ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amund Månsson Ösjögle  (läst 386 gånger)

2020-08-12, 23:36
läst 386 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Amund Månsson, min 6:e gammelfarförälder som Ancestry uttrycker det, har varit lite svår att få grepp på och jag har inte hittat mycket i de befintliga dokument som jag bemästrar i nuläget. Jag tror dock att jag funnit hans föräldar och mottager tacksamt synpunkter avseende min hypotes.

Första gången som jag hittar Amund Månsson i källorna är en i vigselnotis i Virserum Sn den 22 Okt 1721. Där framgår att drängen Amund Månsson i Ösjögle vigs vid pigan Märta Linnarsdotter. Även hon från Ösjögle vid vigseln. 1721 dyker även Amund upp som brukare av 3/16-dels mtl Ösjögle. Den gårdsdel som han nu brukar har under ca 20 år haft ett flertal olika brukare varav bara en har haft namnet Måns.

1687 dyker en Måns Håkansson upp i mtl för Ösjögle. Han ersätter Olof's änka som åtminstone 1685/86 stod för gårdsdelen i mtl. Olof är med all sannolikhet Olof Siggesson från Gårdveda Sn som 1669 lämnade gårdsbruket i Ljungby, Gårdveda Sn till förmån för sin svåger Clemet Gripman (se Gårdveda sockens sexmän av Stig Östensson i släktforskarnas årsbok 2006, s.129-133). I artikeln "Ett ovanligt kvinnonamn" publicerad i släkt och hävd 1987:nr1 nämner författaren Stig Östensson att Clemens Jonae Grip 1598 fått fastebrev på Ösjögle och att gården senare ägdes av sonsonen Clemet Gripman och dennes tre systrar.

Måns Håkansson försvinner ut mtl 1701 och ersätts fram till och med 1704 av andra brukare. 1705-1706 står gården på änkan Brita. Därefter kommer återigen andra brukare för den hemmansdelen. I juli 1718 dör änkan Brita Olufsd. i en ålder om 50 år enligt Virserum c:1.

Min hypotes är att denna Brita Olofsdotter är dotter till Olof Siggesson och Margareta Alexandersdotter Gryphia och att hon i ett giftermål ca 1686 med en Måns Håkansson fått åtminstone sonen Amund innan makens död ca 1700. Frågan är dock vem denne Måns Håkansson är. Namnet Amund är inte helt okänt i Virserum under den här perioden men det är inte heller vanligt och vid genomgång av dopvittnen för de barn som Amund och Märta får från 1722-1744 framgår att de flesta dopvittnen i första hand är grannar eller Märtas släktingar. Det är först när Pär Johansson från Aggatorp är vittne 1731 som jag får en rimlig ledtråd. Hustru till Pär är nämligen Kerstin Amundsdotter från Aggatorps Lillgård vars far Amund Håkansson avled 1694. Min hypotes är därför att Måns Håkansson är bror till Amund Håkansson och att Måns döpte sin son född efter 1694 till Amund efter sin döda bror.

Kommentarer till ovanstående mottages tacksamt.

Mvh / Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna