ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var (S) Joen Bengtsson Ekman 1626 - 1701/1702  (läst 348 gånger)

2020-06-22, 16:56
läst 348 gånger

Utloggad Inger Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:06
    • Visa profil
Hej
Jag söker släktskap inom släkten Ekman/Drysander från Östergötland, verksamma i Björkvik och Nyköping (D).

Äldst i släkten är Ericus Bartoldi/Erik Bertilsson som var dominikanermunk i Skänninge, efter reformationen kyrkoherde i Ekebybona. Hans son var Jonas Erici - död 1619.Också han präst i Ekebyborna . Denne Erici hade två söner som antog namnet Drysander (efter platsen). Ericus, 1589 - 1653, kyrkoherde i Ekebyborna, senare Väderstad  samt Petrus , 1590 - 1645, kyrkoherde i Löt och Brunneby. Den senare, Petrus hade 11 barn varav 3 söner adlade.
Ericus hade en son Jonas Ekman, 1635 - 1679, och här kommer första kopplingen till Björkvik i Sörmland och då namnet Ekman börjar användas . Han var "direktör" för Rosenhanska godsen, bl a i Björkvik dör  han dör. Dennes son är Olof Ekman d ä (1657 - 1713) och sonsonen är Olof Ekman d y (båda Landskamrerer i Sörmanland). Om dessa tre senare finns mycket dokumentation och man kan tydligt se/ana släktskap med min ana Joen Bengtsson Ekman (via dopvittnen m m, m m) men ingenstans går att finna Joens släktskap med den Ekmanska familjen bakåt i tiden. Ingenstans har jag hittat någon Bengt. Är det någon som vet något mer. Årtal avseende Joen Bengtsson Ekman är något osäkra men kan förmodas vara enligt följande:
född 1626 , död 1701/1702.
Tack på förhand
Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna