ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adolf Andersson  (läst 514 gånger)

2020-04-27, 21:52
läst 514 gånger

Utloggad Arve Sandvik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 21:34
    • Visa profil
Hei.
Jag leter efter min morfars far. Min forfar Adolf Andersson var føtt i Ny forsamling 23. juni 1874. Hans mor var
Kajsa Johannesdotter f. i Gunnarskog 18. sept. 1849.
Men jeg finner ikke navnet på Adolfs far verken i kyrkboken eller husførhållsbøcker.
Finns det andre platser jeg kan søke?

2020-04-27, 23:51
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5137
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 08:31
    • Visa profil
Det är inte så enkelt att hitta fadern till ett oäkta barn, om inte modern uppgivit namnet redan från början. I äldre tider var kvinnan enligt lag skyldig att berätta, men det var sedan länge förbi 1874. Uppenbarligen hette han Anders, men det är ju ett av de allra vanligaste namnen.

Här kan du läsa lite om problemet:

https://slakthistoria.se/slaktforskning/faderskap/slaktforskarskolan-fader-okand 

2020-04-30, 20:33
Svar #2

Utloggad Arve Sandvik

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 21:34
    • Visa profil
Takk for svaret Kalle!
Jag har sett i husførhørslengd for Arvika landsførsamling 1877-1882 side 601 at han var fostersøn av Anders Olsson som
giftet sig mad hans mor. Mer har jeg ikke funnet ut. Det er vel som du sier at det er ikke lett.
Jeg leter videre.
M.v.h
Arve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna