ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-20  (läst 3263 gånger)

2001-11-13, 18:42
läst 3263 gånger

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Mikael!
 
Uppgiften om att Lauritz Joenssön skulle har varit son till Jon i Denningarum har jag ju faktiskt fått från dig.
 
Enligt jordrevningsprotokollen från 1671 hette Lauritz änka Bente Knutsdotter. I protokollet för gården Boalt Nr 3 (också känd som Boalts söndre gård) finns en notering om att hon fick stanna kvar på kronogården. De svenska myndigheterna konfirmerade alltså ett privilegium som hon hade fått beviljat av danske kungen på grund av de tjänster som hennes man gjort den danska saken under tidigare krig mot Sverige. Är det inte fantastiskt!
 
I Glimåkra mantalslängd för år 1659 finns nämnt Bente Knudz (inom parentes) och hennes son Knudh och pigan Gunnil.
 
Jag har ett minne av att jag läst i Göinge Hembygdsförenings årsbok 1973 att Lauritz skulle ha bekostat en läktare för sig och sin släkt i Glimåkra kyrka och att det var en tvist om förfoganderätten till denna efter hans död. Har också ett minne av att hans släkt vann den tvisten. Däremot har jag inga fler uppgifter om hans ättlingar eller om hustruns anor.
 
Men sen har jag en annan fundering:
I papper som jag fått från dig Mikael från rådhusrätten i Kristianstad nämns flera gånger tvistemål där Lauritz sitter som domare samtidigt som Lasse Jons i Denningarum är en av målsägarna ( t ex 19/5 1652). Kn det ha funnits fler Lasse Jonssön i Deningarum? Om det var en bror till honom med samma namn (vilket ju inte är omöjligt) så borde han vara jävig.
 
Det vore intressant att få dina kommentarer till detta.
 
Bästa Hälsningar
 
Torbjörn

2001-11-14, 10:30
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
Jag kommer inte ihåg helt säkert nu, men jag har för mig att jag hittat uppgiften om att Laurits skulle vara son till Jon och Inger i Denningarum i Sjöbloms samlingar. (Anteckningar och källor följer ju inte alltid med när man flyttar mellan olika släktforskningsprogram ...) I och med att namnen Lars och Laurits är desamma, så har jag tyckt det vara lite underligt, men - som sagt - flera samtidigt levande helsyskon KAN ju faktiskt ha samma namn.
Exemplet du nämner (19/5 1652) tycker jag inte stämmer: Laurits Jonsson i Boalt, Kristoffer Arvidsson(?) i Helsingborg, Lasse Jonsson i Denningarum och Tyke Olsson i Blankhult intygar Jon Nilssons i Simontorp underskrift att han är skyldig Jakob Beser i Kristianstad 67 daler.
Men det kan ju kanske finnas något annat exempel i de handlingarna som drar broderskapet i tvivelsmål. Många av dem har jag inte direkt studerat, utan bara skrivit av!
Jag finner t.ex. att den 6/5 1652 så är Lasse Jonsson inför tinget på den anklagades vägnar. Och den 10/2 1653 är han instämd till tinget, men käranden dyker aldrig upp. Båda gångerna är Laurits Jonsson domare. Det kanske borde orsaka jäv?
Så det bör nog undersökas. Tack för påpekandet!
 
Hälsningar
Mikael

2001-11-15, 19:06
Svar #2

Käll Anghagen

Betr. Lauritz Joenssen i Boalt
 
I Göinge Hembygdsförenings årsbok 1971 finns en artikel av Ivar Johansson angående Lauritz Joenssens domaretid samt referat av ett antal mål vid rätten under den perioden.  
Där nämnes också tvisten om bänkindelningen i Glimåkra kyrka på grund av en läktare som Lauritz låtit uppföra för sig och sina arvingar. Ett sockenstämmoprotokoll av den 17 sept 1682 innehållande ny bänklängd skall finnas. Enligt uppgift i årsboken 1971 tillsattes en oldingenämnd redan år 1673 men förrättningen bekräftades först vid stämman 1682.
 
Det framgår inte klart om protokollet och bänklängden är inskrivna i domboken 1682 eller om de förvaras bland kyrkoarkivalierna.  -  Kanske bänklängden kan ge besked om efterkommande till Lauritz ? ?

2001-12-31, 08:49
Svar #3

Utloggad Bjorn Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2020-10-06, 00:59
    • Visa profil
    • wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=SHOW&,db=bjorn-67
Nils Nilsson Hake (1724-1752) lär ha blivit ihjälslagen av brodern Olof Nilsson (1729-1775). Bägge från Gamlarp, Glimåkra (L).
Är det någon som känner till mera om detta?

2001-12-31, 09:44
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Upphittat i Stenbrohult CI:2, s 731(år 1801):
Julii 17 [avled]   26 [begravdes]
Torparen Paul Månsson från Klockaretorpet är född år / 1738 i Glimåkra by och sochn af Christianstads Län. Fadern var / Måns Pålsson och modren Kerstin. Vid 6 veckors ålder förlorade / han både far och mor. antogs då på benämnde sochn: vid några / års ålder kom han bort at valla kreatur, sedan i Skräddare / lära och blef (ändhel?) Sjudare i 19 år. flyttade sedan hit och blef / gift med Jngjerd Esbjörnsdotter i Klockarestugan. haft med / henne et barn som är dödt, har bodt på samma ställe alltid. varit blind 2 1/2 år och lika länge sängliggande: dog den / 17 af bröstqvaf i en ålder af 63 år

2001-12-31, 12:05
Svar #5

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Nils Nilsson Hake blev ihjälslagen av sin broder Ola Nilsson natten mellan den 27 och 28 december.
Nils blev bgravd avsides på kyrkogården den 18 januari 1753. Han blev ihjälslagen i sitt fylleri och ogudaktiga leverna (vad nu detta kan betyda) med en sticke-stake.
Några husförhör finns ju inte för den här tiden så det är väl bara i domprotokoll man kan hitta me?r och dessa har jag inte tillgång till.
Hälsningar o Gott Nytt År
Lars Kleberman

2002-01-05, 18:56
Svar #6

Utloggad Pär Henricson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-12-28, 14:51
    • Visa profil
Knaggatorp - Knapstorp
 
Jag sitter och grunnar över Knap(p)storp och Knaggatorp. Har tidigare hållt dessa isär, men börjat fundera över om det kan vara samma plats efter att ha sett olika ortsbeteckning från olika forskare. Man ser även uppgifter om Knaggatorps torp och Knapstorps torp.
Hoppas att någon som är insatt i Glimåkras geografi kan hjälpa mig att reda ut begreppen.
 
mvh, Pär

2002-01-06, 09:43
Svar #7

Utloggad Bjorn Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2020-10-06, 00:59
    • Visa profil
    • wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=SHOW&,db=bjorn-67
Hej Pär,
Det finns både en gård Knaggatorp (280 63 Sibbhult), och en gård Knappstorp (280 64 Glimåkra).

2002-01-06, 13:09
Svar #8

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej Pär.
Du har ju redan fått ett svar om Knaggatorp och Knappstorp. Kan bara fylla i att Knaggatorp ligger ca 3 km öster om Glimåkra och gränsar till Färeköp, Högsma och Barnakulla och Knapstorp ligger ca 3 km nordväst om Glimåkra och gränsar till Tranevik, Björnbetan och Nedanbäck.
Mvh
Lars

2002-01-07, 22:39
Svar #9

Utloggad Pär Henricson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-12-28, 14:51
    • Visa profil
Lars och Björn.
Man tackar för detta klargörande. Jag hittade en uppgift på nätet om att Sone Johnsson (1613-1705) och Sissa Åkesdotter skulle varit bosatta i Knaggatorp i stället för Knapstorp, vilket fick mig fundersam. Det gäller att sålla i informationsflödet.
mvh, Pär

2002-01-26, 20:03
Svar #10

Gert.Bengtsson

Hej !
Jag behöver hjälp med anor till Kerstin Nilsdotter F.1685 i Glimåkra gift med Ingvar Jönsson F.1682 i Slätten.
Tack på förhand.
Gert.B.

2002-02-12, 10:18
Svar #11

Utloggad Monica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2013-07-26, 10:56
    • Visa profil
Hejsan,
Sitter med en ana Jöns Månsson f ca 1669 i Kilinge, Glimåkra. Han var gift med Benita Giselsdotter f 1667 i Österröd. Kan Jöns Månsson vara son till Måns Jönsson och Hanna Wollemarsdotter i Kilinge? Någon som kan bekräfta? Någon som vet mer om dessa anor i så fall? Vet någon något om Benita Giselsdotters anor? Tacksam för all information.
Mvh
Monica Persson

2002-03-18, 10:44
Svar #12

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej alla forskarvänner.
 
En del har kanske besökt min hemsida där jag lagt ut en del personer som på ett eller annat sätt har anknytning till Glimåkra.
Under min tid som ”släktforskare” har jag kommit fram till att jag bara är en lite del i det stora intresse som släktforskningen har blivit.  
Det som jag själv har funnit intresse i, är kanske inte någon direkt enskild släkt, utan mer en bygdeforskning. Jag lägger in personerna i mitt register kopplade till varandra. Då jag nu gått igenom alla husförhören i Glimåkra och nu håller på med födelseböckerna börjar jag kunna skönja hur släkterna vävs in i varandra. Jag har ca 29.000 olika kopplingar i dag på personer från eller har anor i Glimåkra, men hoppas på fler.
I en framtid så kan alla forska som vi gör, gå till kyrkoarkiv och se vad där står att läsa. De kan dessutom forska i sin nutid genom släkt, vänner och bekanta. Vad som kommer att vara svårt är det stora mörker som kommer att lägga sig över mellantiden, från kyrkoarkivens tid till den då varande nutiden. Min förhoppning är att vi på olika sätt skall kunna säkra denna period.
Hur koppla ihop dåtid med nutid?  
Vi som släktforskar i dag har denna möjlighet. De som börjar om 50 år har kanske inte denna.
Jag vänder mig därför till alla Er som på ett eller annat sätt forskar på Glimåkra. Har ni möjlighet - och vill - skulle jag vara väldigt tacksam om jag fick ta del av det material Ni har som sträcker sig från sent 1800-tal, tidigt 1900-tal till nutid och som berör någon person boende i eller bördig/kommen från Glimåkra, vart flyttade dom, vad sysslade de med, vem har de gift sig med, vilka barn fick dom och vilka gifte barnen sig med. Även uppgifter om från Glimåkra emigrerade personer är av intresse. I en artikel i Glimåkra Hembygdsförenings årsbok anges 1.379 emigranter. Några har kanske återvänt men många har mellanlandat på annan ort innan de reste och finns därför inte med i den genomgång som redovisades så det finns kanske ännu fler som emigrerade.  
Då jag kommer att lägga in allt i mitt register så vill jag att Ni går med på att detta görs. Uppgifterna kommer inte att spridas till hemsidan, dit kommer bara uppgifter på personer som inte längre är i livet, gränsen går i dag vid år 1900.
Däremot har jag för avsikt att den dag då jag själv inte längre kan eller vill fortsätta forska, till Glimåkra Hembygdsförening överlämna min databas och ev. till annat arkiv som kan skydda materialet.
Jag är tacksam för att grundkällan anges. Om det inte finns en säker källa är det bra om detta anges. Om det finns möjlighet kommer jag i så fall att kontrollera uppgifterna innan de förs in i databasen. Det är viktigt att det som läggs in är korrekt då uppgifterna om några år kanske kommer att tas för ”säkra”. Osäker källa kommer att anges som ”ej kontrollerad uppgift”
 
Uppgifterna kan skickas till mig via post på adress: Kadettgatan 4 E, 254 55 Helsingborg eller via e-post kleberman@telia.com.  
 
Med hopp om god respons och soliga vårhälsningar
Lars Kleberman

2002-03-30, 06:35
Svar #13

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet något om Bodel Nilsson och hustrun Ingar (Bengtsdotter??)i Norraryd, Glimåkra (Örkened?).
De fick en son Truls 1723 (Örkened C:1 1/5 sid 7v (nr 13)).
Dotter född 1726 (Örkened C:1 1/5 sid 14 (nr 11)).
De bör väl också vara föräldrar till Elna som gifte sig 1739 Dom 16 p. Trin med Per Mattsson från Svinön, Loshult?. (Örkened C:1 4/5 sid 131v (nr 13)).
Tillhörde Norraryd, Örkeneds socken vid denna tid ??, iså fall kanske detta inlägg ska ligga under Örkened istället?.
Hälsningar  
Tony Olsson

2002-03-30, 12:51
Svar #14

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej.
Bodel Nilsson finns i Sjöbloms Arkiv nr B 206:7:1 och dottern Elna född 1818 var först gift med Per Mathisson, finns i Sjöbloms arkiv B 284:8:1 och sedan med Nils Jönsson i Sjöblom B 486:8:1.
Jag har inte tagit fram närmare uppgifter om dessa personer ännu. Har själv Bodels dotter Bolla som min raka ana.
Norraryd har alltid tillhört Glimåkra men däremot ligger det så pass långt norrut så det var mycket lättare och närmare för de boende där att ta sig till Örkened/Lönsboda vid dop och andra kyrkohögtider

2002-03-30, 12:52
Svar #15

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Förlåt.  
Elna är född 1718 och  
dessutom skulle inlägget avslutas med
Hälsningar och Glad Påsk
Lars Kleberman

2002-03-30, 23:44
Svar #16

Utloggad Tony Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 20:56
    • Visa profil
Tack för tipset, Lars !
Jag ska vid något tillfälle studera sjöbloms samlingar lite närmare.
Hälsningar
Tony Olsson

2002-04-01, 10:21
Svar #17

Utloggad Jimmy Freij

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 10:23
    • Visa profil
    • www.goingebyn.se
Hej!
Jag kan inte låta bli och lägga mig i när jag såg det.
I Sjöbloms arkiv nr B206:7:1 står det under en Bengt Nilsson, då detta är
min ana i rakt nedåtgående led och inte under Bodel Nilsson. 206 serien
ingår under familjen som bor i Skogeröd i Glimåkra.
Jag har det mesta under 206: serien avskrivet då detta är släkt till mig.
 
MVH
Jimmy Freij
 
jimmy.freij@telia.com

2002-04-01, 10:54
Svar #18

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej Jimmy
Din kommentar är helt korrekt.
Serien bör vara B 191:8:1. På detta kort finns hela familjen. Jag hade i min källhänvisning även det angivna 200-numret och då jag var osäker så lät jag detta stå kvar. (kan vara från ett gifte) Däremot är hänvisningen till Elnas gifte som frågan egentligen handlade om riktig. Skickade senare en RTF-fil till Tony där B 191 var angivet.  
När jag kommer ner till Landsarkivet skall jag kontrollera varför B 206 hade kommit med hos Bodel.
Hälsningar
Lars Kleberman

2002-06-19, 20:56
Svar #19

Terese Selin

Hej, är det någon som har information om män med efternamnet Selin som bodde i Glimåkra. jag är tacksam för all information.

2002-06-24, 15:46
Svar #20

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej Terese.
Jag har en Selin. Johan Felix född 1921 men jag vet inte ännu om han är född i Glimåkra. Jag har honom som förälder till en släktings hustru.
Hör av Dig så får vi se om Du har nytta av uppgiften.
Hälsningar
Lars Kleberman

2003-02-09, 18:58
Svar #21

Utloggad Ylva Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 10:21
    • Visa profil
Hej Glimåkra-forskare. Jag har en Cathrina Andersdotter, född 1815, som utan synbar anledning finns i Glimåkra mellan 1835 och 1838. I Hfl A1:12 finns hon på gården Norraryd, och där står att hon kom från Virestad -35 och från Bossakulla(?) -36. Jag har hittat ett Bösakulla, men där fanns hon inte med. I Hfl A1:12 (eller om det var 13) står efter hennes namn bokstäverna m mf_ begr. v. T210. Jag funderar nu på om hon eventuellt kan ha blivit sänd till Glimåkra för att föda ett oäkta barn som hemsocknen inte skulle känna till? Vet någon om det kan ha funnits något liknande ett hem för ogifta mödrar som kan ha hetat Bossakulla vid denna tid? Eller kan det finnas någon annan tanke kring denna mystiska vistelse. Prästen har också noga noterat hennes betyg såsom svagt (vilket inte nämns i Virestads böcker). Tacksam för tips. Ylva

2003-02-09, 21:59
Svar #22

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej Ylva.
Catharina finns under Norraryd i hfl AI:12 sid 189 och i hfl AI:13 sid 210. Dessutom finns hon i utflyttningslängden 1838 sid 28 (nr 2 uppifrån) med angiven födelsetid 11 maj. Hon flyttar då från Glimåkra till Virestad.
Det Du anger om text T210 hittar jag igenstans varför jag inte kan svara på vad det ev. kan menas. (Är det en sidhänvisning då hon anges på sid 210 i det ena förhöret?) På denna sida anges också ”Ingen vet var hon vistas”.
När det gäller Bosakulla så ligger detta i Örkened. Örkened och Glimåkra hade samma präster varför det ibland kan bli lite förvillande i husförhören. Troligen har hon flyttat in i Örkened först innan hon kom till Glimåkra.
Varför hon var här vet jag inget om men det var inte ovanligt att folk från Virestad kom ner hit. Något hem där de kunde föda ”lite ostört” har jag inte funnit.
När det gäller Din Catharina så var hon ju nere i Glimåkra/Örkened i tre år. Några uppgifter i födelseböckerna för den aktuella tiden som kan tänkas ha med Catharina att göra har jag inte hittat.
Hälsningar
Lars K

2003-02-10, 08:47
Svar #23

Utloggad Ylva Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 10:21
    • Visa profil
Tack Lars. Det var ett bra spår, nu ska jag söka efter henne i Örkened.  
När det gäller de mystiska bokstäverna så kan det ha varit så att jag fann dem i inflyttningslängden. Jag var i Kyrkhult i går och forskade, och på sluttampen kom jag i tidsnöd och det blev tyvär så att jag rafsade ner anteckningarna lite huller om buller i mitt block. Och först på hemvägen slog det mig att de kunde betyda något viktigt.
Återigen tack för att Du tog Dig tid att hjälpa mig, nu vet jag lite mer. MVH Ylva

2003-02-10, 13:16
Svar #24

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej igen Ylva.
Jag hittade dina tecken i Glimåkra utflyttningslängd 1838. De står till höger under Betyg, ställe i längden. Alltså hon utflyttade från sidan 210 i hfl. Där står inte Te utan prästens förkortning av sida/folie.
När det gäller Virestad har jag en del släkt som kommer därifrån. Har Du mycket där? Kanske Du kan hjälpa mig med vissa äldre kopplingar.
De uppgifterna har kanske inte i detta forum att göra så Du kan kanske skcka ett meil till mig så kan vi föra samtalet oss emellan. Min e-post är  
kleberman@telia.com
 
Hälsningar
Lars

2003-02-19, 11:33
Svar #25

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som känner till om Åke Nilsson verkligen var en av sönerna till Nils Persson i Kilinge (Grå-herarna), eller om hans koppling dit egentligen ser annorlunda ut?  
Vidare undrar jag om någon vet vad det blev av honom efter det han blev avsatt som länsman?
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-19, 19:20
Svar #26

Ingrid Nielsen

Hej
Om Åke Nilsson är broder till länsman Bengt Nilsson och länsman Lars Nilsson som fanns i Edema mellan 1658-1684, skall var söner till Nils Truedsson, så står han som salig Åke i mantal 1681. Bengt har på något ställe kallats för Gråe-Bengt i Örkened.
Mvh  
Ingrid

2003-02-19, 21:50
Svar #27

Kerstin Söderlind

Hej Jag söker Tue Kiempe ryttare död 1766 i Swänarp Glimåkra. Han var gift först med Swenborg Ormarsdotter och sedan Else Truedsdotter. Med Else hade han sonen Måns Tranström ryttare som dedan bodde i Kruseboda Örkened.
Jag har sett fler Kiempe i Glimåkra och Osby men inte fått ihop kopplingen till Tue. Har någon träffat på de här ryttarna?
MVH
Kerstin

2003-02-20, 08:06
Svar #28

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Tack för uppgifterna, men problemet är just att jag har lite olika uppgifter i saken.  
Dels har jag en artikel, Grå-Herarna i Kilinge, skriven av Per Olof Persson där det nämns 7 söner till Nils Persson i Kilinge: Aage, Harald, True, Bengt, Niels, Peder och Mogens. Länsmän var i följande ordning: fadern Nils Persson, sonen Åke och sen sonen (Kilinge- eller Grå-) Bengt. Sonen Harald är med i Uggle-Pers snapphaneband och hamnar senare i Ekhult, Örkened. Allt detta enligt artikeln.
Men jag har också uppgiften att Bengt Nilsson i Edema är just densamme som BN från Kilinge.
Och slutligen har jag samma uppgift som du, att Bengt, Åke och Laurits Nilssöner är söner till Nils Truedsson. (Just denna uppgift har jag för mig att det är Thomenius som har bistått med, så jag får kolla upp det noga.)
 
Hälsningar,
Mikael

2003-02-20, 12:50
Svar #29

Utloggad Lars Kleberman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:48
    • Visa profil
Hej Kerstin.
De Kempe eller Kiempe som jag har i Glimåkra är Måns Oredsson Kempe född den 22 mars 1736 och sedan dennes son Tufve Månsson Kempe född den 16 april 1765.
I Glimåkra födelsebok 1736 (som är något otydlig) anges att en Måns föds i Svennarp den 22 mars. Fader till honom får jag till en Ored Nilsson. Om nu detta stämmer skulle detta göra att Måns Kempe född 1735 inte direkt har någon koppling till Måns Tranström. Däremot borde det finnas en Kiempe till då det förekommer en sådan som fadder vid Måns Tranströms dop 1743. (se nr 14 i Glimåkra dopbok 1743)
Det kanske finns någon som kan spinna vidare på detta.
Hälsningar  
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna