ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gussar i Asmundtorp, Tofta och Saxtorp  (läst 399 gånger)

2020-06-08, 07:45
läst 399 gånger

Utloggad Sven Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-09-05, 18:35
    • Visa profil
Vid min forskning i Asmundtorp och däromkring har jag kommit till Gussar Nilsson, död i Råga Hörstad 1748. Vid sökning i Disbyt finns flera forskare som har med flera generationer bakåt med personer med namnet Gussar. Det finns inte så mycket källor på 1600-talet så jag har inte kunnat belägga alla de uppgifter jag ser på Disbyt. Tänkte därför se om jag kan få hjälp via Anbytarforum.

Vilka källor finns för barnen till Gussar Nilsson (1694-1748) och Margareta Olsdotter (1687-1754)? Alla barnen föds före början av kyrkoböckerna. Namn och årtal från flera forskare i Disbyt. Gussar Nilsson är åbo på Råga Hörstad nr 6 1720-1742 enligt mantalslängderna.
Hans Gussarsson f 1720
Elna Gussarsdotter f 1722
Ingar Gussarsdotter f 1724
Ingeborg Gussarsdotter f 1730
Karna Gussarsdotter f 1735
Var finns uppgiften om Margaretas namn? Enligt flera uppgiftslämnare i Disbyt är Margareta Olofsdotter död i Tofta, det stämmer inte hon dör i Asmundtorp 1754.
Var finns uppgiften om att Gussar Nilsson är född i Tofta?

Det finns en Nils Gussarsson i Tofta nr 12 mellan 1680 och 1710 men finns det mer än bara ett ovanligt namn som knyter ihop dem?
Var finns källan till att Nils Gussarssons hustru heter Ingeborg.
Var finns källan till att Nils Gussarsson är född i Saxstorp?

Det finns en Gussar Nilsson i Saxtorp 1680-1694 och i Södra Möinge 1698. Samma fråga här, är det bara namnet som knyter ihop dem?
Denna Gussar Nilsson som är åbo i Saxtrop anges vara död i Tofta 1702, vilken källa kommer den uppgiften från?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna