ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-23  (läst 3761 gånger)

2001-11-07, 07:25
läst 3761 gånger

Leif Mörkfors

Någon som forskar på Bussjö bu i Bromma socken ? Jag har flera anor där på tidigt 1700-tal och sent 1600-tal !

2002-02-26, 14:54
Svar #1

Nils-Olof Witting

Hej Alla Bromma forskare!
 
Jag efterlyser en Elna Mårtensdotter troligen född i Ystad 1762 el 1768. Hon var gift 1794-02-14 i Bromma med Per Svensson f 1772-03-24 i Benestad. Barn: Hanna f 1795-11-04 i Bromma, Sven f 1797-09-24 i Bromma, och Karna f 1807-10-27 i Bromma. Elna dör 1836-04-17 i Bromma och Per dör 1827-01-10. All upplysning om Elna är välkommen.
 
MVH
Nils-Olof Witting

2002-09-02, 07:49
Svar #2

Leif Mörkfors

Hanna Andersdotter föds 30 april 1751 i Bussjö. Fadern är en Anders Olsson. Sen är det stopp. Vem är denne Anders ? Vem är modern ? Kan någon hjälpa mig komma viadre ? Finns det någon bouppteckning som avslöjar saken ?

2003-02-18, 11:15
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Är det någon som känner till något om Nämndemanen Nils Ohlsson i Bussjö som fick en son Ola Nilsson 1757-10-23?
 
Födelseboken är ganska svårläst och bland annat så är inte modern namngiven. Vet man vad hon hette och kom ifrån?
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2003-02-18, 21:25
Svar #4

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Magnus.
Bromma C:1, födda 1757:
Nämdemannen Nils Ohlssons twenne barn, twillingar: en son Ola och en dotter Kerstena i Bosiö. Natt. d.23, Renati d.30 octobr. Susceptrix Filli, Jöran Swens hustru Törre i Bosiö. Suscept. Filia, Nämdemannens Ola Pärssons hustru Elsa i Rynge.Testes: Nämdeman Ola Pärsson i Rynge, Jöran Swensson i Bosiö, Nils Larsson och drängen Anders Jönsson från Köpinge, Nils Mårtensson och hans hustru Elna i Bosiö, Nils Salomonsson och Nils Jacobsson ibidem, Nils Jacobssons hustru Jertru, Måns Johansson där sammastädes.
 
Du kan då verkligen konsten och pricka rätt.
Bouppteckning i Herrestad häradsrätt 1765 d.20 april finns efter avlidna nämndeman Nils Olsson på Bussjö nr.1 och hans likaledes avlidna andra hustru Gertrud Larsdotter.  
Nils Olsson har med första hustrun barnen:Ifwar, 14 år gl., Bengt, 11 år, Karna, 10 år, och tvillingarna Olof och Kirstina, 7 år gl.  
På dessa barns vägnar var närvarande deras morfader Jöns Andersson(Gagge)i St. Köpinge och morbroder Anders Jönsson i L. Köpinge
Med andra hustrun Gertrud Larsdotter har Nils Olsson sonen Lars, 2 år gl. på dennes vägnar var närvarande dess morbroder Ingvar Larsson i L.Köpinge.
Boet uppgavs av nämndeman Olof Persson i Rynge.
 
Enligt förmyndarskapsprotokollet 1766 d.31 jan., så var barnens förmyndare dessa: Ingvar Larsson och Anders Jönsson i L.Köpinge, Nils Larsson i St.Köpinge, Olof Persson i Rynge, Bengt Håkansson och Mårten Månsson i Bussjö.  
 
Enligt Bouppteckning i Ingelstad häradsrätt 1766 d.23 juni efter avlidna Jöns Andersson ( Gagge) på Nr.28 St. Köpinge, så efterlämnade han med första hustrun Kirstina Ingvarsdotter: sonen Anders Jönsson i L. Köpinge, dottern Elna, g.m. Nils Larsson i St. Köpinge, och avlidna dottern Sissela, som varit gift med avlidna Nils Olsson i Bussjö och efterlämnat fem barn.
Med andra hustrun Karna har Jöns Andersson sonen Ola.
På de omyndiga barnens vägnar var närvarande nämndeman Ola Persson i Rynge, Bengt Håkansson i Bussjö,Anders Jönsson i L.Köpinge och Nils Larsson i St.Köpinge .
 
Vad gäller nämndeman Nils Olsson, så kan jag inte på rak arm säga om jag har fler uppgifter om honom, men jag skall givetvis gå igenom mina anteckningar så småningom. Det ser väl ut som om  nämndeman Ola Persson i Rynge, Katslösa socken, är i släkt, kanske rent utav fadern. Möjligen kan Peter Larsson ( Ljunits) ha uppgifter om honom.
 
Som du ser, så hamnade du åter i samma släkt. Nils Olssons hustru Sissela Andersdotters fader var Jöns Andersson Gagge, som  var son till Anders Månsson Gagge på St. Köpinge nr.28 och jag har bestämt för mig att Jöns A. Gagges hustru Kirstina Ingvarsdotter kommer att leda oss tillbaka till Bussjö,men mer om det  nästa gång.
 
Hälsningar från Birte
Birte Boström

2003-02-18, 21:28
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Givetvis heter Jöns Andersson Gagges dotter Sissela Jönsdotter. Ej Andersdotter som jag skrev.
Birte Boström

2003-02-19, 08:58
Svar #6

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej igen Birte!
 
Nämndemannen Nils Olssons son Ola gifter sig med Karna Pehrsdotter i Lilla Köpinge. Karna var som bekant dotter till Per Eriksson och Sissela Lassesdotter. Sissela som i sin tur var dotter till Lasse Mårtensson i Stora Köpinge. Vars far var Mårten Andersson Gagge var bror med Jöns Andersson Gagge!
 
Jöns Andersson Gagges hustru Kerstin Ingvarsdotters far Ingvar Trulsson har jag en uppgift på att han skulle var född ca 1658 i Bromma och dog 1721 i Stora Köpinge. Kerstin Ingvarsdotters moder Gertrud Olofsdotter var född omkring 1671 och dog 1729 i Stora Köpinge.
 
Vet du vad Jöns Anderssons Gagges andra hustru hette förutom Karna? Och har du några andra uppgifter på henne?
 
Om nämndeman Ola Persson i Rynge skall jag fråga Pidder om nästa gång vi ringer. Jag har dock redan lite annan släkt i Rynge men ingen Ola Persson, så det blir nog ingen ny anförlust där!
 
Fråga om latin. Susceptrix Filli betyder det att kvinnan höll pojken och Suscept. Filia att den kvinnan höll flickan? Det sista a:et i Filia är väl den kvinnliga formen?
 
Ett stor tack skall du ha som hjälper mig med dessa anor. Det hade tagit mig mycket tid att forska fram alla dessa kopplingar. Om du tittar in på min hemsida så är det på min farmors sida som dessa anor finns. Adressen till hemsidan finns om du klickar på mitt namn överst i mitt inlägg!
 
Med varma hälsningar mitt i vintern
Magnus

2003-02-19, 14:24
Svar #7

Peter Larsson

Hejsan bästa vänner, Magnus o Birte!
 
Jag följer med stort intresse eder diskussion kring personer med an-lig knytning till mig, Ola Persson i Rynge nämligen och hans hustru. Av allt att döma är Ni antagligen rätt på det i era antaganden att Ola skulle vara släkt med Nils Olsson. Dock inte på så sätt att Ola är far, utan jag tippar på svåger. Ola Persson var son till nämndemannen Per Andersson ohh AGnes Andersdotter i Rynge. Jag håller en femma på att det istället är Ola Perssons hustru Elsa Olsdotter som är syrra till Nils. Hon var nämligen österifrå, född 1722 i Busjö, Bromma som dotter till Oluf Nilsson o Boel Bengtsdotter. Notera särskilt det faktum att Nils Olsson i sitt första äktenskap också hade en son Bengt.
 
Men nu får Ni hänga med i svängarna för nu går det undan i röran.
 
Jag TROR att också Ola Persson på lite längre håll är släkt med sin fru Elsa och hennes bror Nils. Ola's farmor hette Kirstina Jönsdotter och hon var händelsevis dotter till en man vid namn Jöns Ingvarsson, åbo på Hedeskoga 13 i mitten av 1600-talet. Här har vi alltså ytterligare en Ingvar. Denna Ingvar-släkt var tämligen besutten på sin tid och mycket talar för att alla Ingvrar i detta område är besläktade. Ingvar är ju dessutom extremt ovanligt vid denna tid och i denna bygd.  
 
Jöns Ingvarsson hade en son som hette Ingvar Jönsson, som hade en son som hette Truls Ingvarsson. Vad som hände honom vet jag ej men ett är ju säkert och det är att han, om han fick någon, har döpt sin son till Ingvar och vips har vi en livs levande Ingvar Trulsson. Fast tipset faller när jag i det ovanstående ser att Ingvar Trulsson var född redan 1658. Ingvar Jönsson var nämligen född 1659 och kan ju inte rätt gärna ett barnbarn till honom vara fött året innan.  
 
Men vi vandrar vidare för jag ger mig tusan på att de är släkt hela bunten. Vi går bakåt till Jöns Ingvarssons far varom jag blott vet att han hette Ingvar. Det enda barn jag känner till av hans är just sonen Jens/Jöns som var född troligen på 1620-talet. Vi vet inte vad Ingvar den äldste hette i efternamn.
 
Värt att notera är att det just i Bromma socken - nära Hedeskoga - fanns en häradsdomare vid  
namn Rasmus Ingvarsson. Denne Rasmus avled i Bromma den 1/7 1693 och med hjälp av  
åldersangivelsen i Bromma dödbok kan konstateras att han var född troligen 1610. Detta kan  
vara en son till denne Ingvar. Ramus Ingvarsens gravsten är bevarad med texten:?
STIT U (el V ) INDRINGSMAN BET INCK OCHSIE PÅ THENNA STENHÄR HVILAR OCH ÄRNEDERLAGT EEN HÄRADSDOMARS BEEN HÄR DÖDDE HAN I THEN BY THERHAN VHÄL LEFAT HADEI ÅHR OTTIO OCH SA TRY(två punkter över Y:et)BLANT VENNER  
UTHAN SKADEHANS SIÄHL HOOS GUDLUST OCH GAMMAN MÅSTFRÖGDAS SÄGH AFHIERTAT AMEN OCH HVILAR HÄR UNDER HANS SALIGA KIERA HUSTRUDEN  
ERLIGE OCH GUDFRYCTI(två punkter över Y:et)GE MATRONA BENTA LASS.DSOM DÖDDE 1695 I SIT ÅLDER81 ÅHR. HENNES SIÄLÄR I GUDS HAND (möjligen dålig översättning men ett gott försök)
 
Ponera att det fanns ytterligare en broder vid namn Truls Ingvarsson, han kunde då ha en son Ingvar som kunde vara född 1658.
 
Ett förstärkande faktum hela vägen är att nästan allihopa varit nämndemän, till och med utgångspunkten Ola Persson.
 
Jag letar i min databas efter en lämplig Ingvar Larsson (som nämns i bouppt). Jag finner en I.L född i Öja 1721 och död i Öja 1766. Frågan är om L.Köpinge i bouppteckningen endast avser Anders Jönsson, eller även Ingvar Larsson. Är detta rätt Ingvar Larsson (även här har vi det ovanliga Ingvar att gå på) så är vi inne på en gemensam släkt till och det är Jon Nilssons ättlingar från Öja. Ingvar Larsson var son till Jons son Lars Jonsson. Jag tror att Lars Jonssons fru möjligen kan vara ättling till Ingvarna och att denne Ingvar då är samme som nämns i bouppteckningen. Men det ska väl visa sig så småningom.
 
Jag har Bromma kyrkbok i min databurk så jag ska kolla om Ola Perssons hustru Elsa Olsdotter hade en broder Nils som kan stämma med ovanstående Nils Olsson. Återkommer as time goes by!
 
Hälsningar
Pidder

2003-02-19, 15:28
Svar #8

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Ja du Magnus - det här är en släkt som verkligen är glae i varandra, vänta så skall du se, men först svar på dina frågor.
Du har helt rätt för dig vad gäller  Filli och Filia.
Jöns Andersson Gagges andra hustru hette Karna Olsdotter enligt St.Köpinge AI:1,se nr.28 St. Köpinge. Hon uppges här vara född 1722 och dog någon gång mellan 1766 - 1796. Deras gemensamma son Ola är född 1753. Jag har ingen aning om var hon kommer ifrån.
 
Jöns Andersson Gagge ( som övervägande skrivs endast Jöns Andersson) var född 1691, döpt d.13 april, St. Köpinge och dog 1766 d.30 april St. Köpinge. Han brukade nr.28 och 16 St. Köpinge tillsammans med sin bror Mårten Andersson Gagge.
Jöns Andersson gifte sig första gången år 1723 d. 3 juni med Kirstina Ingvarsdotter från Lilla Köpinge. De trolovades d.1 jan. och trolovningsmän var, Truls Ingvarsson i Bussjö, Mårten Andersson och Måns Larsson i St. Köpinge, samt Måns Persson i L.Köpinge.
Deras gemensamma barn är: Elna f.1727, Sissela f.1729, natten mellan d.25 och 26 febr., Gertrud f.1730 - d.1736, Ingvar f.1734 - d. 1740 och Anders f. 1738.
 
Kirstina Ingvarsdotter dog 1740 d.29 febr. St. Köpinge. Det uppges i dödsnotisen att hon var född i L. Köpinge och 35 år gammal på 7 veckor när. Du finner henne född 1705 d.3 apr. som dotter till Ingvar Trulsson och Gertrud Olofsdotter i L.Köpinge.Vittnen vid dopet var Per Andersson, Anders Persson, Ola Persson, Hans Olsson, Per Olsson och Bengta Per Anderssons, alla i L. Köpinge.      
 
Nämndeman Ingvar Trulsson i L.Köpinge, var mycket riktigt född ca.1658 i Bussjö, Bromma socken och dog 1721 d. 16 maj i L. Köpinge. Han brukade nr. 1 i Lilla Köpinge och var gift första år 1682 med Anders Perssons änka Kirstina i L. Köpinge. Deras trolovningsnotis 1682 lyder: Fredagen d. 3 februaru bleff Ingvar Trulson fra Buetziö i Brumma sochn trolofft til Kristine S.Anders Peers i Lille Kiöbinge, til hvilken troloffvelse forlofningsmend wore Peer Anderson paa sin moders, brudens side, och Anders Peerson her i byen ( St. Köpinge) paa festemandens side, wilka loffde som fölger.  
Vi underskreffne Peer Andersön och Syndre Anders Peerson saasom visse och sandferdige forloffningsmend til dett Echtenskabs begyndelse imellom offenbemelte Ingvor Trulson och Kirstine S.lig Anders Peers i Lille Kiöbinge ( o.s.v )
Detta trolovningskontrakt, som är betydligt längre, har undertecknats med Per Anderssons och söndre Anders Perssons bomärke.
Hustrun Kirstina var bra mycket äldre än Ingvar, så de får inga barn. Kirstina dog 1691 i en ålder av 71 år. Hon hade dock barn i det tidigare äktenskapet.
År 1692 d. 18 maj vardt Ingvar Trulss i Lilla Köpinge förloffvat med Giertrud Olafsdoter ibidem, til hwilken förloffning cautionsmän vore, å hans sida Peer Anderson, och å hennes sida hennes fader Ola Peers, hwilka loffvade som fölgjer. ( o.s.v.). Även detta undertecknat med resp. trolovningsmäns bomärke.
 
Ingvar Trulssons och Gertrud Olofsdotters barn: Truls, född och död 1693,Truls f. 1695, Kirstin,född och död 1697,Ingeborg f. 1698, Lars f. 1700, Elna f.1703, Kirstina f. 1705, Agatha/Agda f. 1707, Metta f.1712, Anna f. 1716.
 
Ingvar Trulsson blev nämndeman i Herrestad häradsrätt d. 20 okt. 1708.  Hustrun Gertrud Olofsdotter dog 1729 d.21 mars 58 år och 3 månader gammal.
 
Ingvar Trulssons moder var Elna Ingvarsdotter i Bussjö. Hon var gift minst tre gånger. 1:a med Truls Jönsson, som är fader till alla hennes kända barn, 2:a med Mårten Andersson Gagge och 3:die med nämndeman Torsten Andersson.
Uppgifter från Herrestad häradsrätt( Göta hovrätt, renoverade domböcker):
Den 5 mars 1702. Torsten Andersson i Bussjö ger tillkänna, att han efter sin Sal. hustru Elena Ingvarsdotter har avvittrat sina styvbarn, vilka alla äro komna till deras myndige år. Så, att han av dem nu därför fått deras kvittobrev, som han för Rätten begär måtte uppläsas och de måtte tillstå sant vara. Vilket kvittobrev var underskrivet av hans styvbarn Jöns, Ingvar och Harald Trulssöner och mågarna Jöns Eriks, Per Ohls, Erik Nils och Ingemar Eriks.
 
Den 10 dec. 1728 möter vi barn i två kullar till Jöns Trulsson i Bussjö ( bror till Ingvar och Harald), vilka tvistar om arv i en silverkanna vägande 105 lod och som hade blivit stulen. Det framgår bl.a. att Jöns Trulssons son Bengts förmyndare hade varit hans farbröder Ingvar Trulsson i L. Köpinge och Harald Trulsson i St. Herrestad.
 
Herrestad häradsrätt, Landsarkivet i Lund:
Den 26 apr. 1667 går Rasmus Ingvarsson i Bromma (häradsdomare), på sin syster Ellene S. Truls Jensens vägnar i Bussjö ,i god för att hennes tillkommande make skall betala en restans på 19 dlr.
Den 15 nov. 1667 har Elna Ingvarsdotters nya make Mårten Andersson ( Gagge) instämt Jens Ingvarsson i Hedeskoga, Rasmus Ingvarsson i Bromma och Mårten Jönsson i Sövestad, angående förmyndarskap för sina styvbarn, som är salig Truls Jönssons barn. Här nämns också en tredje bror till Elna, näml. Per Ingvarsson i Sälshög.
Den 10 juli 1668 ger Jöns Trulsson, 18 år gammal, avkall till sina morbröder Rasmus Ingvarsson och Jens Ingvarsson, för arv efter sin Sal. fader Truls Jönsson.
Den 28 jan. 1670 möter vi ridefogden till Krageholm Jacob Jensen på Sal. Mårten Gagges i Bussjö arvingars vägnar, gällande en skuld som Kasten Hermandsson i Ystad efter dom har låtit uttaga ur Mårten Gagges bo. Bakgrunden står att finna i en process som Mårten Andersson Gagge och Kasten Hermandsson för både i Herrestad och Ingelstad häradsrätter, samt på Ystad byting, mellan december 1667 och oktober 1668, gällande ett sängkläde som blivit stulet från Mårten och som sedan pantsatts av Marine Rytters för en tunna öl hos Kasten. Mårten krävde täcket åter, Kasten vägrade, Mårten förlorade.
Under processens gång får vi veta att fler saker stulits hos Mårten,näml. några silvermaljor, ett par silverstöttor, 2 alnar engelskt, 4 alnar dynevar, 2 skjortor, 2 särkar, 2 borddukar, en drättaduk och en mörkgrön och gul klädesskört. Mårten nämns i denna process ömsom Andersson ömsom Gagge, ibland både och.
 
Elna Ingvarsdotter skrivs ännu i Mantalslängden 1672 såsom Elna Mårten Anders, men har gift sig före 1677 med Torsten Andersson .
Paret brukar nr.7 och 22 i Bussjö.  
Elna Ingvarsdotter lever ännu år 1700, allt enl. Mtl.  
(Torsten Andersson gifte om sig 1706 med pigan Dorothe Jöransdotter från Assmusa i Sövestad. Han dog 1709 i Bussjö)
 
Vad gäller Elna Ingvarsdotters första make Truls Jönsson, som är fader till alla hennes kända barn, så finns det en Truls Jönsson /Jensen i Bussjö mellan åren 1634 - 1663, men det är förstås mycket osäkert om det är samma Truls J. som nämns hela tiden. Truls Jönsson i Bussjö nämns d. 28 aug. 1663 som stockeman på Tinget
 
Jag hoppas det här inlägget inte blir för långt, men tycker det är lika bra att ta Gertrud Olofsdotters föräldrar också, när jag nu har tid till det.
När Gertrud Olofsdotter vigs vid  Ingvar Trulsson, så var hennes fader Ola Persson i L. Köpinge trolovningsman. Tack vare Ola /Olof Perssons bomärke kan vi följa honom i St. Köpinge kyrkobok mellan åren 1682 - 1707. Han står bl.a trolovningsman åt dottern Marna år 1684, då hon trolovas med Lars Olofsson Gagge från St. Herrestad år 1684 och 1690 då dottern Anna trolovas med Per Nilsson från Gundralöv.
I mantalslängden 1699 finner vi på nr.5 Lilla Köpinge, Olof Persson, hustru Agda och dotter Bengta. I Mtl. år 1710 har nr. 5 övertagits av Hans Olsson, som troligen är en son ( Han var gift med Metta, dotter till Jöns Trulsson i Bussjö)
Olof Persson, som blev nämndeman d. 21 okt. 1692 i Herrestad häradsrätt,avsade sig uppdraget 1708 på grund av ålderdom och dog 1712, natten emellan d. 24 och 25 nov.,troligen i den pest som grasserade då. Hustrun Agda Persdotter hade avlidit 1705 d.12 nov. och det uppges i dödsnotisen att hon var född i St. Köpinge 1638.
 
Ja, det var det hela Magnus.
Hälsningar från
Birte
Birte Boström

2003-02-19, 15:32
Svar #9

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Pidder
 
Jens Ingvarsson var bror till Rasmus Ingvarsson, båda son till den okända Ingvar. Kända personer i deras syskonskara är även en bror nämndeman(!) Per Ingvarsson i Sälshög och en syster Elna Ingvarsdotter gift med en Trulls Jönsson. Men dessa personer känner Birte till bättre än jag. Mårten Andersson Gagges hustru Metta Lassesdotter är sondotter till Rasmus Ingvarsson!
 
Jag tror att den Ingvar Larsson som du letar efter är nämndeman Ingvar Larsson son till Lars Tugesson och Kirstina Kristensdotter i Lilla Köpinge. Ingvar Larsson hade en syster Karna Larsdotter född 1742-06-27 i Lilla Köpinge som var gift med Per Eriksson. När denna Karna dog gifte Per Eriksson om sig med Sissela Lassesdotter, se min förra insändare översta stycket, och fick då dottern Karna som gifte sig med nämndeman Nils Olssons son Ola!!! Det fenomen att man döpte nästa barn i ett andra äktenskap efter den nyliga avlidna förra äkta hälft förekommer lite då och då.
 
Ingvar Larsson i Lilla Köpinge finns nämnd i Per Erikssons bouppteckning 1780.
 
Men om Elsa Olsdotter och hennes trolige bror nämndeman Nils Olssons föräldrar var Oluf Nilsson och Boel Bengtsdotter, hur kopplar du dessa till Ingvar-släkten? Och då speciellt Ola Perssons sida av den? Hm det återstår att se men jag noterar id?n för framtiden.
 
Texten på Rasmus Ingvarssons sten lyder enligt Birte:
 Stat vandringsman betingk och sie på thenna steen. Här hvilar och är nederlagt een härradsdomars been. Här dödde han i thenna by ther han vähl leffat hade i åhr ottio och så try, blant venner uthan skade. Hans siähl hoos gud i lust och gamman måst frögdas sigh af hiertat amen. 1693.  
Här följer bomärke och sköldar med initialer.  
Och hvillar här under hans saliga kiera hustru den erlige oc gudfrugtige matrona Benta Lasd. som döde 1695 i sit ålder 81 åhr. Henes siäl ähr i guds hand.
 
Jag har några foto tagna på denna gravsten om det finns någon som är intresserad. Undra föresten varför gravstenarna saknas i gravstensinventeringen. Både denna och den på hans son Lasse Rasmusson...
 
Med vänliga hälsningar
Magnus

2003-02-19, 15:34
Svar #10

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Peter
Fick syn på ditt inlägg först sedan jag skickat mitt. Återkommer när jag begrundat detta.Tatt en madabid o litta annat
 
Birte
Birte Boström

2003-02-19, 16:11
Svar #11

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
...... och hej Magnus. Vi skrev tydligen samtidigt.  
Peter - gå in på St. Köpinge och titta. Där har jag skrivit om häradsdomare Rasmus Ingvarsson.
 
Jag tror du har rätt Peter om Nils Olsson. Någonstans ringer det en klocka.....
 
Jens Ingvarsson i Hedeskoga, Rasmus Ingvarsson i Bromma, Elna Ingvarsdotter i Bussjö och Per Ingvarsson i Sälshög är syskon.
 
Lars Ingvarsson hör nog, som Magnus säger, hemma i L. Köpinge.
Återkommer så småningom
Birte
Birte Boström

2003-02-19, 20:22
Svar #12

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej på er igen.
Så du har varit och tittat på gravstenarna Magnus. De är väl fina. Tack för din vänlighet, att erbjuda foto över dem, men jag har själv fotograferat dem.
 
Jaha det här var otroligt spännande information  du kom med Peter. Vi får väl beta av det efterhand. Jag vet inte om du orkade ta dig igenom allt jag skrivit under St. Köpinge, men jag nämner där, att Rasmus Ingvarsson i Bromma och Måns Andersson Gagge i St. Köpinge var kusiner på så sätt att deras mödrar var systrar.
Det bör ju också gälla för övriga syskon till Rasmus Ingvarsson under förutsättning att de har samma mor. Vi får återkomma till detta, likaså kan vi kanske försöka bena upp det här med Truls Ingvarsson och Ingvar Trulsson.
 
Först Ingvar Larsson i L. Köpinge, sedermera nämndeman, som nämns vara bror åt Gertrud Larsdotter i boppt. 1765.
Enligt St.Köpinge AI:1,1764 -1796, så finns på L.Köpinge nr. 9 Ingvar Larsson f.1730, och hustru Elna Månsdotter f. 1736 ( Med barn).
Ingvar Larsson och Gertrud Larsdotter skulle kunna vara barn åt Lars Ingvarsson på nr.1 L. Köpinge, som i sin tur bör vara son till Truls Ingvarsson på nr.1 L. Köpinge. Enligt Mtl. 1748 har Lars Ingvarsson på nr.1 en son Ingvar.
 
Nämndeman Nils Olsson i Bussjö var 49 år gammal då han dog 1765 ( således född ca. 1716). När han gifter sig 1751 med Sissela Jönsdotter står det att han kommer från Bussjö.
Han kan mycket väl vara son till Olof Nilsson och Boel Bengtsdotter på nr.1 Bussjö, men ingen son Nils till honom föds 1716 och sedan har vi luckor till 1720, så klart.
Boel Bengtsdotter var gift första med Jöns Trulsson på nr.1 Bussjö.  
Jöns Trulsson var som bekant son till Truls Jönsson och Elna Ingvarsdotter.  Jöns Trulsson var gift 1:a med Mätta Andersdotter, dotter till nämndeman Anders Torstensson i Snårestad  (Ljunits häradsrätt 1685 d.5 febr.), och 2:a i Snårestad år 1706 med Boel Bengtsdotter. Dotter till Bengt Månsson och Tyre(Töre) Larsdotter på nr.4 Snårestad.
Angående tvisten om silverkannan 1728 d.10 dec. Herrestad häradsrätt, så förs den endast mellan två av Jöns Trulssons barn ( Han hade fler) och kannan var ett arv efter avlidna pigan Ingeborg Jönsdotter, som var halvsyster till drängen Bengt Jönsson, vilkens styvfar var Olof Nilsson, och helsyster till Kirstina Jönsdotter, g.m. Per Andersson i Bussjö.
Birte Boström

2003-02-19, 20:27
Svar #13

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Det är ju rent märkligt att man alltid skall vända på det. Lars Ingvarssons eventuelle fader är givetvis Ingvar Trulsson på nr.1 L,Köpinge.
Birte Boström

2003-02-19, 22:25
Svar #14

Peter Larsson

Hejsan igen Birte och Magnus!
 
Så här mycket för mig obekant info om fädernas gemenskap har jag faktiskt inte fått på säkert 10 år...nja, det skulle väl i så fall vara de inlandsnyheter som Birte presenterade om vår andra gren i Kristianstad.
 
Hur som helst, Ni vet båda att jag är en försiktig general. Jag kräver saklöst bevis, bevis,bevis. Ni skriver båda att Rasmus, Elna och Per är syskon till min ana Jens Ingvarsson. Jag vill då veta hur Ni kan vara så säkra på detta. Givetvis begriper ju även jag att det inte kan finnas hundraprocentiga bevis men åtminstone lite indicier.  
 
Jag har försökt klippa ut alla inlägg både från Stora Köpinge-sidan och denna sida men det blir både hackat och malet, eller kanske snarare varken eller Jag vore oerhört tacksam om någon av er ville leverera mig en färdig uppställning över de släktförhållanden som redan är fastställda så ska jag med största glädje taga del af denna och i möjligaste mån återkomma med eventuella kompletteringar, om jag har några.  
Jag är ju givetvis nyfiken även på hur Ni två är befryndade med detta led, vi som är besläktade på så många andra sätt får väl snart betrakta oss som trillingar.
 
Filar just nu igenom Bromma födelsebok och har funnit ett antal syskon till Elsa, dock ej någon Nils...inte än men f-n den som ger sig.  
 
Förresten, apropos Ingvarsbarnens far, just det Ingvar. Vi vet ju inte vad han hette i efternamn. Kan det månne ha varit Rasmussön? Har någon företagit sig bedriften att konsultera Länsraegenskaberna på Kongeliga Rigsarkivet i Copenhavn? Eller Jordebögerna (minns inte hur man gör dansk ö, så hav överseende
 
Hälsningar
 
Pidder

2003-02-19, 23:23
Svar #15

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej Magnus och Peter.
Peter - om du läser mitt inlägg idag kl.15.28 ovan, och under uppgifterna från Herrestad häradsrätt 1667 och 1668, så kanske det känns lite bättre. I sinom tid kommer fler uppgifter.
 
När jag nu håller på och gå igenom mina anteckningar, så fann jag följande från Bromma C:1.
År 1759 begrovs nämndemannens moder Boel Bengtsdotter i Bussjö, 81 år gl.
År 1760 begrovs nämndemannens hustru Sissela Jönsdotter i Bussjö, 31 år gl.
Det kan knappast vara fråga om någon annan nämndeman än Nils Olsson i Bussjö.
Birte Boström

2003-02-20, 09:08
Svar #16

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Birte
 
Detta får jag inte att gå ihop. I din insändare den 19 februari klockan  15.28 så gjorde du följande utdrag från Herrestad häradsrätt:
Den 15 nov. 1667 har Elna Ingvarsdotters nya make Mårten Andersson ( Gagge) instämt Jens Ingvarsson i Hedeskoga, Rasmus Ingvarsson i Bromma och Mårten Jönsson i Sövestad, angående förmyndarskap för sina styvbarn, som är salig Truls Jönssons barn. Här nämns också en tredje bror till Elna, näml. Per Ingvarsson i Sälshög.
 
Är Elna Ingvarsdotters nya make samma person som Måns Andersson Gagge som dog mellan 1671 och 1676 i Stora Köpinge?  
Men hans hustru Anna Månsdotter dog ju inte förren 1687-03-18 i Stora Köpinge?  
Eller är det kanske hans son Anders Månsson (Gagge) du menar som föddes 1646 och dog 1711?
 
Jag har beställt lite Danska Jordeböcker och Mantal från SGF Arkivet på Bromma och Stora Köpinge för åren omkring 1600, så kanske vi kan få fram lite mer info från detta håll. Hafv dock tålamod, det brukar vara lång leveranstid.
 
Med vänliga hälsingar
Magnus Påhlsson

2003-02-20, 14:27
Svar #17

Peter Larsson

Hej och hå!  
Tack så hjärtligt Magnus för överskicket av ättlingarna! Var kommer Du in i trädet, Birte? Eller Du forskar idéellt? Vem skriver jag som källa? Är det i huvudsak Birte Boström
 
Lite nytt på Brommafronten. Jag har gått igenom drygt ett halvsekel i Bromma födelsebok och fann följande anknytningar till Ingvrar:
 
Borrby födelsebok
 
Truls Ingvarssons dotter Boel 1725 6/11. Bland dopvittnena Ingwar Trulsson.
 
Lars Trulssons son i Bussjö 1726 16/4. Susc: Doretha Ingwar Truls. Dopvittne bl.a. Ingwar Trulsson.
 
Truls Ingwarssons dotter Elna 18/2 1728. Dopv: Ingwar Trulsson, Lars Trulsson
 
Truls Ingwarssons dotter Gertrud 22/6 1730. Dopv. Ingwar Trulsson, Lars Trulsson.”
 
Lars Trulssons dotter i Bussiö 12/8 1731 Hanna.
 
Truls Ingwars lilla dotter från Bussiö Gertru född 22/10 1732
 
Truls Ingwars son i Bussjö Ingwar 16/11 1734
 
Truls Ingwars dotter från Bussiö Aida 1/3 1736.
 
Måns Ingwars son Ingwar från Bromma f. 25/9 1736
 
Truls Ingwars dotter Anna från Bussiö född 31/5 1739.
 
Måns Ingwars son Rasmus ifrån Bromma f 8/9 1742
 
Torsten Ingwars dotter Pertry(?) från Bussjö född 15/10 1742. Susc. Dorothea Ingwar Trulses. Vittnen bl.a. Mätta Jöran Ingwars.
 
Truls Ingwars dotter från Bussiö 9/6 1743 Mätta
 
Torsten Ingwars lilla son Nils från bussiö 28/8 1743.
 
Torsten Ingwars son Jöran 17/9 1745.
 
Måns Ingwarssons son Rasmus från Bromma f. 8/3 1745.
 
Torsten Ingwarssons i Bussjö dotter Elna 25/51746.
 
Torsten Ingwarssons barn 1748 29/2
 
Måns Ingvarsson dtr fr Bromma Ingar 3/11 1748.
 
1749:
Håkan Lassons lilla son Jöns ifrån Bussiö natus d. 31 may renatus d. 4 juny. Susc: Elsa Oluf Pärsons ifrån Rynge. Testes: Oluf Pärsons ifrån Rynge, drängen Nils olson, Anna Åke Månsons, Inger Mårten Anderssons, pigan Ingebor Mårtensdotter, Jöran Swänssons piga Kirstena.”
 
1752:
Nils Olssons lilla son Ingwar från Busiö natus d. 12 februari natus d. 16 dito. Susc: Tyre Jöran Swänsons. Testes: Jöran Swänson, Johan Åkasson, Pär Trulsson, Hans Mårtensson, Håkan Lassons dräng Måns, Elna Nils Mårtenssons, pig. Gertru Trulsdotter.”
 
Torsten Ingwarssons lilla dotter Karna 30/11 1753.
 
Torsten Ingvars 23/12 1755 Karna.
 
Torsten Ingvars son 17/3 1757 Pär
 
Torsten Ingvars son Ifwar 1/9 1759
 
Clemed Ingwars son Pär i Bossjö född 27/5 1761
 
Egentligen försökte jag ju påvisa att Nils Olsson var son till Olof Nilsson ohh men fann ingen son benämnd Nils, däremot följande barn utöver Elsa:
 
Christensa (Kristensa) Olsdotter (Olofsdotter). Född 1714-06-22 i Bromma (Bussjö).  
 
Christensa (Kristensa) Olsdotter (Olofsdotter). Född 1715-05-04 i Bromma (Bussjö).  
 
Christensa (Kristensa) Olsdotter (Olofsdotter). Född 1716-08-26 i Bromma (Bussjö).  
 
Anna Olsdotter (Olofsdotter). Född i November 1720 i Bromma (Bussjö).  
 
 
Venl. hilsen
 
Peter L

2003-02-20, 17:07
Svar #18

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Hej på er.
Jag tror jag har lite mer uppgifter om Truls Ingvarsson och Ingvar Trulsson i Bussjö, men det får vänta så länge.
 
Av syskonen Ingvarsson är Rasmus Ingvarsson och Elna Ingvarsdotter mina anor. Likaså Måns Andersson Gagges i St. Köpinge två söner.
 
Jag har aldrig sett Måns skrivas Mårten, men väl Mogens och Magnus. Mårten Andersson Gagge är inte identisk med Måns Andersson Gagge. Det finns en hop Gaggar i området, som förmodligen alla är mer eller mindre i släkt med varandra. Jag får återkomma till detta senare. Nu till Ingvars barn.
 
Rasmus Ingvarsson brukar kyrkohemmanen nr.1 och 2 i Bromma, enligt mtl. och jordeb. Han är f.ca. 1610 och d. 1693 i Bromma. Hustrun Bengta Lassdotter är f.ca.1615 enl. gravstenen och d.1695 Bromma.
Enligt Bromma katekismilängder 1683 - 1686, så  har de barnen Ingvar,Per, Hanna och Bolla. Dessutom tillkommer sonen Lasse och troligen en dotter, okänd till namnet. Bevis härför finns i Herrestad häradsrätt 1694 d.30 jan. (Ren. domb.)
Uthi den afdöde nämbdemannens Rasmus Ingwarssons ställe blef effter öfwerläggiande medh nämbden dess sohn Lasse Rasmusson constituerat till förman ( o.s.v.). Lasse Rasmusson är redan nämndeman, förman här, innebär att han blev häradsdomare, liksom fadern varit. I nämndemannalistan samma år finns Lasse Rasmusson i Bromma , likaså  Rasmus Ingwarsson den förman, var nu död.
 
Den namnlösa dottern :
Lunds domkapitel, äktenskapsmål 1682, tre brev.
Det tredje brevet, daterat Köpinge d.28 mars 1682, är skrivet av kyrkoherden i St. Köpinge, Lars Christophersson och lyder Vördige och Vällärde Hr. Hans Wiinslöff, arede gode vän. Saasom en varande unge karl Lars Monson Gage her fra Kiöppinge uthi Ingelsta Herret, er aff mig sin sielesörgere begierendes, att iag om slaektlinien mellom hannem och pigan i Brumme, som hand haffuer fattet Echtenskabs reker till. Da saa som det er mig en gandske ubekant sag, spor iag hans moder( o.sv.).., da suarede hun mig omsider ok sagde, iag vil aldrig sige andet end det som sandhed er, min sön och pigan ere, sagde hun, i tredie leed med hinanden, hwor paa iag begierde hendis erklering, och suarede hun igeen och sagde, Salig Mons Gage, min söns fader, haffde den eene syster til Moder, och Rasmus i Brumme den anden syster til Moder, hand som er pigens fader (o.s.v.)
Om de blev gifta, det vet jag inte. Lars Månsson Gagges hustru får barn och avlider namnlös. jag håller det dock för troligt, men tanke på att Lars Månsson Gagges namn finns på Bromma kyrkas storklocka, tillsammans med häradshövding Carl Lilliengrips och kyrkoherdens till Sövstad och Bromma, med årtalet 1693, som är Rasmus Ingvarssons dödsår.Han blev som bekant begravd i kyrkan, vilket bör ha kostat någon gåva, t.ex. ett bidrag till en ny klocka.
Vi får ännu en gång samma redogörelse för släktskapet när Rasmus Ingvarssons son Ingvar Rasmusson begär tillstånd år 1685 till att få gifta sig med Måns Gagges dotter Inger, och detta äktenskap ägde i varje fall rum.    
Tyvärr nämns inte de båda systrarna, som var Rasmus och Måns mödrar, med namn.
 
Herrestad häradsrätt 1667 d.26 apr.  Rasmus Ingoursen i Brome paa sin söster Ellene S. Thröls Jensens wegne,(o.s.v.)
 
Herrestad häradsrätt 1667 d. 15 nov.
 Mårten Andersen i Bosiö citerat Jens Ingoursen i Hedeskou, Rasmus Ingoursen i Brome, Mårten Jensen i Söffuesta, anlangande formynderskab paa sine stifbörns wegne S. Thröls Jensens ( o.s.v.)
 
Härefter återger jag endast moderniserade utdrag ur div. tingrätter!  
 
1667 d. 27 nov. möter Morten Jensen i Sövestad och svarar på det tilltal som Morten Andersen i Bussjö honom tillika med hans styvbarns moderbröder, nästförliden ting till honom hade anlangandes hans styvbarns förmyndarskap, som nu fullmäktigen på Bjersjöholm välförnäme Mogens Biörnsen, tillika med med moderbröderna tillsatt haver( o.s.v.)  
Sammma datum, nytt mål. Rasmus Ingoursen i Bromma och Jens Ingoursen i Hedeskoga tillsättes som förmyndare , eftersom de är barnens rätta morbröder, tillika med deras broder Peder Ingoursen i Sälshög. Morten Jensen i Sövestad blir förmyndare för ett barn eftersom hans hustru är barnens faders syster.
 
Ingelstad häradsrätt 1667 d.11 mars. Peder Ingvarssson i Sälshög på sin broders Rasmus Ingvarssons vägnar i Bromma, kräver in en skuld utav Per Andersson i Övraby.
 
Herrestad häradsrätt 1668 d.10 juli ger Jens Trölsen sin morbroder Rasmus Ingoursen i Bromma avkall, eftersom Jens Trölsen nu är 18 år och själv myndig, och har han fått tillåtelse av sina morbröder Rasmus Ingoursen och Jens Ingoursen att anamma sitt gods som är förvarat hos hans käre moder och käre styvfader Morten Andersen i Bussjö.
 
Jag återkommer med lite uppgifter om Ingvars barn senare.
Birte Boström

2003-02-20, 20:52
Svar #19

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Godkväll, eller kanske blir det godmorgon innan ni ser det här.
Innan jag fortsätter med Ingvars barn, så vill jag delge er två uppgifter.
Den ena handlar om Rasmus Ingvarssons son Lasse Rasmusson och rådman Carl Donner i Ystad, som är inblandade i ett mål gällande landköp, som den tiden var förbjudet. Saken behandlas i Herrestad häradsrätt 1696 d. 10 juni ( ren. domb.)Carl Donner tillstår att han några tunnor korn av nämndeman Lasse Rasmusson i Bromma köpt haver och
Lasse Rasmusson berättar, att han fått bud ifrån sitt syskonbarn (kusin), borgaren Mårten Jönsson Hedeskog, att Donner skulle handla något korn. Donner har därefter varit i Bromma hos Lasse och besett kornet. Lasse hade sedan kört 14 tunnor korn till Donner i Ystad.
 
Den andra uppgiften gäller Rasmus Ingvarssons sonson nämndeman Måns Ingvarsson I Bromma, som år 1739 d.21 juni och 16 nov, samt 1740 d.6 mars i Herrestad häradsrätt, tvistar med Collega Scholae i Ystad Hr. Wibiörn Svenonius om nr.2 i Bromma, vars landgille är anslaget som lön åt Rektorn. Det gäller husbyggnad på nr.2, med mera.
Inkallad som vittne är f.d nämndemannen Ingvar Jönsson från Hedeskoga, 81 år gammal, som berättar, att ingen byggnad funnits på nr.2, då hans farbroder Rasmus Ingvarsson, som var Måns Ingvarssons farfar, innehade hemmanet.  
 
Elna Ingvarsdotter , död mellan 1701 - 1702 i Bussjö, Bromma sn. Var g.m 1:a Truls Jönsson, 2;a med Mårten Andersson Gagge och 3:die med nämndeman Torsten Andersson. De brukar nr.22 och 7 i Bussjö.
Barn med Truls Jönsson: Jöns, f. ca 1650, Ingvar f. ca. 1658, Harald, f ca 1664 , Karna, Metta, samt ytterligare tre döttrar okända till namnet.
Jag tror att källor för detta finns både här ovan och under St. Köpinge.
 
Per(Peder) Ingvarsson, nämndeman i Ingelstad häradsrätt, f. ca. 1620, känd i Sälshög, Tryde socken från år 1651, brukar först ett kyrkohemman därstädes ( Mtl. och jordb.), men köper sedan en gård i Sälshög. År 1688 d. 23 maj inleds en tvist i Ingelstad häradsrättt med släktingar till den som sålde gården, vilka åberopar bördsrätt. Processen pågår över många år. 1691 fråndömdes han gården, men avgick slutligen med seger år 1699. Han hade då flyttat till Everöd, Tryde socken, där han dog år 1700. Gården synes ha ärvts av dottern Metta, som var gift med nämndeman Nils Clemetsson i Spjutstorp, vilken genast sålde den.
Jag har ännu inte gått igenom alla mina anteckningar om Per Ingvarsson och ber därför att få återkomma även här.
 
Jens/Jöns Ingvarsson i Hedeskoga.
Här tycker jag Peter skall skriva vad han vet, så får jag se om jag har något nytt att komma med.
 
Hälsningar
Birte
Birte Boström

2003-02-20, 22:57
Svar #20

Nils-Olof Witting

Hej forskare!
Jag vill blanda mig in i leken lite. Har ni koll på vart alla Ingvar Trulssons barn tar vägen, jag tänker på Anna. Kan det vara hon som gifter sig med Anders Olsson i Bussjö, Bromma 1728 och får en del barn från 1735-1754? Vid ett tillfälle så är här en Mätta Ingvarsdotter från Lilla Köpinge som dopvittne.  
MVH
Nils-Olof Witting

2003-02-20, 23:18
Svar #21

Peter Larsson

Hej på Er igen! Det här börjar ju bli riktigt kul  
 
Jag har ingen aning, Nisse om det kan vara hon som gifter sig med Anders Olsson i Bussjö men det är ju fullt möjligt. Vi får väl jobba lite på fallet.
 
Jag har plockat lite filer här och lite där från min bas, angående personer som är intressanta. Jag skickar lite på måfå så får ni efterlysa mer efterhand.
 
------
 
Ingvar Jönsson. Nämndeman i Herrest:s hdsrätt, Åbo å Hedeskoga 13. Född 1659-02-?? å Hedeskoga 13. Död 1742-03-20 å Hedeskoga 13. Begravd 1742-03-30 i Hedeskoga.  
Levnadsbeskrivning  
Denne Ingvar Jönsson ärvde 1713 brodern Mårten (se bouppteckning). I en handling i Lunds Domkap. (FIIa:3) från 1695 förekommer en redovisning av vilka tiggare som fanns i Sjörups socken (se avskrift Ljunitspärm). Här nämns som boende på N.Vallösa 10 en Jöns Ingvarsson. Kan vara en son till denne I.J. Knappast Ingvars far med samma namn, ty han dog troligen på 1680-talet. Samme Jöns Ingvarsson med hustru Ingri Böriesdotter samt en trolig broder till honom, Ingwar Ingwarsson med hustru Karna och dotter Anna Ingwarsdotter, står i 1696 års katekismilängd skrivna i Norra Vallösa. Denna teori är förvisso icke helt långsökt, då Ingvar Jönsson hade en syster vid namn Kerstina som ju bodde i Rynge, vid denna tid. Utdrag ur Hedeskoga dödbok 1742: Den 30de Marty nämndemannen Ingwar Jönsson som efter långlig ålders siukdom afled d. 20de hujus och war 83 åhr gammal, mindre några veckor.  
Gift c:a 1685 med  
Ingar Persdotter.  
 
Barn    
 
Mårten Hedenskog (Ingvarsson).           Adelsryttare. Född å Hedeskoga 13. Gift  
 
Truls Ingvarsson. Född å Hedeskoga 13.  
Kerstina (Kjerstina) Ingvarsdotter.  
--------------
 
Jens (Jöns) Ingvarsen (Ingvarsson). Åbo å Hedeskoga 13. Född möjligen på 1620-talet. Död 1684-1686 å Hedeskoga 13.  
 
Jens Ingvarsen var bosatt å Hedeskoga nummer 13, vilket enligt bl.a. 1660 års jordebok - då J.I brukade hemmanet - var ett adelns veckodagshemman till Biersiöholm. I 1677 års mantalslängd står J.I. noterad för hemmanet, tillsammans med gammal hustru. Troligtvis är den Jöns Ingvarsen som nämns på sid. 100 i boken Beskrifning öfver Ystad identisk med denne J.I. Han förekommer också i Hedeskoga kyrkoräkenskaper, årligen från 1662 till 1685, då han till kyrkan betalde jordeskyld för en åker i Folkestorp, benämnd just Kyrkio Ager. Efter 1685 är det sonen som tar över även den. Uppgifter om Jens Ingvarsens barn är tämligen goda i katekismilängderna från 1683 och framåt.  
Gift med Elin. Född möjligen på 1630-talet. Död troligen å Hedeskoga 13.  
 
Barn    
 
Kerstina (Kersti,Kjerstina,Kirsti) Jensdatter (Jönsdotter). Född c:a 1657 i Hedeskoga. Död 1730-09-08 i Sjörup (Rynge 3). Gift med Anders Monsen (Månsson). Åbo å Rynge 1 och senare 3. Död i början av 1711 i Sjörup (Rynge 3).  
 
Ingvar Jönsson. Nämndeman i Herrest:s hdsrätt, Åbo å Hedeskoga 13. Född 1659-02-?? å Hedeskoga 13. Död 1742-03-20 å Hedeskoga 13. Begravd 1742-03-30 i Hedeskoga. Gift c:a 1685 med Ingar Persdotter.  
 
Mårten Hedenskog (Jönsson). Borgare och Handelsman i Ystad. Född 1660 å Hedeskoga 13. Död 1712-10-13 i Ystad. Gift 1:o 1680-09-24 i Ystad Gift 2:o 1697-07-20 i Ystad Gift 3:o 1710-12-16 i Ystad  
 
Lars Hedenskog (Jönsson). Borgare, Handelsman. Född 1663 å Hedeskoga 13. Död 1755-11-09 i Ystad. Gift 1697-05-14  
 
Per (Peder) Jönsson. Född i Hedeskoga.  
 
Mätta (Metta) Jönsdotter. Född å Hedeskoga 13. Död omkr. (ev. före) 1713 i Eggelstad. Gift med Lars Persson.  
 
-----------------
 
 
Kerstina (Kersti,Kjerstina,Kirsti) Jensdatter (Jönsdotter). Född c:a 1657 i Hedeskoga. Död 1730-09-08 i Sjörup (Rynge 3).  
 
Att Kerstina var dotter till J.H. styrks av en bouppteckning i Ystad 1713. Se vidare Helmer Frennings brev av 1979-07-10, där jag påstås vara den förste som kunnat belägga och bevisföra ytterligare generationer bakåt från Kerstina Jensdotter.  
   
Utdrag ur Sjörups dödbok 1730:  
Den 8 September döde hustrun Kirstj Jönsdotter Nämnbl: H: Anders Måns Enckia i Rynge.  
 
Gift med Anders Monsen (Månsson). Åbo å Rynge 1 och senare 3. Död i början av 1711 i Sjörup (Rynge 3).  
 
Barn    
 
Per Andersson. Åbo å Rynge 1. Född c:a 1679 i Sjörup (Rynge). Död 1735-11-10 i Sjörup (Rynge 1). Gift c:a 1708 i Katslösa med Agnes Andersdotter. Dygdesam hustru (enl. dotterns födelseattest). Född 1672 (fel?) i Katslösa (Kadesjö 1). Död 1756-12-07 i Sjörup (Rynge 1).  
 
Jöns Andersson. Nämndeman, Häradsdomare och Åbo å Rynge 3. Född 1685 i Sjörup (Rynge 3). Död 1773-03-22 i Sjörup (Rynge 3). Gift med Töre (Thöre) Persdotter. Född 1699. Död 1760 i Sjörup (Rynge 3).  
 
Ingrid Andersdotter. Dygdesam och gudfruktig piga (enl. vigselattesten). Född i Sjörup (Rynge 1). Gift 1711-01-15 i Sjörup med Bengt Bengtsson. Rusthållare, Åbo å Örsjö 26. Död 1714 å Örsjö 26.  
 
 
Något lite från mig med som omväxling
 
Vi hörs!
Pidder

2003-02-21, 07:01
Svar #22

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
God morgon alla.
 
Trevligt att Nils-Olof också hörde av sig! Vi har visst ganska många gemensamma anor på lite olika håll med det får vi nog ta privat eller under andra socknar!
 
Pidder, materialet som jag skickade till dig har som du ser angivna källor! Första källa till nästan allt är dock Birte så du får gärna för mig använda henne som huvudkälla!
 
Jag har tappat lite av tråden nu efter alla nya uppgifter så jag måste nog försöka att skriva in dessa så att jag får någon ordning på dem innan jag kan tillföra något av vikt! Vilket trevligt problem!!!
 
Med vänliga hälsningar
Magnus

2003-02-21, 11:51
Svar #23

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Nils-Olof
 
Jag har för mig att jag läste någonstans att Anna Ingvarsdotter (f1716) var gift två gånger, första maken Henrik Håkansson dog 1753 Bollerup, andra maken Anders Jönsson dog 1780 Bollerup. Även Anna dog 1780 i Bollerup. Men detta är osäkra uppgifter.
 
Av övriga barn har jag:
 
*En dödfödd son 1693.
 
*Truls född och död 1694.
 
*Truls född 1695, död 1750 i Bromma, gift med Sillu Jönsdotter som dog 1721 i Bromma. Omgift med Hanna Matsdotter som dog 1756 i Bromma. En dotter Sillu i andra äktenskapet.
 
*Kerstina född och död 1697.
 
*Ingeborg född 1698. Okänt öde.
 
*Lars född 1700. Okänt öde.
 
*Elna född 1703 som gifte sig med Klas Svensson. Elna dog 1778 i Tosterup.
*Kirstina född 1705 som ju var gift med Jöns Andersson Gagge.
 
*Agda född 1707, död 1771 i Stora Köpinge, var gift med Sven Jönsson 1702-1755 Stora Köpinge.  
 
*Metta född 1712, gift med Jöns Andersson i Stora Köpinge (Ev Lilla Köpinge). Metta dog 1768 i Stora Köpinge.
 
Tack för svaret om Lövestad och Lennart Bergs CD!
Med vänliga hälsningar
Magnus

2003-02-21, 15:37
Svar #24

Peter Larsson

Hej igen Bromma-forskare!
 
Jag har funderat lite över varför Ola Persson i Rynge så pass högfrekvent figurerar i Brommabornas familjeangelägenheter, det kan ju knappast vara en slump. Så tog jag mig en titt till på Ryngefamiljen. Jag konstaterar att Olas fru, Elsa som vi haft på tapeten förut, hade en mor som hette Boel Bengtsdotter. Denna Boel hade i sitt första gifte haft nämndemannen Jöns Trulsson på Bussjö 1 till make. Jag citerar hennes levnadsbeskrivning:
 
Boel Bengtsdotter, liksom hennes make, förekommer i Helmer Frennings släktredogörelse i  
Släkt & Hävd 1972 nr. 1-3: B.B var gift första gången 1703-07 med änklingen Jöns Trulsson,  
åbo på Busjö nr. 1 åtminstone från 1690. Från detta äktenskap är en son och två döttrar
kända. I andra giftet föddes två söner och sex döttrar varav en son och två döttrar dog som  
barn och den andre sonen övertog hemmanet. I sin dödsattest i Bromma kyrkbok benämnes  
B.B. som nämndemannens mor.  
 
Bussjö 1, Trulsson och ännu en nämndeman. Skulle man inte kunna hitta en presumtiv far med namn som till exempel Truls Ingvarsson på Bussjö 1?
 
Undrar
Pidder i ett kulet Svarte
 
PS. Vore spännande att få kedjan fram till dig, Birte

2003-02-21, 17:01
Svar #25

BirteBoström

Hej på er allihopa.
 
Peter - Jag tror jag nämnt tidigare, att jag inte har min forskning inlagd på data.  
 
Jens Ingvarsen/ Jöns Ingvarsson i Hedeskoga.
Lite uppgifter från Herrestad häradsrätt.
1662 d.13 juni är han stockeman.
1666 d 12 jan. nämns Jens Ingoursen i Hedeskou som före detta länsman (Eventuellt frälselänsman på Bjersjöholm)
1668 d. 26 mars är han tillfällig domare.
1691 d.8 jun. ( Ren. domb) har änkan Elin Jöns Ingvarssons i Hedeskoga instämt Jöns Mårtensson i St. Tvären, för en stut han förkört för henne.
 
Mantalslängd 1697:
Hedeskoga nr.13 Ingvar Jönsson, hustru, dr. och pig., modren Elna - är väl behållen.
 
Obs! Det finns en Jens Ingvarsen i Hedeskoga 1634 - 1640 ( Mtl/Jdb.)
 
Sonen Ingvar Jönsson på nr.13 Hedeskoga har inga barn!
I Herrestad häradsrätt, småprotokoll, uppvisas 1734 d.18 juni testamente, som nämndeman Ingvar Jönsson och dess avlidna hustru Inger Persdotter upprättat d. 9 aug. 1730 emedan Gud ej har behagat välsigna vårt äktenskap med några barn.
 
Ingvar Jönsson i Hedeskoga trolovades d.23 juni 1689 i St. Köpinge med Inger Persdotter i Lilla Köpinge. Trolovningsmän var: å hans sida nämndeman Lars Månsson Gagge och å hennes sida hennes fader Per Andersson I Lilla Köpinge.
Samma Per Andersson, sedermera nämndeman, som 1706 d.16 febr. i Herrestad häradsrätt ( ren. domb.) tillkännagiver, att han och hans hustru Bengta Eriksdotters vilja var, att yngste sonen Erik Persson skulle överta nr.3 Lilla Köpinge, vilken gård Per Anderssons salig fader köpt 1666. Detta godkändes av sönerna Mårten, Anders och Måns, samt mågarna Ingvar Jönsson och Per Olsson.
Se vidare under St. Köpinge.
 
Nämndeman Ingvar Jönsson var förresten utsedd till riksdagsman år 1719. Han representerade då Herrestad härad vid riksdagen i Stockholm.
( Herrestad häradsrätt 1719 d.17 febr. och  Skånska riksdagsmän av N.Andersson 1907)
 
Hur roligt detta än är, så måste jag ta Time out
till Måndag.
 
Ha en trevlig veckända
Birte

2003-02-21, 21:31
Svar #26

Peter Larsson

Hej!
 
Ser nu att Ni redan dryftat Boel Bengtsdotters förste man Jöns Trulsson, trögt av mig att komma med ett inlägg som varit med tidigare men eftersom Ni mycket riktigt konstaterat att denne Jöns var son till Truls Jönsson ohh så var ju tanken inte helt fel. Det utesluter i och för sig inte möjligheten att även Elsa är befryndad, alltså på ett annat håll. Den mängd kusin- och nästkusingiften vi har här har jag faktiskt aldrig någonsin tidigare upplevt. Det är sanslöst. Du, Magnus skriver att Du vill lägga in allt innan vi kan diskutera vidare och det håller jag med om även för egen del. Birte vill ha Time Out och det förstå jag också, akta dig bara för Toblerone för då kan det sluta vid tinget
 
Ha det så länge!
Pidder

2003-02-22, 13:07
Svar #27

Leif Mörkfors

Hej Brommaforskare !
Intressant läsning de senaste dagarna. Jag stammar från Harald Trulsson bl a. Vet inte om jag missförstått något men vem är den Ingvar Trulsson som avlider 28 november 1751 i Bussjö? Född ca 1674 och gift med Torsten Anderssons andra hustru Dorothea Jöransdotter år 1710. Birthe skriver att hon var från Assmusa i Sövestad. Vet du något om hennes föräldrar ?
 
Anders Olsson är också ett problembarn för mig. 1751 30 april föddes dotter Hanna. Dopvittnen var h Mätta Per Larssons från Lilla Köpinge, Jöran Ingvarsson, Måns Svensson, Truls Ingvars dräng Per, Torsten Ingvars dräng Ivar, Jöran Svensson, Mårten Larssons son Mårten.  
När Hanna Sen får egna barn har hon bland de bärande kvinnorna till sina egna barn bl a:  
Mätta Trulsdotter, Hanna Månsdotter och Bengta Andersdotter.
 
Vem var denna Anders ? Vem var hans hustru ?
 
Tack för all spännande info ! men denne mystiske Ingvar gör mig sugen på mer information !
Fortsatt trevlig helg !
Leif

2003-02-22, 13:37
Svar #28

Nils-Olof Witting

Hej hopp snödropp!
 
Jo hon heter Anna Ingvarsdotter vig 30/10 1728 med Anders Olsson. jag kommer från deras dotter Bengta 1740.
 
MVH
Nils-Olof

2003-02-23, 17:47
Svar #29

Leif Mörkfors

Hej Nils-Olof ! JAg har haft Anna Ingvarsdotter uppe som en alternativ fru till Anders men jag har haft en känsla av att det funnits mer än en Anders Olsson i Bussjö under den här tiden. Under vilken tid levde Anna ?
 
Mvh
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna