ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dijkman i Dalarna  (läst 312 gånger)

2020-03-16, 08:57
läst 312 gånger

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet mer om skräddarmästaren Peter Dijkman? Jag ser i kyrkoböckerna för Falu Kristine församling att han gifter sig 1734 med Anna Eriksdotter (tror jag att det står) och att han dör 1742. Peter Dijkman är fadder till Johan Olofsson Dijkmans son Peter som föds 1735. Är Peter Dijkman på något sätt släkt med Johan Olofsson Dijkman?

Johan Olofsson Dijkman föddes 1696-02-04 i Falun. Hans far Olof Johansson Dijkman vigdes i Falu Kristine församling 1695-10-26 med Anna Jacobsdotter. Johan är från Åhl om jag ser rätt. Anna är från Tuna, kan det vara Stora Tuna som menas? (SVAR: Falu Kyrkoarkiv, Födelse- o dopböcker CI/1 (1694-1700) s. 30 resp. s. 139).

I vigselnotisen står endast att Olof heter Johansson i efternamn, alltså inte att han även heter Dijkman. Det finns flera Dijkmän med olika efternamn i Falun vid den tiden. Är det någon som vet varför det finns så många Dijkman i Falun/Dalarna? Är de släkt med varandra eller har det endast tagit sitt namn?

Tacksam för svar/Lena Backman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna