ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Godet född ca 1585  (läst 484 gånger)

2020-04-23, 17:57
läst 484 gånger

Utloggad Åke Sjödin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:31
    • Visa profil
Det uppges av många på nätet att Johan Godet född ca 1585 är född i Haracourt, Ardennernna, Frankrike. Jag fick för mig att sätta ut platsen på en karta men då gick jag bet.
I Anders Florens skrift "Vallonskt Järn" från 1998 står det i en fotnot (63)



63 Douhan 1985 s. 46 f; Douhan 1996, s. i2f. För 5 arbetare som tecknat kontraktet i Sedan anges hemorten Haracourt, vilket förefaller mig rimligt att tolka som Harnoncourt i Lorraine. I samma område fmner man Ste Cécile, vilket en arbetare som teck­ nar sitt kontrakt i Sedan anger som hemort. Det är således sannolikt att arbetare från furstendömet Luxemburg också finns bland emigranterna. En noggrannare gransk­ning av de uppgivna hemortsnamnen är nödvändig för att nå större tillförlitlighet.
Är det någon som känner till om det har gjort något vidare arbete om detta? Är Johan Godet född i Harnoncourt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna