ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Stamfader Christian Kochs hustru  (läst 69 gånger)

2020-08-02, 20:50
läst 69 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 16:58
    • Visa profil
Enligt internetkällor av varierande kvalitet var Christian Kochs hustru Anna Andersdatter Måneskiöld, dotter till Anders Pedersen Måneskiöld. Jag har sökt upp Anna och Anders med mål att hitta en stamtavla för Måneskiöld som i alla fall nämner Anders, men utan framgång. Det är dessutom skeptiskt att Christian Koch skulle gifta sig med en Måneskiöld snarare än en borgarhustru.

På Geni, otroligt nog, hittade jag följande om Anna Andersdatter: "Elgenstierna omtaler Anne Andersdatter i bd.4 s.224 under ægtefællen (von Koch nr. 2244), og kanske var hendes far den Anders Pedersen (Maaneskiold), som nævnes i en Fogedfortegning dateret Bohus 15/3-1692 hvor anføres at Olnäs : "possideras av välb. Anders Moenskiöld". Oplysningen findes i Carl A. Tiselius : Bohusläns märkligara gårdar bd. 2 s.98".

Om jag har förstått det rätt är Elgenstierna föga pålitlig, särskilt när han skriver "kanske var Annas far Anders Pedersen Måneskiöld".

Jag undrar alltså om det finns några officiella uppgifter om stamfader Christian Kochs hustru, och om det i sin tur finns några uppgifter om att Anders Pedersen Måneskiöld hade en dotter som gifte sig med Christian Koch, eller om det bara är Elgenstiernas önsketänkande.

Anders Pedersen Måneskiölds anor tar upp en stor del av släktträdet och det vore tråkigt att ha med hundratals falska ättlingar i det.

2020-08-02, 21:56
Svar #1

Utloggad Tina Croff

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 476
  • Senast inloggad: 2020-08-09, 01:52
    • Visa profil
Det är dessutom skeptiskt att Christian Koch skulle gifta sig med en Måneskiöld snarare än en borgarhustru.

Nu vet jag inget om just dessa personer men, "Mannen av folket (med pengar) kvinnan av adel (men fattig)". Detta hjälper dig knappast med Annas bakgrund men, se detta förhållandet mellan makar mer som en inte helt ovanlig företeelse. Denna kombination ser man om och om igen. Lycka till med ditt fortsatta sökande // Tina

2020-08-02, 22:44
Svar #2

Utloggad Leo Rönnberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 16:58
    • Visa profil
Det är dessutom skeptiskt att Christian Koch skulle gifta sig med en Måneskiöld snarare än en borgarhustru.

Nu vet jag inget om just dessa personer men, "Mannen av folket (med pengar) kvinnan av adel (men fattig)". Detta hjälper dig knappast med Annas bakgrund men, se detta förhållandet mellan makar mer som en inte helt ovanlig företeelse. Denna kombination ser man om och om igen. Lycka till med ditt fortsatta sökande // Tina
Tack så mycket.

Det stämmer, men jag fann det märkligt eftersom det kan antas att släkten Koch vid Christians tid ännu inte var etablerad i Sverige - eller så var den det. Många gånger dröjer det ett par generationer innan nyetablerade släkter börjar gifta in sig med ”finare folk” från äldre släkter.

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna