ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glumslöv  (läst 5008 gånger)

2013-08-15, 11:16
läst 5008 gånger

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Pia
Det finns en Bengta som föds i Frillestad 1816-12-14 och vars fader heter Nils Persson, husman,  och moder Gunilla Pålsdotter. Frillestad är grannsocken till Glumslöv. Gunilla är 37 år när Bengta föds. Allt enligt DDSS.
 
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-08-15, 11:44
Svar #1

Utloggad Börje Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 281
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 13:04
    • Visa profil
Hej Pia!
Det finns en hustru Bengta Nilsdotter inflyttad från Reslöv 1837 (Arkiv Digital AI:19 bild 161).
Denna Bengta föddes 18-04-17 i Fjärestad.
Det finns ingen inflyttningsadress angiven i Glumslöv. Oklart om det är rätt Bengta.
När jag sökte i Reslövs utflyttningslängd för 1836-37 fann jag ingen Bengta Nilsdotter med samma födelsedatum.
Mvh
Börje Nordström

2013-08-27, 12:50
Svar #2

Carl Fürst

Hej!
 
Har en ana Anders Larsson Modig, enligt uppgift född 1712 i Skåne, husar vid Norra skånska regementet. Misstänker att han är son till Lars Unger, ryttare, från Buskeröd - kan någon bekräfta detta?  
 
Vänliga hälsningar

2013-08-27, 18:17
Svar #3

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Hej Carl
Lars Unger, ryttare  från Buskeröd i Väsby socken fick tydligen 6 barn med Sara Jönsdotter av vilka Anders född 1712-02-15 var den sista i barnaskaran, allt enligt www.ddss.nu .
 
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2014-01-08, 11:23
Svar #4

Utloggad Kia Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-12-28, 23:53
    • Visa profil
Hej
Jag försöker reda ut om Smed Samuel Westergren i Glumslöv är samma person som Smed Samuel Sörensson från Ven (Sankt Ibb). På Ven är Samuel Sörenson född på Tuna no 2 1768-07. Jag hittar honom senare i bouppteckningen efter brodern Jöns Sörensson (Rönnebergs häradsrätt FIIa:20 (1831-1832) Bild 5850 / sid 580), där står att han är smedmästare.De få referenser jag har på Sankt Ibb så refereras han till Sörensson.
Jag hittar inte honom på Sankt Ibb men jag har börjat undersöka om Samuel Westergren i glumslöv (Nedre Glumslöv no 5 från 1797-1838)kan vara han? I födelseattesten (på ddss.nu) för sonen Sören står både Måns och Lars Sörenson på Ven med. De skulle ju isf vara hans bröder. Det stämmer även ganska bra att han döper sin första son till just Sören.
Någon som vet hur/var jag kan gå vidare för att vara säker att jag är på rätt spår?
Tack på förhand
 
(Meddelandet ändrat av Kia0 2014-01-08 11:39)
 
(Meddelandet ändrat av Kia0 2014-01-08 11:59)

2014-05-18, 21:07
Svar #5

Utloggad Veronica Brinkenklev

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 20:54
    • Visa profil
Hej
 
Jag har hittat en Nils Persson f. 1776-11-19. Jag har bett om läs hjälp med att tyda i födelseboken c1:1 ver:a bild 1090/sid 105. Kan inte tyda det. Undrar oxå vidare här hur jag kan hitta honom och hans familjen då glumslövs hlf inte börjar förrän 1794.  
 
Här i glumslöv B:3 ingår i Kvistofta (1854-1861) bild 7 /sid 9 finns en dr Johannes Svensson med hustru och barn inflyttade från Landskrona. Jag kan inte hitta dem i Landskrona eller i Asmundstorp. För i glumslöv i A1:12 (1855-1857) bild 122/ sid 118 står detta att familjen kommer ifrån Asmundstorp.
Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med att hitta detta eller hur jag kan söka vidare.
 
Tack på förhand.
Mvh  
Veronica

2014-05-19, 08:34
Svar #6

Utloggad Bengt Nordahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 16:04
    • Visa profil
Hej!
Beträffande födelsenotisen står det:
November d 19 föddes Pär Pärson Bruksarbetarens och Hustrun Anna Nilsdoters gåssebarn i Nedre Glumslöf döptes d 24 ejusdem och nämdes Nils. Faddr Suen Pärssons Hustru Bengta Erlandsdoter från Ohlstorp Ebbe Pärsson Hans Åkesson och Pig.
 
Istället för husförhörslöngd får du söka i mantalslängd. Glumslöv hör till Rönnebergs härad, och i AD söker du på Malmöhusläns landskontor (del1) och 1777 finns i EIII:28 där du mitt på sidan 756 finner: Pär Pärsson H 2 Barn Enkan Anna
 
Mvh Bengt

2014-05-19, 16:46
Svar #7

Utloggad Veronica Brinkenklev

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 155
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 20:54
    • Visa profil
Hej Bengt!
Tack för dina svar jag skall gå in och titta. Det är inte roligt när man inte kan komma vidare
därför är det bra när man har någon som är snäll och hjälper en.
 
Mvh Veronica

2014-05-19, 17:13
Svar #8

Utloggad Bengt Nordahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 16:04
    • Visa profil
Hej igen!
Pär Pärsson var således tegelbruksarbetare.
 
Uppgifterna om Johannes Svensson verkar lite förvirrande. Familjen inflyttade förvisso från Landskrona i början av 1856, och i Landskrona stadsförsamling B 3 sid 271 finns som utflyttad till Glumslöv utan nr 18/12 1855 Gifte dr Johannes Svensson med hustru och 6 namngivna barn. Föräldrarna kommo fr Glumsllöf till Asmundtorp 1840 sist 1842 å Kalkugnen mtlskrifne.
 
Hoppas uppgifterna är till någon hjälp.
/Bengt

2014-07-10, 20:14
Svar #9

Utloggad Moderator Skåne

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett dubblerat inlägg raderades.

2014-11-16, 00:25
Svar #10

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
I am looking for the death date of Emma Kristina Svensdotter born 4 June 1872 in Almundsryd, Kronoberg Län.  She married August Jönnsson Löfström 3 March 1900 in Glumslöv.  She was still alive on the Glumslöv Household Records Alla:5 (1920-1937) Image 1250/page 277 (AID: v258765.b1250.s277, NAD:SE/LLA   I looked at the death records that end in 1940, but did not find her.  Any help is appreciated.

2014-11-16, 01:13
Svar #11

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hi Barbara
From Swedish death index 1901-2009 SD5
 
18720604-390
Löfström f. Svensson, Emma Kristina
Sundvik 4
Dead 4/23/1948.
Registered in Glumslöv (Malmöhus län, Skåne).
Born 6/4/1872 in Almundsryd (Kronobergs län, Småland).
Widow (2/9/1935).
Corresponding parish(es) as of Jan 1, 2010:
Kvistofta, Landskrona kn (Skåne län, Skåne)
Parish of birth in the records:
Almundsryd (Kronoberg)
Source records:
DB, FB
 
Lasse

2014-11-16, 14:21
Svar #12

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
Thank you Lasse.

2014-11-20, 21:21
Svar #13

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
I am trying to find the parents of Ingar Pehrdotter born 1784 in Glumslöv.  Her birth does not appear in the Glumslöv birth records.   She dies in 1814 giving birth to her son. She is married to Jöns Larsson 1776.   From 1806 to 1822 a couple named Pehr Pehrsson and Malena Andersdotter are also listed on farm No. 14.  On 1816-1817  household records Pehr Pehrsson  b. 1757 in Halland  is listed as fader father.  Could this be Ingar's father?  How do I access the village/parish records of Halland?
 
Source:  Glumslöv A1:1 (1816-1817) Image 28/ page 23 (AID; v109454.b28.s23, NAD:  SE/LLA/13112

2014-11-21, 16:02
Svar #14

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
You find Halland's records under Landskap Halland:
 

2014-11-21, 16:36
Svar #15

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
I found it unusual to list a län as a birthplace.  Since there are many parishes in Halland, I'll have to try a different approach.  Thanks for your suggestion.

2014-11-21, 17:43
Svar #16

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
The 1792-1794 household records for Glumslöv, recorded in Kvistofta, gave some additional information on Pehr Pehrson, his wife Malena, and daughter Inga.  Can you identify the parish in Halland.  It looks like Olby, Halland, but I can't find that in ArchivDigital.  
 Source:  Kvistofta A1:1 Ver:a (1792-1794 (1792-1794) Image 740 page 70 (AID: v107326a.b740.s70, NAD: SE/LLA/13223

2014-11-22, 17:32
Svar #17

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Øsby is the old spelling for Ysby, a parish in southern Halland, near Laholm. Ysby is found at Arkiv Digital.

2014-11-22, 17:48
Svar #18

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
As I think the birth parish for Ingar, their daughter, is Söndrum, I found something interesting via FamilySearch
 
Name:   Pehr Persson
Birth Date:   
Birthplace:   
Age:   
Spouse's Name:   Malena Andersdr
Spouse's Birth Date:   
Spouse's Birthplace:   
Spouse's Age:   
Event Date:   16 Apr 1780
Event Place:   Sondrum, Halland, Sweden
Father's Name:   
Mother's Name:   
Spouse's Father's Name:   
Spouse's Mother's Name:   
Race:   
Marital Status:   
Previous Wife's Name:   
Spouse's Race:   
Spouse's Marital Status:   
Spouse's Previous Husband's Name:   
Indexing Project (Batch) Number:   M40191-3
System Origin:   Sweden-VR
GS Film number:   134348
Reference ID:   2:25JXLJB
 
 
 
Citing this Record:
Sweden, Marriages, 1630-1920, index, FamilySearch (https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/FKB8-6HW : accessed 22 Nov 2014), Pehr Persson and Malena Andersdr, 16 Apr 1780; citing Sondrum, Halland, Sweden, reference 2:25JXLJB; FHL microfilm 134348.
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2014-11-22 17:49)

2014-11-22, 17:59
Svar #19

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Arkiv Digital has the marriage record here:  Söndrum CI:2 (1736-1787) image 1680 / pg 163.
Appears groom is from Ysby.

2014-11-22, 21:16
Svar #20

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
Thank you Bo.  You helped me several years ago and now again.  I was slowly working my way through Halland Län parishes via ArchivDigital and had made it through Färgaryd.  I would have searched for many days to make it to Ysby.

2014-11-22, 23:09
Svar #21

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
Bo, I accessed Pehr Persson and Malena Andersdotter's marriage in Söndrum, but I read the marriage date as March 12, 1780.  Have I made a mistake?
 
Söndrum C1:1 (1736-1787) Image 1680 / page 163 (AID: v93460a.b1680.s163, NAD: SE/LLA/13398.

2014-11-23, 12:36
Svar #22

Utloggad Pia Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2019-04-06, 12:27
    • Visa profil
Vigda i Söndrum
 
 
 
 
Datum 1780-04-16  Datum avser  
Nuv kommun Halmstad Härad Halmstad  
Ospec ort  Källa Söndrum C:2  
 
 
Brudgummen  
Förnamn Pehr Titel Dräng  
Efternamn Persson Civilstånd  
Ort Ysby* Giörnered Ålder/födelseår  
 
 
Bruden  
Förnamn Malena Titel Pigan  
Efternamn Andersdotter Civilstånd  
Ort Bergsgård Skånningestugan Ålder/födelseår  
 
 
Övrigt Lystes til ägtenskap 1780-03-12  
 
taken from  
http://ddss.nu/(S(qjloa155tiihdbilyxzxwc55))/swedish/default.aspx
 
if this helps you.

2014-11-23, 17:32
Svar #23

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Barbara:  marriage was April 16, no doubt, other date refers to banns of wedding.

2014-11-24, 20:03
Svar #24

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
Translation help:  Glumslöv C1: (1690-1795) Image 740/page 70 (AID: v10947a.b740, NAD:  SE/LLA/13112
 
This is the birth record for Anders Andersson (Löfström) born 8 July 1762.  I believe his father is Anders Nilsson.  I do not see a mother's name.  The household records do not start until 1792 at which time Anders is listed as Anders Löfström.  His birth year is incorrect on the 1792-1794 record.  On the Kvistofta A1:10 household records his birthdate is given as 8 July 1762.  Can you interpret the farm of his birth?  The early records look like they have been in a fire or flood.  I will try to find a possible marriage record.  I would love to find his mother's name.

2014-11-25, 10:46
Svar #25

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Place of birth: Öfre Glumslöv - today´s spelling Övre Glumslöv. Mother is not mentioned in the birth record, common this time. Will try to find his mother

2014-11-25, 10:56
Svar #26

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Almost confident she was Bengta Andersdotter
appears in birth records for  Pär (Per) on 3 March 1765 (Glumslöv CI:1 pg 73)
and Karna b. 17 September 1766 (Glumslöv CI:1 pg 73)
records from Glumslöv indexed and interpreted for free at www.ddss.nu (ending 1895)

2014-11-26, 01:11
Svar #27

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
Thanks Bo.  I found Pär on 3 March 1765, but I think Karna should be 19 March 1766.  I put Bengta Andersdotter in this family tree.

2014-11-26, 10:04
Svar #28

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Sorry for mistake, 19 March 1766 it is!  www.ddss.nu has it:
 
 
Born Glumslöv Parish
1690 - 1894
Date   1766-03-19   Date refers to   birth
ID No/Rules   593943/DDSS
Child
Name   Karna   Gender   female
Marital status of parents   marriage   Number born   
   Parity   
Father
Name   Anders Nilsson
Title   bruksarbetare
Place   Öfra Glumslöf
Mother
Name   Bengta Andersdotter
Title   
Place   
Age/Year of Birth   
Witness at the Christening
faddr. Bengt Ohlssons hustru Anna Nilsdoter Ryt. Nils Åberg fr. Öf. Glumslöf, pig. Karna Anders doter samt Sissa Pärs doter fr. fasmårup.
Notes
 
Original source
Archives   Page number/Year index
Glumslövs kyrkoarkiv  C I:1   73 /  4
Archival institution   Page in Household records
Landsarkivet i Lund   
Text is difficult to decipher   Microfiche volyme no
No

2014-11-27, 17:20
Svar #29

Utloggad Barbara Dilling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 05:03
    • Visa profil
Bo, Thanks for showing me the www.ddss.nu website.  Since I can access it in English, it will be very helpful.  I often wondered how you can access information so quickly.  I'm sure that I will still have questions and challenges.

2015-11-27, 19:03
Svar #30

Utloggad Pia Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2019-04-06, 12:27
    • Visa profil
Gunnella Pärsdotter
 
Hej,  jag letar efter Gunnela.
Vad jag vet är att hon 1717-05-05 gifter sig med Åke Kronskog som är från Hilleshög, då står det att hon är från nedra glumslöv.enligt DDSS
 
Jag tror även att hon är dopvittnen 1717-03-08 till Hanna, vars föräldrar är Bengt Jonsson och Hanna Pärsdotter. ( kan Hanna vara en syster?)
Första tecken på att hon befinner sig i hilleshög är när hennes barn föds där mellan 1722-1729. När första barnet Hans föds i hilleshög 1722 så står det att Åkes bror som bor i Glumslöv att hans fru är dopvittne
Det enda spår jag hittar sedan är när Gunnela  avlider, men I DDSS och i böckerna så ger det ingen ledning till att hon är Åkes hustru.
Hon dör i april 1738 i hillshög, enligt det så ska hon vara född 1685.?
 
Är det någon som kan ge mig några ledningar till Gunnela genom böckerna ? Åke är soldat så hans namn är taget. Jag letar även efter hans bror i glumslöv , som jag inte har en aning om vad han heter. Jag har sett att man tror genom centrala soldatregistert att Åke föds som Sevedsson i Landskrona ca 1690, men finner inga belägg för detta.
 
Vet någon någonting om Gunnella eller Åkes bror i Glumslöv.
Tacksam för hjälp trots att jag vet att detta är lite information jag kommer med
Pia

2015-11-28, 19:07
Svar #31

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15321
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:22
    • Visa profil
Om man lägger pussel med uppgifterna i DDSS så får jag det till att
Gunnela Persdotter död 1738 med all säkerhet var Åkes hustru. Hon bodde vid dödsfallet i  Ladugårdshuset (som tillhör Säby socken).
Åke gifte om sig  1738 med Sissa Jönsdotter, död i  Härslöv 1778 (Cronskogs änka). Vid vigseln bodde han i Ladugårdshuset.
Se också Säby Kat:1 (1696-1737) Bild 7 / sid 271 Ladugårdshuset nr 5.
Första barnet 1739 fick sedvanligt  namnet Gunnel efter Åkes första hustru.
Sätter en peng på att brodern i Glumslöv var Anders Sevedsson och att Åke var son till Seved Hansson på Hilleshög 5.
Vid varje barndop hade Åkes barn faddrar som tillhörde Seved Hanssons familj: Seved Hansson, hans hustru,  sönerna Anders, Bengt och Lars.
Åke själv syns bara till som  fadder vid ett tillfälle då  Lars barn döptes  1746.
I Ladugårdshuset nr 5 bodde år 1742  Per Åkesson, kanske ytterligare en son till Åke.
Det fanns i alla fall  en son Jöns som bodde i Ålabodarna (Se bouppteckning i  Rönnebergs häradsrätt FIIa:4 (1778-1781) Bild 243 / sid 235).

2015-11-29, 14:03
Svar #32

Utloggad Pia Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2019-04-06, 12:27
    • Visa profil
Hej Eva
jag har själv misstänkt att Seved Hansson skulle vara fadern, med tanke på att sönerna Bengt, Anders och Lars är hela tiden med när Åkes barn döps.
men då undrar jag , är det möjligt att Åke är soldat och hans pappa är den som betalar för det? se AD Skånska Husarregementet 887, bild 3080, där står att han är tjänare hos Seved.
Och i soldatlängderna så står det även att Åke är född i Landskrona, och jag hittar ingen Åke som passar. Men det kan ju vara så att Åke är född i Landskrona och sedan flyttade familjen till Hilleshög..
sedan vill jag tacka för övrig info och är förundrad hur du med min fakta så snabbt hittade bouppteckningen. Glad och tacksam.
Tack Eva.
//Pia

2015-11-29, 16:09
Svar #33

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15321
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:22
    • Visa profil
Åke står som (sven)tjänare för rusthållet 121 Hilleshög.
Rusthållarna, de som mot  skattebefrielse skulle stå för ryttare, häst och mundering, var då Olof Andersson och Seved Hansson.
Sventjänaren var den som red för rusthållet, ryttaren, i detta fallet Åke.
Han var alltså inte soldat!
Rusthållarna var tvingade att skaffa fram en karl, det gick bra med en av deras egna sönerna, Åke hade flera bröder och åldern inne...
Enligt mantalslängderna bodde Seved Hansson  i Hilleshög 1694 men inte 1684. Kanske kan man hitta honom någonstans om man  
går igenom mantalslängderna.

2015-11-29, 16:24
Svar #34

Utloggad Pia Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2019-04-06, 12:27
    • Visa profil
Eva
Tack för all denna info.
man lär sig varje dag inom släktforskningen.
//Pia

2022-04-13, 01:53
Svar #35

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd rörande danske desertören och sedermera ryttaren Torsten Rasmusson(?), som 1738 vistades i Rönnebergs härad i Skåne (antagligen i Glumslöv, som var annexförsamling till Kvistofta och vari Ålabodarna är beläget):
 
Rönnebergs häradsrätts dombok 1738 4/10 § 15; Rönnebergs häradsrätts arkiv, vol. AIa:15 (1736–1740), opag.
”I föllje af Plurimum Ven: Consistorii i Lund d: 20 Sept: 1738 aflåtne bref till Kyrckoherden Ehrewördige och Höglärde H:r Magister Hiort i Qwistoffta, ang:de deserteuren från Köpenhamn nu Ständige Ryttaren under Norra Skånska Cavallerie Regementet Torsten Rasmunson, som will härstädes bygga äcktenskap, anhålles nu hos TingzRätten at de 2:ne männen Jöns Person och Ohlstorp och Lenart Torckelson i Åhlaboden, som för bem:te Ryttares hinderslöshet detta äcktenskap till at fullborda, willja gå i borgen, och säkerhet, måge häröfwer edel: förhörde blifwa. TingzRätten lätt sig alltså desse begge män förekomma, som effter erhållen förmaning om Edens riktighet, aflade den wanliga witneseden med hand å bok, och giorde Jöns Person fölljande berättelse.
     Att in medio Septembris woro wittnet i det ärende öfwerrest till Kiöpenhamn at giöra sig underrättad om beskaffenheten af Torsten Rasmunson, och om han på något sätt skohla inlåtit sig i äcktenskaps handell å danska sijdan, då han hos Controleuren Dorpler derest Torsten städze under sitt warande i Dannemark wistadtz, samt dess husfolck fått förnimma, at han därstädes hwarcken war gifft eller förlofwad, utan wähl och skickel: sig där förhållit.
     Äfwen lijka berättelse giorde Lenard Torckelson, erkännandes begge, at det af dem gifne skrifftelige wittnesbördet under d: 17 Sept: 1738 som för dem upläsit blef, alldehles har sin ricktighet, och sig så förhåller som det i bokstafwen lyder.
     Hwilket intygande och berättelse till Torsten Rasmunson på des begäran utur Rättens dombok uthdragit warder.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna