ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekstrand, Albin - försvunnen sjöman  (läst 1291 gånger)

2020-08-16, 21:01
läst 1291 gånger

Utloggad David Ekstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 14:55
    • Visa profil
Min farmors farbror Albin Ekstrand föddes 1/3 1887 i Österbybruk, Uppland. I en bouppteckning från 1913 där han är dödsbodelägare står att han vistas på okänd ort utrikes. Han är skriven på Sjömanshemmet i Katarina (Stockholm), såvitt jag kan bedöma hela vägen fram till 1926 (sen tar mantalshäftet i rotemansarkivet slut).


Jag har sökt i de olika databaserna i AD samt i Sveriges Dödbok, googlat osv men det finns inga uppgifter om honom. Min bästa gissning är att han emigrerat men det går inte att veta vart. (Har sökt i passagerarlistorna vid Ellis Island utan träff.) Jag vet inte riktigt hur man ska gå vidare.

2020-08-17, 16:25
Svar #1

Utloggad Erik Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 23:18
    • Visa profil
Hej David!
Såg att han skrevs över från Katarina till deras bok för obefintliga 1913, vilket brukar ske om sjömannen inte meddelat vart han flyttat. Troligen iväg på jobb. Jag hittade dock att han var registrerad formellt i Hudiksvall Sjömanshus och att han mönstrade på i Antwerpen 26/5 1914 med destination Oskarshamn och avmönstrad där 9/7 1914. Se bif bild. Antagligen har han jobbat på någon fler båt och sedan antingen avlidit eller bara mönstrat av på något trevligt ställe. Sjömän som kommer till Amerika brukar namnändra om de har, för amerikanerna, krångliga namn. Men Albin Ekstrand fungerade borde ha funkat om han nu inte måste gömma sig undan något rättsligt. Hittade tyvärr dock inget i de vanligaste kanalerna i USA på honom. Kolla vidare på Sjömanshuset ifall de har mer information. Mvh Erik

2020-08-17, 19:35
Svar #2

Utloggad David Ekstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 14:55
    • Visa profil

Hej Erik! Stort tack! Mycket intressant. Jag får försöka gräva vidare utifrån detta.

Hej David!
Såg att han skrevs över från Katarina till deras bok för obefintliga 1913, vilket brukar ske om sjömannen inte meddelat vart han flyttat. Troligen iväg på jobb. Jag hittade dock att han var registrerad formellt i Hudiksvall Sjömanshus och att han mönstrade på i Antwerpen 26/5 1914 med destination Oskarshamn och avmönstrad där 9/7 1914. Se bif bild. Antagligen har han jobbat på någon fler båt och sedan antingen avlidit eller bara mönstrat av på något trevligt ställe. Sjömän som kommer till Amerika brukar namnändra om de har, för amerikanerna, krångliga namn. Men Albin Ekstrand fungerade borde ha funkat om han nu inte måste gömma sig undan något rättsligt. Hittade tyvärr dock inget i de vanligaste kanalerna i USA på honom. Kolla vidare på Sjömanshuset ifall de har mer information. Mvh Erik

2020-08-19, 13:49
Svar #3

Utloggad Erik Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 23:18
    • Visa profil
Hej igen David,
Kunde inte låta bli att kika lite till och hittade en Albin Ekstrand som ankom Sydney i Australien 1917.
Åldersmässigt verkar det stämma, så det kan mycket väl vara han. Kanske stannade han där, vem vet? mvh Erik


2020-08-19, 19:55
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2020-08-20, 21:28
Svar #5

Utloggad David Ekstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 14:55
    • Visa profil

Erik och Sven-Ove:


Det var ju återigen väldigt intressant information, stort tack! Sjöfart är inte mitt expertområde, jag antar att man bytte ganska friskt mellan båtarna, men om Albin följde med Kensington tillbaka österut istället för att stanna i Australien eller hoppa på en annan båt så verkar det ju ha väntat ganska många äventyr...

Om Kensington:http://egentligafinland1917.fi/nystad.php

2020-08-20, 21:46
Svar #6

Utloggad Erik Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 23:18
    • Visa profil
Ja, inte minst med tanke på att han mönstrade på båten Kensington i Montevideo, Uruguay...
Killen var ju helt klart mycket berest och kan ha hamnat vart som helst. Risken är dock att han valt att stanna på något ställe där det inte finns så många dokumenterade spår av honom kvar. Ibland kan det dock finnas noteringar hos svenska sjömanshusen om före detta sjömän som omkommit eller avlidit utomlands. Jag är heller ingen expert men det kanske finns någon annan som vet mer. Lycka till. mvh Erik[size=78%] [/size]

2024-04-05, 13:55
Svar #7

Utloggad David Ekstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 14:55
    • Visa profil
Uppgifter rörande fartyget Kensington finns i Nystads sjömanshus arkiv, som i sin tur finns på Riksarkivet i Åbo. Jag har nu varit där. Tyvärr verkar det inte finnas några bevarade avmönstringsrullor för Kensington vilket är väldigt synd, det hade kunnat ge mer information. (Den enda bevarade loggboken från fartyget är tyvärr från fel år.)


Det vi kan se är att fartyget verkar ha gett sig ut från Le Havre på sin världsomsegling 1/8 1916. Då fanns Albin inte med i sjömansrullan över de som mönstrade på, men det var å andra sidan bara åtta personer i besättningen (eller är det bara de åtta personerna som faktiskt tillhörde sjömanshuset?).


Jag undrar om man behöver ta hjälp av någon australiensisk släktforskare som kan ta reda på mer om vad som hände i Sydney, dvs om det går att utläsa vilket fartyg han lämnade på (eller om han stannade permanent).


Det jag också vet numera är att när hans mamma dog 1935 så förekommer han inte i bouppteckningen. Detta talar starkt för att han är död då (hade han varit på okänd adress så är min bild att man förmodligen hade skrivit det). Men som sagt, jag har inte hittat någon uppgift i svenska handlingar om hans död.

2024-04-05, 14:10
Svar #8

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:58
    • Visa profil
    • Gensvaret
Här ser det ut som om Albin och ett par arbetskamrater tvingats tillbringa en vecka i finkan i juni 1917:
https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/134866434?searchTerm=%22albin%20ekstrand%22

2024-04-05, 14:55
Svar #9

Utloggad David Ekstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 14:55
    • Visa profil

Tack, det här var ju väldigt intressant!

Här ser det ut som om Albin och ett par arbetskamrater tvingats tillbringa en vecka i finkan i juni 1917:
https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/134866434?searchTerm=%22albin%20ekstrand%22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna