ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Överklagande av beslut av Hvitfeldtska Stipendieinrättningen  (läst 439 gånger)

2020-09-07, 17:16
läst 439 gånger

Utloggad Gunilla Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2021-10-04, 16:09
    • Visa profil
I samband med städjeprocessen 1824 på gymnasiehemmanet Käderöd, blir kuratorernas beslut a d 1825-10-12 överklagat av en av släktingarna som inte fick arrendet. Överklagandet går ända upp till kungl.majt, som fattar beslut i ärendet 1834-11-11.  Beslutet blir att kuratorernas beslut om arrendator kvarstår.


Min fråga:  Vilka rättsinstanser måste ta beslut i ärendet innan det når kung.majt?


Stipendieinrättningens namn är ju Kongl. och Hvitfeldtska Stipendieinrättningen. Kan överklagandet ha skett direkt till kungl.majt?

2020-09-07, 23:29
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 12:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den normala gången vid besvär eller överklaganden (alltså för ärenden som inte rörde Hvitfeldtska) var att civila ärenden först gick till länsstyrelsen och kyrkliga ärenden först till domkapitlet (stiftsstyrelsen) innan de hamnade hos Kungl. Maj:t.

Men eftersom landshövdingen var en av kuratorerna, så är det väl sannolikt att beslutet överklagades direkt till regeringen. Annars skulle ju landshövdingen överpröva sitt eget beslut.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna