ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Justina Källman Gällingsbo  (läst 337 gånger)

2020-08-30, 21:22
läst 337 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Den 14:e Dec 1764 dog Anna Justina Källman i Gällingsbo, Mörlunda Sn. Enligt db 54 år gammal.

Vem var hon och var kom hon ifrån?

Hon borde vara född runt 1710 (baserat på db) och första gången som jag hittar henne i källorna är i samband med hennes giftermål med drängen Jon Hemmingsson från Gällingsbo den 13 Okt 1728 i Mörlunda Sn. Hon var piga vid Nääsqvarn (=Ryningsnäs Kvarn?) i samband med vigseln.

Efter vigseln flyttar de till Gällingsbo och under åren 1729-1753 får de 5 döttrar och 2 söner. Varken vid vigseln eller vid barnafödslar används något patronymikon eller annat efternamn för Anna Justina. Efternamnet Källman adderas bara när hon är dopvittne samt i samband med hennes död.

Näskvarn bebos ca 1724-1729 (mtl) av Mjölnarmäster Lorentz Friis och hans hustru Christina Hamberg. De får bl a sin son Adolph där 1724. Övriga barn till paret som jag hittat är Sara Lisken (f. 1712 i Tenala, Nyland, Finland) och Anna Regina (f. 1720 i Döderhult). Även Johan Lorentz Friis kan vara en nära släkting (bror?). Hans fru Dorothea alt. Johanna Charlotta Silkelock från Mönsterås är vittne till ett av barnen.

Vid genomgång av dopvittnen för Jon och Anna Justinas barn har jag haft svårt att hitta någon som jag direkt kopplar till Anna Justina förutom pigan Anna Regina ovan som nu bor i Frövi, Högsby sn som dyker som dopvittne 1739.
Anna Regina från Frövi gifter sig med dr Per Nilsson från Skruvshult, Högsby Sn, 24 Okt 1739 och som dopvittne till deras andra (Christina f. 26 Jan 1742) barn finns en Anna Justina Källman från Gällingsbo med. 9 Apr 1757 får de dottern Lena och då finns volontären Lars Kiellman med som vittne. Förutom denne Lars Kiellman finns flera andra Källman eller med liknande stavning men ingen jag kan koppla till Anna Justina.
Bland dessa kan nämnas Löjtnanten Christopher Kiellman, Marhult Tveta Sn.

Jag vet att frågan varit uppe tidigare men kan inte se att någon kunnat addera något i ärendet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna