ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två systrar från Sävsjömåla fällda för snatteri  (läst 549 gånger)

2020-08-16, 12:42
läst 549 gånger

Utloggad Anders Hedlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 10:39
    • Visa profil
Jag har från Landsarkivet i Lund fått domstolshandlingar avseende rannsakning av Inga Nilsdotter 1847 och Maria Nilsdotter 1850. Båda döms för snatteri till böter vilket kan omvandlas till fängelse i tre resp 12 dagar. Därefter lägger rätten till något som jag inte kan utläsa. Det förefaller vara att domen ska offentligöras i kyrkan eller något liknande. 

Jag är tacksam för att få hjälp med att tolka texten.

Jag bifogar en wordfil med inkopierade bilder från domstolens utslag samt min min tolkning med gulmarkering av de problematiska passagerna. Bilden avs 1850 är också bilagd som jpg-fil.


2020-08-16, 12:45
Svar #1

Utloggad Anders Hedlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 10:39
    • Visa profil

2020-08-16, 12:52
Svar #2

Utloggad Anders Hedlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 10:39
    • Visa profil
Jag har problem med att skicka bilaga 2 som är en jpg-fil med rättens utslag från 1850. Den kanske är för stor?

Samma bild är inkopierad i min wordfil (=bilaga 1), så om jag inte lyckas med att skicka bilaga 2 så hoppas jag att rättens utslag syns tillräckligt tydligt i wordfilen.

2020-08-16, 12:56
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15328
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
    • Visa profil
... samt i hwardera fallet en-
skildt skriftas och aflösas; hwarefter hon...

...i Ronneby kyrka undergå
uppenbar skrift med aflösning. Och bör hon...



Här kan du läsa om uppenbar skrift
https://forum.rotter.se/index.php?topic=132465

Båda systrarna skulle dessutom såsom försvarslösa "till Konungens Befallningshavandes vidareförordnande/behandling öfwerlemnas".

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna