FF F i skola där (Lidköpings Lägre Elementarläroverk) och arbetade därefter som kontorist (sannolikt vid familjen Fischers klädesfabrik) men kom att lämna Lidköping för militär tjänstgöring i Kristianstad på hösten 1885.

Jag söker all information jag kan få om läroverket, Fischers klädesfabrik och Fischers bostad (ex. vilken gatuadress). Om någon händelsevis skulle ha specifik information om familjen eller min FF F, även så bilder är det av stort intresse.
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna