ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Faderslinjen i Ammer - vem var Jon Jonssons far?  (läst 521 gånger)

2020-09-07, 14:14
läst 521 gånger

Utloggad Nils Wadström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-01-06, 14:05
    • Visa profil
Hej
Är det någon som har kunnat följa Ammer-bönderna i Ragunda längre tillbaka än till Jon Jonsson, som levde ca 1570-1630?

Han är stamfader för min faderslinje så det vore kul att veta.
Har sett några släktträd på nätet där det påstås att fadern var Jon Olofsson som föddes i Torsgård och i sin tur var son till Olof Jonsson (dock saknas källhänvisningar). Han skulle i sin tur kunna vara son till den "Jon i Ammer" som nämns i en dansk skattelängd 1548 och som sannolikt är identisk med den Jon Biörsson i Ammer som nämns i köpebrev från 1542 och 1552 ("Ammer, Färsån och Halasjölandet", Anders Sahlin, 1992, s. 5).

I Sahlin (1992) nämns att en Olof Jonsson skattade för Ammer 1566-1571 (s. 6). Men sen är det ett hopp på 29 år till det att Jon Jonsson skattar i Ammer år 1600. Så även om han är ett troligt/möjligt barnbarn till Olof J. blir det bara en gissning.

Jag kommer alltså inte längre men kan ha missat uppgifter i någon av de tryckta skrifter om tidiga Ragunda som getts ut. Har ännu inte läst "Familjer i Ragunda" eller Ravund årgång 1982 om Ammer. Kanske är detta utrett utan att det har publicerats något?

Tacksam för tips!

2020-11-04, 22:00
Svar #1

Utloggad Magnus Sundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 19:27
    • Visa profil
År 1596 är den tidigaste uppgiften jag hittat om Jon Jonsson i Ammer.
I ett köpebrev skrivet vid vintertinget i Ragunda 8 januari 1596 angående fiske i Fors så bevittnar Jon Jonsson i Ammer köpet.
(ÖLA/Heimbygdas deposition vol. 2b, 382d)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna