ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur tolka Jordeboken från 1676  (läst 663 gånger)

2020-07-21, 15:54
läst 663 gånger

Utloggad Inger Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:06
    • Visa profil

Hej
Jag är intresserad av gården Torssebro som står allra längst ned på sidan. Vad är det som finns innanför rå och rö? Hur ska jag tolka detta? Vem fördelar inom gruppen av gårdar? Den stora siffran "1" har jag tolkat som att det är mantalet men å andra sidan känns detta alldeles för mycket då jag har noteringar från bl a ca hundra år senare då talet är 1/2.
(detta är Björkviks Socken i D län)
Stort tack på förhand
Inger utan erfarenhet av att kolla Jordeböcker  .....

2020-07-21, 23:15
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5140
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:57
    • Visa profil
En gård som är inom rå och rör hör till en eller annan herrgård, säteri eller liknande. Jag vet inte om det skall tolkas som att det hör till välborne herr Carl Sparre? Säteriet Mariaberg verkar ju vara inblandat också. Ettan är i alla fall hur många hushåll det finns på gården. Du kan se högre upp på sidan där det står 3 att det är tre namn där. Mantalet ser du efter ettan, och det är ½.

Direktlänk till sidan i jordeboken:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0055237_00042#?c=&m=&s=&cv=41&xywh=685%2C814%2C5860%2C2759

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna