ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Anna Sophia Gran  (läst 322 gånger)

2020-09-11, 17:29
läst 322 gånger

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
Hej
I min forskning om barnamordet i Hemsjö 1826 förekommer en Anna Sophia Gran först som delmisstänkt, men hon frias så småningom från denna misstanke. Vid rättegången kallas hon hustrun till avskedade soldaten Gran. "Hon uppträder som som zigenarkvinnor plägar göra" var rättens omdöme. Själv uppger hon att hon kommit från Norge för många år sedan till Göteborg. Nu hade hon drivit omkring i landet i flera år utan att vara skriven någonstans men hon hade gift sig i Lena förs. för ca 10 år sedan med en sjöaskulant från Göteborg, sade hon till rätten. Vid tiden för mordet som ägde rum i juni 1826 befann hon sig uppenbarligen i Ödenäs förs. där hon vistades i perioder på olika gårdar. Jag har sökt uppgifter om henne utan att hitta något.
Kan någon hjälpa mig med att identifiera denna Anna Sophia Gran vore jag tacksam.

Obs. Har ny epostadress: leifessefjord@outlook.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna