ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sparven 3 i Örgryte  (läst 738 gånger)

2020-04-21, 14:24
läst 738 gånger

Utloggad Kerstin Olvén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 12:35
    • Visa profil
AD Örgryte AI:28 sid 766
Nikanor Vigilius Harry Lindqvist med "fader och moder okänd" finns som fosterbarn hos sin mor Agneta Matilda Jakobsson i Sparven 3 och har sin fars efternamn Lindqvist, m.a.o. inte alls okända.
Agneta är ogift och har ett antal fosterbarn. Min fråga är om detta är något känt barnhem.

2020-04-21, 15:05
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:44
    • Visa profil
Det fanns ett barnhem på Gårda, drivet av Evangelisk-Lutherska Missionsförsamlingen (barnhemsverksamheten flyttade så småningom till Partille). Exakt var det låg vet jag inte, men det är knappast fastigheten nr 3 i kvarteret Sparven - av hfl framgår dels att Agneta Matilda ägde fastigheten, dels att där bodde flera familjer.

Jag vet inte vad som kan tala för att Nikanor Vigilius' efternamn Lindqvist kommer från fadern? En civilingenjör Frans Wilhelm Lindqvist finns bland hans dopvittnen enligt Kristine CIII/3 sid 356 (RA), men det kan inte tas till intäkt för faderskapet - däremot kan det förklara efternamnet.

2020-04-21, 17:22
Svar #2

Utloggad Kerstin Olvén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 12:35
    • Visa profil
Tack för svaret. Egentligen låter det inte som ett regelrätt barnhem, eftersom alla barn skrivs som fosterbarn. Jag forskar vidare. Det borde finnas uppgifter i sockenprotokoll eller liknande.
F W Lindqvist är utan tvivel far till barnet, dels har släktingar bekräftat det och dels nämns han i bouppteckningen.  F.ö. ett fascinerande namn.

2020-04-21, 20:05
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Vilken bouppteckning är det du refererar till ? 
Ändring:såg just att det gäller F W Lindqvists bouppteckning.Frans har tydligen vägrat att betala för Nikator och har en skuld till modern.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna