ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dionysius Fischer  (läst 872 gånger)

2020-07-05, 16:21
läst 872 gånger

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 922
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 11:06
    • Visa profil
Har förstått att det finns två Dionysius Fisher under 1600-talet, 1. den ena oculist, bodde i Örebro och skrev en skrift om Närke, död 1656 i Riga, 2. den andre apotekare och kirurg i Arboga där han dör ca. 1666.
Frågan är hur man vet vem av dem som är född i Schneeberg, Meissen i Sachsen och som var verksam som livläkare vid Kristinas hov? Finns det några källor på detta? Det finns en "Klag und TrawerLied Auff Christliches Ableben Deß Weyland Ehrenvesten Großachtbahren und Hochgelahrten Herrn Petri Kirstenii, Philos. & Med. Doctoris, Ihr Königl. Majest. in Schweden wolbestalten LeibMedici, auch an der löblichen Ubsalischen Universität Prof. Pub. und p.t. Decani." (https://books.google.se/books?id=KNBcAAAAcAAJ&pg=PP5&lpg=PP5&dq=Dionysius+Fischer&source=bl&ots=Dm1Qez0QME&sig=ACfU3U1FxWGNhJ1kueVGag12KZ7fmHQEyw&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwj7-I7vo7bqAhUn2aYKHfsfAqwQ6AEwCXoECAkQAQ#v=onepage&q=Dionysius%20Fischer&f=false). I denna medverkar Dionysius (från Meissen) med en klagovers som bl a talar om hur man med örter kan behandla sjukdom och hur det inte hjälper i detta fall. Det tycker jag mer talar för apotekaren än oculisten.

2023-02-05, 20:52
Svar #1

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej Ylva,

Det var länge sedan du skrev din fråga, så jag vet inte om den fortfarande är aktuell.


Det som framför allt skiljer de två Dionysius Fischer åt är tiden de levde och var verksamma: Mäster Dionysius i Arboga framträder första gången 20/11 1598, då han erhåller rättigheter att arbeta som läkare och driva ett apotek i staden. Han förekommer sedan flitigt i rådhusrättens protokoll fram till 1615, varefter det plötsligt blir helt tyst kring honom. Nästa gång han nämns är år 1624, då svärsonen Hieronymus bårskärare klandrar över en gård i Arboga, som hans svärfar "doktor" Dionysius tidigare har ägt, men som nu innehas av en herr Esaias i Öja. Intrycket jag får av det sistnämnda, är att Dionysius inte längre är i livet. Jag tror därför att han dog 1615, eller kort därefter. Den mer kände läkaren Fischer från Schneeberg var då fortfarande barn.


Uppgiften om att Dionysius i Arboga skulle ha levt fram till 1666 ser jag som helt osannolik. Den kan bero på någon sammanblandning med annan person.


Hälsningar
Stefan

2023-02-06, 15:45
Svar #2

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 922
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 11:06
    • Visa profil
Tack för ditt svar. Dock tyder väl citatet nedan på att han dog inte så långt före 1666?
 
Jag har hittat mera information om Rådman Johan Fischer i Arboga. 
Jag tycker att hans far var Mäster Dionysius i Arboga.
 
1.Arboga Rådhusrätt och magistrat, Gemensamma protokoll,Västmanland,SE/ULA/10021/AI/5, 1660-1669,08.02.1666, sidor 930-931, (486).
 
Sal. Dyonysij Fiscers gård opbiudass af arfwingarna framdeles derpå taga fast.  1. Resan.
 
2.Arboga Rådhusrätt och magistrat, Gemensamma protokoll,Västmanland,SE/ULA/10021/AI/5, 1660-1669, 06.03.1667, sidor 1094-1095, (570-571).
 
Arboga Stadz Rådstugu Protocoll Pro
Denna dagh bewilliadess Befalnings mannen på Sundbij W.. Johan Fischer, festebref på sin Sal. faders gård.
 
Jag har också hittat Johan Fischers hustru Anna Börilsdotters föräldrar.
 
1. Arboga Rådhusrätt och magistrat, Gemensamma protokoll,Västmanland,SE/ULA/10021/AI/6, 1670-1674, 26.06.1671, sidan 162, (85).
 
Befall(nings)man Johan Fiscer låter inprotocollera en obligation gifwen till honom af Hans Swermoder Hust(r)u Gertrud Pedersdotter d 5 Maij nästförleden, derutinnan hon tillstår, att hafwa af sin måg H(err) Fiscer bekommit till sina Creditorers afbethallning 404 dahl(er) 16 öre K(oppar)myntz och tillslår honom i bethallning sin gårdh här i Staden fram för någon annan sina arfwingar sigh der aff bethallt giöra.
 
2. Arboga Rådhusrätt och magistrat, Gemensamma protokoll,
Västmanland,SE/ULA/10021/AI/6, 1670-1674, 08.03.1671, sidan 129-131, (69-70).
 
B...... s på h(ustru) Gertrus begäran hwerderingh på hennes gårdh som till fölliandhe creditorer på hennes bergäran till giäldz betalningh anslåås klockan 2 skoola Rådhet gåå derhan och ser der på, ähr wärderat för 800 dahler.
H(ustru) Gertrur Bijrill Pers Enka angiffwer sielff på en lista alla sina creditorer som hon skijlldig ähr, och wil at de alla uthi gården skola participera Nembl(igen) Jonas Jonson 400 dahler, Frue Gubberskan 150 h(ustru) Malin P(ers)dotter 147.15. Johan Fisker 305 dahler. Robert P. Äldre 30 dahler Nils Månson Wigge 50. 4 öre Anders Skräddare 165 - 9½ öre Erich Danielsson 316 dahler Nils Hansson 47 dahler 28 öre Renholdt Höjer 11 dahler hwilket giör een Summa 1623. 4½.
 
Fadern var Böril Persson och modern var Gertrud Persdotter.
 
Margaret E. Nyblad Brown

2023-02-06, 16:31
Svar #3

Utloggad Agnetha Rosenlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 14:00
    • Visa profil
Västerås domkyrkoförs (U)Västerås Domkyrkoförsamling AI:a2 1707-1739 sid 279 nr 228 Västra Kvarteret Glas gatan finns som änka och dottern Eva står med där men inte de övriga barnen.nr 233   Brodern Lars med familj i han heter tydligen också Svensson? är inte säker om det är Svensson han heter Fischer också gift med Catharina OLofsdotter och de får en dotter 1670 20 september.Daniel Wollert vittne vid dopet.¥
¥
? Bild 61 1664 Västerås födelsboken Dotter c¥
¥
Claes Wolerlt sedan osäkert om det står fischer?
Daniel 1wollert står som den tyska bagaren i Västerås
Agnetha rosenlund

2023-02-06, 18:26
Svar #4

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Hej Ylva,


Intressant! Onekligen ser det ut som att Johan Fischers far avlidit ganska nyligen, även om vi inte kan vara säkra på det. Kanske processen med gården har tagit många år att slutföra?


Att Mäster Dionysius, som blev Arbogas läkare och apotekare 1598, skulle ha levt fram till ca 1665, känns fortfarande osannolikt. Jag vet inte vad som krävdes för att få ett sådant förtroende, men han måste åtminstone ha varit fullvuxen. Någon form av lära eller studier, samt praktik, måste han ha haft bakom sig för att få rådhusrättens tillstånd, tycker jag. Jag tänker mig att han borde ha varit i åtminstone trettioårsåldern. I så fall måste han ha varit minst 95 år vid sin död! Dessutom blir det helt tyst kring honom från 1615, efter att han tidigare i snitt dykt upp i protokollen flera gånger per år. Jag har tidigare tolkat det som att han plötsligt har avlidit, men kanske är det en felaktigt gissning. Det är möjligt att han lämnat Arboga, och därav tystnaden.


För övrigt vet vi inte med säkerhet att han hette Dionysius Fischer: Ingenstans under hans tid i Arboga har vi hittat hans familjenamn. Det närmaste är hans signatur, som han satte i protokollet i samband med att han fick sitt burskap 1598. Där står "DF"; F kan tolkas som Fischer.


När Johan Dionysii Fischer valdes till rådman i Arboga, nämndes det i protokollet att han var född i Arboga. Han bör alltså ha varit son till en Dionysius Fischer i Arboga. Den enda personen med det förnamnet som vi kunnat finna i skattelängder, rådhusrättsprotokoll, etc, är just apotekaren. Vi har alltså antagit att de varit far och son. Kanske har vi haft fel? Kan det exempelvis ha varit en generation emellan?


Det här är inte så mycket till svar på din ursprungliga fråga, men ändå värt en diskussion, tycker jag!  :)


/Stefan

2023-02-06, 18:32
Svar #5

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Apropå din första fråga, finns det biografiska uppgifter kring den kände läkaren Dionysius Fischer, som uttryckligen säger att han föddes 1608 i Schneeberg och att han var son till en Thomas Fischer. Vi vet ju att apotekaren i Arboga var vuxen redan 1598 och kan alltså omöjligen vara samma person.


Frågan är om de på något sätt var släkt? Det finns antydningar om att Dionysius hade kopplingar till Friesland vid tyska Nordsjökusten, och om jag inte minns fel kom Thomas Fischer från Holstein, inte så långt därifrån.


/Stefan

2023-02-07, 14:33
Svar #6

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 922
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 11:06
    • Visa profil
Var det alltså oculisten i Örebro som var livläkare och född 1608 i Schneeberg? Hade han familj?

2023-02-07, 20:22
Svar #7

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Jag har inte forskat så mycket på livläkaren Dionysius Fischer, eftersom jag mest intresserat mig för släkten Fischer i Arboga. Här kommer dock lite uppgifter om honom:


Han var son till läkaren Thomas Fischer (född 1573 i Itzehoe, Holstein, och död i Wien 1641) och Elisabeth Meyer. Farfadern var fältskären Dionysius Fischer, som var verksam i Mecklenburg. Thomas Fischer var bland annat ögonläkare och gjorde många resor, inklusive till Sverige.


2 januari 1648 vigdes Dionysius Fischer med Anna Brobergen i St. Olai kyrka i Norrköping. De ska ha haft en son Thomas, även om jag just nu inte hittar källan till den uppgiften.


Det gemensamma läkarkallet, namnet Dionysius och kopplingarna till Sverige, gör att det inte känns osannolikt att det finns nära band mellan livläkaren och läkaren/apotekaren i Arboga. Thomas Fischer skulle mycket väl kunna vara en yngre bror till Dionysius i Arboga, och denne därmed skulle kunna vara farbror till sin namne livläkaren.


Uppgifterna om Thomas Fischer och hans släkt har jag hämtat från "Historia Schneebergensis Renovata", utgiven av Christian Melzern år 1716. Jag bifogar delar av de två sidor som är mest intressanta (504 - 505).


/Stefan

2023-02-07, 20:32
Svar #8

Utloggad Stefan Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 21:25
    • Visa profil
Jag ser nu förresten att sonen Thomas Heinrich döptes i Tyska kyrkan i Stockholm den 22/12 1648.

2023-02-08, 09:13
Svar #9

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 922
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 11:06
    • Visa profil
Hjärtligt tack för all input.

2023-07-26, 23:37
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11067
  • Senast inloggad: 2024-05-22, 21:45
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om det inte är nämnt vill jag bidra med en dödnotis.
Anna von Brobergen begravdes 19 okober 1690.
Norrköpings S:t Olai (E) CI:3 (1675-1692) Bild 250 / sid 242 (AID: v39414.b250.s242, NAD: SE/VALA/00273)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna