ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigsel i Nya Salongen 1897  (läst 525 gånger)

2020-03-23, 19:27
läst 525 gånger

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Min mormors mor Elsa Carlsson gifte sig med Carl Boije den 29 december 1897. Vigseln ägde rum i Nya Salongen kl 16.30 av Kommunister Gustafsson. Elsa var född och boende i Djulö Skolhus.


Jag skulle bli tacksam om någon kan upplysa mig om var Nya Salongen fanns någon stans. Kan det vara på Stora Djulö eller inne i  Katrineholm?


Hälsningar, Charlotte



2020-03-24, 10:56
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5468
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 11:12
    • Visa profil
Jag har aldrig hört talas om Nya Salongen i Katrineholm. Har du inbjudningskortet kvar eftersom du vet tiden också. Vb anger ju inte var de vigs.
Det skulle kunna vara ett av rummen på Stora Djulö om nu vigsel kunde förrättas där. Det ena av Djulö skolhus är numera nermonterat och flyttat till Duveholms herrgård.

2020-03-24, 17:18
Svar #2

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Jag tror att jag har inbjudan men det kan lika väl vara hos en släkting (men vem) som jag läst informationen för många år sedan. Får titta igenom mitt arkiv igen.


Jag har följt Djulö Skolas flytt och träffat Åström på Dufveholm. Hoppas på att kunna ta mig dit och se lilla skolhuset och tvätthuset på sin nya plats.


Tack så länge,
Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna