ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christina Andersdotter i Björklinge  (läst 449 gånger)

2020-06-16, 18:20
läst 449 gånger

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil

Hej, Jag har en ana som gäckar mig. Det är Christina Andersdotter som uppges vara född 1780 i Björklinge enligt Hfl i samma socken, ex AI 9B, sid 24. Det finns en Christina (Stina) född samma år i Björklinge, men när jag följer hennes föräldrar till bouppteckningarna, framgår det att denna Christina var gift med en Mats Morberg och min Christina var inte gift. Hon arbetade som piga och flyttade mellan socknarna. Tidigaste notisen jag funnit om henne är att hon kom från Tensta 1811 till Nyby i Björklinge. Hon får en oäkta dotter 1815 och en oäkta son 1820. Hon bötar för tvenne gången hor.
På alla ställen jag hittat henne står hon bara som född i Björklinge 1780.
Jag fann en Christina Andersdotter född 1780-12-31 i Skuttunge enligt Hfl i Björklinge AI8, sid 120. Frågan är om det kan var min Christina. När jag sökte i Björklinge fann jag ingen Christina detta datum.
Någon som har något uppslag?


Med vänlig hälsning
Anette

2020-06-16, 21:51
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2563
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 13:48
    • Visa profil
Ja, i Björklinge AI/9b sid 24 står ju Stina som inflyttad från Skuttunge så det ligger ju nära till hands att tänka sig att det blivit något fel där.

I Skuttunge föds Chierstin (Stina) den 31/12 1780 i Löten, Skuttunge, dotter till Anders Andersson och Kjerstin Andersdotter (Skuttunge C/2 bild 92). Men när man följer man henne står hon som utflyttad till Bälinge 1799/1800 (Skuttunge AI/8 s 74) och verkar inte återvända, i allafall inte till föräldrahemmet.

Förstås är det möjligt att hon flyttar Skuttunge - Bälinge - Tensta - Björklinge - Skuttunge - Björklinge.

Dock, i Skuttunge fram till 1800 står hon som Chierstin, Kjerstin, Stina - aldrig som Christina.

2020-06-21, 17:37
Svar #2

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil

Tack för uppgifterna och tankarna, jag skall börja med den "långa rundan" - ögna igenom Hfl för Tensta och se om jag hittar henne. Jag börjar med det.


Christina står oftast som just Christina och undantagsvis som Stina, vad jag kan se.


Med vänlig hälsning


Anette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna