ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsmän i Listerby, DNA-test  (läst 533 gånger)

2020-07-05, 12:55
läst 533 gånger

Utloggad Maria Tynell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-07-05, 20:43
    • Visa profil
Hej!

Är det någon med dessa båtsmans-anor i Listerby (och Bräkne-Hoby som har gjort ett DNA-test på FamilyTree, Ancestry eller My Heritage. Jag försöker bekräfta att min pappersforskning är rätt. Många på FamilyTree där jag gör mina DNA-test har inte lagt upp sina släktträd och man vet inte om man har matchningar som bekräftar en viss sida i ens forskning.

Mvh

Maria

2020-07-05, 20:02
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Maria!

Själv har jag inga kända anor i Blekinge, men min kusin Lena L, som gjort ett FF-test hos FamilyTreeDNA, har en hel del anor i Blekinge på fädernet, bl a båtsmannen Måns Olsson Skäl (1824-1880) i Listerby, och även ett par båtsmän i Tving.

Jag har inte haft anledning att utforska Blekinge-delen av hennes släkt, och jag hittar inte ditt namn bland hennes DNA-träffar, men det kanske ändå kunde vara intressant att kolla om det finns några släktkopplingar mellan dig och henne?

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2020-07-07, 21:15
Svar #2

Utloggad Maria Tynell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-07-05, 20:43
    • Visa profil
Hej!

Tack så mycket för ditt svar! Jag har tittat lite på båtsmannen du nämnde men hittar tyvärr ingen släktskap till ”mina” båtsmän i Listerby. Jag får fortsätta leta! 🙂

Vänliga hälsningar

Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna