ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flathult  (läst 381 gånger)

2020-03-29, 16:37
läst 381 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:50
    • Visa profil
"Bonddrängen" Nils Persson i Flathult gifter sig 28/10 1739 med pigan Elin Persdotter, också från Flathult. Att Nils stammar från Skorpetorp känner jag till, men varifrån kommer Elin?
Har försökt få grepp om det hela genom mantalslängderna men blir bara mer konfunderad. Att Nils är son till Per Nilsson och Sara Gabrielsdotter på Flathult Nr 2 (tidigare boende i Skorpetorp) är väl ganska klart, men man letar också efter något Per i Flathult nr 1 som kan vara far till Elin; Nils Persson ser ju ut att gifta in sig i Flathult nr 1, troligtvis med en dotter där - Elin Persdotter? Där finns dock ingen Per utan en Anders Andersson. Möjligen en Per Andersson som finns där under två års tid, 1733 och 1734. Men vem denne Per Andersson är vet jag inte heller.
Är det någon som vet vem som är Elins föräldrar? Om uppgiften om hennes ålder i Död- och begravningsboken är korrekt (38 år) så bör hon vara född omkring 1719, men jag kan inte hitta någon Elin vid denna tid, varken i Döderhult eller i de omkringliggande socknarna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna