ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Achrelius? Hwijt?  (läst 378 gånger)

2020-05-28, 18:55
läst 378 gånger

Utloggad Kikki-Maria Kairvar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 16:21
    • Visa profil
KYRKOHERDE PETRUS THOMAE CASSIOPAEUS f. 1570, d. 1640

MAKA: Cecilia Eriksdotter Hwijt f. 1575, d 1656 (och dotter till Ericus Matthiae Hwijt, kyrkoherde och riksdagsman, f. 1541 Film, d. 1591 Skepptuna)

SON: Johannes Petri Skeptunensis Achrelius f. 1608 Skepptuna, d. 1666 Västeråker

SONDOTTER: Christina Johansdotter Achrelia f. 1642 Västeråker, d. 1704 Håtuna

Enligt Wikipedia är Acrelius "ett svenskt släktnamn från Österåker socken där sju på varandra följande kyrkoherdar genom börd eller ingifte tillhört släkten."

Namnen Cassiopaeus, Skeptunensis Achrelius, Achraelia förbryllar mig. Har mina anfäder tagit sig namnet efter socknen Acrelius eller tillhör de på något sätt släkten Acrelius? Jag hittar inte svaret i Uppsala ärkestift herdaminne, finns det några andra källor jag kan leta i?

Jag vill också veta mer om släkten Hwijt. Var kommer de ifrån? Varför är ERICUS MATTHIAE HWIJT kyrkoherde i den finska församlingen?

Vill och kan någon hjälpa mig reda ut frågetecknen?

Hälsningar!
Kikki-Maria




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna