ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linér senare Lennartstorp under Stora Yxhult ägor  (läst 1007 gånger)

2020-03-18, 09:44
läst 1007 gånger

Utloggad Ulrika Johansson fd. Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 20:31
    • Visa profil
Hej
I första husförhörslängden för Tjällmo finns ett Liners  under Stora Yxhult ägor som enligt traditionen ska vara samma ställe som Lennartstorp.
Min fråga är om något stött på en Linér på Stora Yxhult som skulle ku nat ge upphov till namnet?
Mvh Ulrika Johansson


2020-04-12, 17:28
Svar #2

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:41
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det stämmer att Lennartstorp tidigare skrivs Liners (med flera varianter). Namnet kommer inte helt osannolikt ifrån den Lennart Larsson som avlider 1697 på Stora Yxhults ägor.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2020-05-09, 16:52
Svar #3

Utloggad Ulrika Johansson fd. Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 20:31
    • Visa profil

2020-05-10, 01:24
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Beroende på hur gammalt namnet är vill jag också peka på möjligheten att det kan handla om det vackra namnet Lindorm. Namnet skrivs dialektalt i flera former varav Linner är en känd. Här i AF finns en diskussion under Namn där jag diskuterar hur namnet Lindorm när det möter det skotska Lennart övergår till detta. Jag tror det handlade om. Lindorm Stråle.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna