ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindqvist  (läst 464 gånger)

2020-03-13, 17:39
läst 464 gånger

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 17:29
    • Visa profil
Hejsan!
Hoppas att någon kan hjälpa mig med ett problem med ett oäkta barn. Vet att det inte är så enkelt, men behöver lite förslag på hur jag ska tänka.

Gustav Alfred Lindqvist föds 1878-11-27 i Runtuna, Södermanlands län. Han föds som oäkta son till Catharina Charlotta Ersdotter född 1857-04-24 i Helgona församling.

Modern gifter sig 1889-12-17 med Karl Edvin Lindqvist född 1862-12-17 vid Stjärnholm.

Gustav Alfred är nu 11 år och lever hela sitt liv med efternamnet Lindqvist. I husförhörslängderna står det oftast, hennes före äktenskapet födda oäkta son.

I bouppteckningen efter Karl Edvin står det, i äktenskapet sammanavlade barn och här står Gustav Alfred uppräknad tillsammans med de andra syskonen/halvsyskon.

Ibland står det ju oäkta för att barnet är fött precis innan de vuxna gifter sig. Men elva år efter känns ju lite långt???? Blev han kanske adopterad????

Har ni några tankar och förslag hur jag ska gå vidare???

Vänliga hälsningar Lena Eriksson

2020-03-13, 18:18
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2562
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:02
    • Visa profil
Du skriver inte när bouppteckningen skedde, men om det var efter 1917 så är adoption en möjlighet. Den bör i så fall vara registrerad vid den domstol där de bodde vid tillfället.

2020-03-14, 00:33
Svar #2

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 17:29
    • Visa profil
Hej igen!

Bouppteckningen var från den 18 augusti 1930.

Tack för tipset, ska kolla upp det.

Vänliga hälsningar Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna