ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktträd under ca 1000 år  (läst 1360 gånger)

2020-05-08, 21:27
läst 1360 gånger

Utloggad Jan-Peter Oscarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2023-05-05, 14:15
    • Visa profil



Hej alla duktiga och erfarna Släktforskare!


Jag håller på att släktforska och har laggt in släktingar i ett släktträd från Ancestry. Jag har själv och med hjälp från Anbytarforums fantastiska släktforskare  hittat släktingar från ca 1350 om jag gjort rätt. I mitt träd har jag i nutid ganska många släktingar / familjer. Eftersom trädet breder ut sig är det svårt att få en bra överblick.


Jag vill ha bra tips hur man kan lägga in namn, levnadsår och bostadsort.


Hälsningar
Jan-Peter

2020-05-11, 12:21
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil

Jag vill ha bra tips hur man kan lägga in namn, levnadsår och bostadsort.



Var någonstans kan du INTE lägga in dessa uppgifter?


Jag dock aldrig använt webb-baserade släktforskningsprogram; alla vanliga släktforskar-program jag testat har klarat det. Sedan är det en annans sak vad som visas i programmets utskrifter till skärm, papper, pdf eller html (webbsidor för att publicera släkten på sin hemsida[/size][size=78%]).[/size]

2020-05-11, 20:47
Svar #2

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 20:41
    • Visa profil
Hej,

Jag jobbar mycket i Excel så därför har jag vissa åsikter om datumformat och ortsformat för att kunna sortera.

För datum använder jag tex 1720-05-11 istf 11 maj 1720 vilket är det format Myheritage använder i sina rapporter vilket gör det omöjligt att sortera på. Excel kan inte hantera gamla datum så att 11 maj 1720 kan omvandlas till ett datum som går att sortera.

För orter använder jag SWE, E-län, Horn, Brofall, Backstugan vilket gör att närliggande orter, gårdar och torp sorteras nära varandra vilket det inte gör om man använder Myheritages format Backstugan, Brofall, Horn, Sweden vilket man måste använda om man vill använda deras kartfunktion.

MVH
Anders

2020-05-13, 07:54
Svar #3

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil
Hej,

Jag jobbar mycket i Excel så därför har jag vissa åsikter om datumformat och ortsformat för att kunna sortera.

För datum använder jag tex 1720-05-11 istf 11 maj 1720 vilket är det format Myheritage använder i sina rapporter vilket gör det omöjligt att sortera på. Excel kan inte hantera gamla datum så att 11 maj 1720 kan omvandlas till ett datum som går att sortera.

För orter använder jag SWE, E-län, Horn, Brofall, Backstugan vilket gör att närliggande orter, gårdar och torp sorteras nära varandra vilket det inte gör om man använder Myheritages format Backstugan, Brofall, Horn, Sweden vilket man måste använda om man vill använda deras kartfunktion.

MVH
Anders


Orter presenterade som du skriver in är ett utmärkt tips för listor av alla möjliga slag!


Jag har skickat in det som förslag till det släktforskar-program jag använder.

2020-05-13, 08:19
Svar #4

Utloggad Jan-Peter Oscarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2023-05-05, 14:15
    • Visa profil



Tack Bengt Nilsson och Anders Karlsson för era kloka tips.
Jag ska se hur jag på lämpligaste sätt kan lägga in alla mina släktingar på ett snyggt och överskådligt sätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna