ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jag kan inte utläsa vad Petter Larsson har gjort Inga Stina Larsdotter  (läst 481 gånger)

2020-07-12, 10:15
läst 481 gånger

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Hej
Jag sänder med en sida som jag fått kopierat genom landsarkivet i Vadstena.
Skövde landsförsamling KÅKIND den 3 oktober 1843.

Jag förstår delar av texten men just den delen som handlar om att hon, Inga Stina ansåg Petter Larsson jävig (om jag förstått det rätt). Hon har olovandes mjölkat en ko.

Vad säger texten? Jag har försökt att gissa men vissa ord är omöjliga för mig.
Så tacksam om jag kan få hjälp.
med vänlig hälsning
Madeleine Holgersson

2020-07-20, 02:22
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5141
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:47
    • Visa profil
Synd att det blir så suddigt när man förstorar, det blir väldigt svårläst. Men här är ett försök i alla fall:

Citera
den 31 sistledne augusti, ransakningen angående häktade Inga Jonsdotter från ?? samt på fri fot varande Anders Jonsson i Skogsstugan. Skomakaren Johannes Larsson i ?? och hans hustru Maria Johansdotter blifvit till förliden gårdag utsatt, hade åklagaren i målet krono länsmanen A. Kempe i ?? till domhafvanden anmält att han låtit häkta Johannes Larsson och ville tilltala honom jemte hans hustru hvilken tillåtits vara på fri fot, för det de skola ute å marken mjölkat en ko, tillhörig Lars Johansson i Tomten Hafstena(?).

Tilltalade Inga Jonsdotter som upprepade sin ?? med afhörde vittnet Petter Larsson framställde jäfsanmärkning, begärde så vittnen afhörda derom att Petter Larsson vid tillfället då han antastade Inga Jonsdotter, äfven ?? henne att hafva mjölkat en honom tillhörig ko, på hvilken grund hon ansåg honom jäfvig. Men då något åtal för dylik förbrytelse hos Petter Larsson hvarken blifvit af honom påpekade eller mot Inga Jonsdotter anstelda, förmenade åklagaren det af Inga Jonsdotter begärda vittnesförhör vore utan ändamål, men anhöll deremot för sin del att till upplysning om rätta ägaren till ifrågakommen bytta så hörde såsom vittnen Anders Jonassons närmaste granne Lars Svensson i Skogsstugan och hans hustru; I anledning heraf också att Anders Jansson må blifva ytterligare...

2020-07-20, 10:00
Svar #2

Utloggad Madeleine Holgersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 15:17
    • Visa profil
Tack Kalle,
det är inte lätt när texten är så slarvigt skriven av prästen.
Du har hjälpt mig med flera formuleringar.
Tack så mycket
med vänlig hälsning
Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna