ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lyman i Hjorted??  (läst 712 gånger)

2020-05-02, 19:07
läst 712 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2024-11-19, 16:58
    • Visa profil
Bifogar en bild (om det fungerar!) från Hjorteds Vigselbok 21/4 1712. (Hjorted (H) C:1 (1633-1739) Bild 29 / sid 51) Jag har svårt att förstå Johan Christofferssons titel men tolkar det som något i stil med "inqwarteringsbåtsman i Roslagn" (PLF-skivan tolkar det som "Jegmesteren Båtsman" vilket torde vara fri fantasi). Är det någon som tolkar det på annat sätt, eller om min tolkning är rätt, vet vad en sådan inkvarteringsbåtsman var för något?

Båtsman Johan Christoffersson gifter sig alltså med änkan Sara Jönsdotter. I Strömserum, Hjorted, föds den 25/11 1714 en Jöns vars föräldrar är "båtsman Johan Lyman och Sara Jönsdotter". En Christopher Johansson som avlider 21/5 1766 i Flugebro, Hjorted, vid 44 års ålder är förmodligen också son till Johan och Sara, men finns inte i någon Födelsebok vad jag kan se.

Nu till den egentliga frågan:
Om man kopplar ihop det faktum att Johan Christophersson förmodligen kallas Lyman, att "inkvarteringsbåtsman" har någon att göra med det jag läser som "Roslag(e)n" - kan det finnas någon slags koppling till släkten Lyman (flera präster) från Lyhundra härad i Uppland som en viss Svante Jansson skriver om i en artikel som jag fann på nätet? Lyhundra ligger just i Roslagen, och det fanns ju ett båtsmanskompani just från Roslagen. Kan det vara så att båtsman Johan Christoffersson Lyman stammar från just den släkten? Erkänner att det är långsökt, men...

2024-10-29, 09:01
Svar #1

Utloggad Stefan Pettersson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-11-01, 17:25
    • Visa profil
Hej Mikael,
jag har närmat mig namnet Christopher Johansson från ett annat håll. Han var dopvittne på ett dop i Hjorted 1752, då Johannes Danielsson döptes. Hans föräldrar var Daniel Abrahamsson och Margareta Johansdotter. (Hjorted C:2 sida 94).

Christopher Johansson avlider 1766 som du noterat, och 2 juni 1767 får Daniel och Margareta sitt sista barn, som de döper till Christopher. Det känns som mer än en tillfällighet och det kanske kan tyda på någon form av släktskap mellan Christopher Johansson och Margareta Johansdotter (typ syskon). Johannes som nämns ovan var Daniels och Margaretas första barn, och då brukar man kanske välja nära släktingar som vittnen om det finns några.

Vad vet jag mer om Margareta? Hon avled i Hjorted 1794. Enligt husförhörslängden för 1792-1799 (Hjorted AI:5a sida 228), så var hon född i Norrland 1730 och kom därifrån 1733.

Vet inte om du löst ditt problem, men tacksam för om kan kommentera om ovanstående kan vara till någon hjälp, och givetvis om du löst Christopher Johanssons föräldrar.

Slutligen, vad jag kan se finns Christopher Johansson på Flugebro första gången 1749 (Mantalslängd 1749 Kalmar län EIIIc:5 sida 8 ). Jag kan inte hitta honom i Hjorted alls 1748.

2024-11-01, 14:36
Svar #2

Utloggad Mikael Nordblom

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2024-11-19, 16:58
    • Visa profil
Tack, Stefan, för respons!
Det var många år sedan jag sysslade med Hjorted, men lika roligt att få ta upp det på nytt.
Uppgifterna om syster Margareta med familj har också jag. Dessutom finns det en annan syster, Helena, med maken Måns Östensson, boende först på Lebo och sedan på torpet Klintemåla under Mjöshult. Troligen är också en Jöns Johansson f 1714 på Strömserum en äldre bror.
Tack för påpekandet att Margareta enl HL är född i "Norrland". Det hade jag missat. Genom den uppgiften så finns det åtminstone en liten, liten tråd norrut då det gäller fadern Johan Kristoffersson Lyman - även om kanske inte vi i vår tid tycker att Roslagen ligger i Norrland!

Jag har alltså inte kommit vidare med "Roslagsspåret" än vad jag har skrivit här på forumet. Om du vill se lite mer i detalj vad jag funnit så kan jag skicka en berättelse till dig via mejl, men jag hittade inte någon mejladress på din användarprofil. Min mejladress hittar du under min profil - om du är intresserad.

2024-11-01, 17:25
Svar #3

Utloggad Stefan Pettersson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-11-01, 17:25
    • Visa profil
Hej,

ja, det tar jag gärna emot via mail. Jag har uppdaterat min profil, det saknades en bock i en kryssruta för att man ska kunna skicka mail. Så nu ska det nog gå.
Både Måns och Helena är dopvittnen vid samma dop jag nämnt ovan, men Måns bor då i Färghult, så antar att de ännu inte gift sig.

Jag har letat efter bouppteckning på Christopher, men det finns ingen på honom vad jag kan hitta. Jag tänkte skumma igenom domböcker kring 1748/1749 och 1732/1733 för att se om jag kan hitta något.

/Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Connection failed: Connection refused