ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Advokatfiskalen Kalmar län (H) EVIIBAA:6529b (1665-1679) Bild: 3870  (läst 411 gånger)

2020-09-11, 16:57
läst 411 gånger

Utloggad Christer Gustavii

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-12-21, 14:20
    • Visa profil
Enligt noteringarna i Vimmerby rådhusprotokoll från 24 april 1678 ska Ingrid Olofsdotter Spaak ha beskyllt Djursdalas borgerskap för att vara kälkborgare (första stycket). Skulle vara tacksam om jag kan få följande texttolkning för första stycket bekräftad:
"Gle. Oluff Jonsson framkom besvärar sig öfver hustru Ingri Carl Spaaks det hon i Jörsdala borgerskapet skällt för kielkeborgare. Hustru Ingrid nekar och säger hon bor ibland satar och diäfvlar och gifver dem diäfvulen alla samtliga”


Sedan tror jag att andra stycket också handlar om denna händelse, men jag klarar inte riktigt att tyda texten. Hoppas att jag kan få hjälp med att tyda detta också.


Tack på förhand
//Christer

2020-09-12, 12:50
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:58
    • Visa profil
G: Oluff Jonsson framkom beswärer sig öfvr hustru Ingri Carl Spacks dett hon i Jörsdala Borgerskapet siällt för kielckeborgare, hustru Ingridh nekar och säger hon boor iblandh satar och diefuular och gifvr dem diefuulen alle samht.

Borgerskapett besuer sig höge. att ingen fredh blif. på åker och äng, såsom och dett skogs hugger (nossled?) neder kastas som offtast, bleff resolverat att der någon bodskap finnes må man dett införa och gifues för huart creatur dhen dätt ägor 3 ??, såsom och att alle sina suin ringia, huedh lijka straff.

Det är ett ord jag inte blir klok på. Det ser ut som "nossled" men är säkert något annat. Och så valutan på boten, det är kanske något med silvermynt men jag vet inte.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna