ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Känner någon till Maria Svensdotter och sonen Carl Feiff?  (läst 668 gånger)

2002-03-12, 13:24
läst 668 gånger

Christer Feiff (Lasso)

Maria Svensdotter födde i augusti 1819 ett barn som kom att få namnen Carl Rudolf Philip Feiff.  
När gossen 21 år senare sökte plats som skräddargesäll hos Ljungdahl i Karlskrona, var det enda prästbevis han kunde uppvisa ett intyg från 7/10-1819 att ... pigan Maria Svensdotter framfött oäkta barn och undergått hemlig skrift med avlösning....  
Carl Feiff påstod dock att han var både född och döpt i Amiralitetsförsamlingen.  
Tyvärr stämmer inte den uppgiften; jag har inte kunnat hitta honom i någon av stadens församlingar. Troligtvis har Maria åkt hem och fött barnet där.  
Jag har 12 Maria Svensdöttrar i följande församlingar som skulle kunna vara min Maria Svensdotter: Augerum f 1799, Bräkne-Hoby f 1802, Fridlevstad f 1791, Förkärla f 1785, 1788, 1800, Hjortsberga f 1797, Karlskrona f 1793, Kristianopel f 1782, Listerby f 1779, Lösen f 1803, Rödeby f 1805, Torhamn f 1788 och Tving 1780.
Då jag inte kan besöka Lund förrän i höst skulle jag vara mycket tacksam om någon hade några uppgifter om dessa personer att meddela mig.
Christer Feiff

2002-03-12, 14:35
Svar #1

Eva Cumner

Hej Christer!
 
Jag har kollat i de församlingar jag har microkort från och kan meddela att ingen Maria Svensdotter har fått en son med det namnet i augusti 1819 vare sig i Tving, Fridlevstad, Hjortsberga eller Rödeby.
 
Mvh/ Eva

2002-03-13, 10:29
Svar #2

Christer Feiff (Lasso)

Hej Eva,
 
Tack för upplysningen. Då kan jag stryka dessa personer från min lista.
 
Hälsningar
Christer

2004-10-20, 18:46
Svar #3

Bo Nordenfors (Nob)

Betr. Carl Feiff fann jag vid letande efter dess barnbarn detta om Carl och hans son i synnerhet:
 
Karlskrona sfs CI:2  
 
födda år 1845
 
född 12 sept., döpt 19 sept - Ernst Rudolf,  
föräldrar:  
Skräddaregesällen Carl Rudolf Philip Feiff och dess hustru Amanda Fredrika Hedman;
faddrar voro Tullvaktm. J. Lindström, guldsmedsgesällen B. Strömqvist och kronojungman C.J. Svensson.
 
Modren 31 år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna