ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Befallningsman Eric Sahlberg (1735 - ?)  (läst 531 gånger)

2020-08-03, 20:53
läst 531 gånger

Utloggad Tim Löhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:35
    • Visa profil
Jag har en ana som var befallningsman vid Erstaviks kvarn, Eric Sahlberg (1735 - ?) som jag härstammar ifrån via hans son, skepparen Anders Sméden, anges född i Stockholm (1763 - 1825).

Eric finns vid Wårgälström (kallad Garpkroken) i Nacka hfh 1781 - 1790, med hustru Catharina Larsdotter (24/3 1724 - 13/1 1794). Här står han som inflyttad ifrån Sorunda.
ArkivDigital: Nacka (AB) AI:3 (1781-1807) Bild: 83 Sida: 154

Nästa nedslag är i Nacka hfh 1791 - 1799, här syns det att frun dör den 13 Januari 1794. Det står även något om Eric, "befallningsmannen Sahlberg har under hela min/sin (?) tjenstetid hållit sig hit till Nacka och Erstavik". Under Eric står min ana, Anders Smedén, angiven som son.
ArkivDigital: Nacka (AB) AI:4 (1791-1808) Bild: 68 Sida: 62

Efter fruns död så flyttar Eric till Älta, där han står skriven hos viktualiehandelsmannen Herr Lars Smedén, som inkommit ifrån Stockholm, men verkar vara född i Dalarna.
Denna handelsman delar alltså efternamn med min ana, skepparen Anders Smedén. Här står det något till vänster om Erics namn, kan det stå styvfader? I sådana fall kanske det skulle betyda att Anders Smedén inte är (biologisk) son till Eric, eftersom det verkar rimligt att Anders Smedén och Lars Smedén är bröder.
Därefter flyttar Eric till Tyresö 1796, och där försvinner han för mig.
Jag har gått igenom husförhörslängderna i Tyresö socken för perioden 1789 - 1798 men ej funnit honom.
ArkivDigital: Nacka (AB) AI:4 (1791-1808) Bild: 24 Sida: 18

Sökningar på internet ger absolut noll och inget om dessa Smedén eller Sahlberg, förutom en tråd om Anders Smedéns dotterdotter, min ana Johanna Dorothea Smedén, som jag skapade för ett tag sedan. Det verkar inte som om någon härstammar ifrån dessa personer, eller åtminstone inte någon som har forskat om dem.
Så tanken med den här trådstarten är till viss del att slänga ut en krok, om någon förr eller senare forskar om Eric så får ni mer än gärna posta ett svar här om vad ni funnit.  :)

2021-02-16, 22:39
Svar #1

Utloggad Tim Löhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-03-19, 17:35
    • Visa profil
Om någon läser detta i efterhand och forskar på samma anor så förhåller det sig som så att E. Sahlberg inte är fader till Anders Smedén, utan blott styvfader. Den biologiska fadern var hyttarbetaren;

Erik Andersson Smedin
F:20 Juli 1720 Smedstorp, Sala landsförsamling, Västmanland, Sverige

D:22 Dec 1765 Hyttbacken, Sala landsförsamling, Västmanland, Sverige

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna