ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Om spanska sjukan  (läst 523 gånger)

2020-03-10, 02:10
läst 523 gånger

Utloggad Amanda Rolder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 21:34
    • Visa profil



Hej!


Jag heter Amanda och håller på att skriva en magisteruppsats om hur den spanska skapades kulturellt i Sverige genom olika former och tidningar och annat material.


Jag undrar därför om någon har en släkting eller familj som påverkades av sjukan och om det måhända finns dagböcker, bilder, brev eller fotografier efterlämnade?


Syftet är att försöka få syn på hur man pratade och beskrev spanska sjukan (och även förödelsen den förde med sig)


2020-03-10, 11:17
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 01:49
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Har du provat att kontakta riksarkiven och de större stadsarkiven? Där kan du med lite tur relativt snabbt få tillgång till ett bredare underlag.

Sen önskar jag personligen att man slutar kalla det spanska sjukan i modern tid :) Man vet numera vilket virus det handlade om och sjukdomen hade inte sitt ursprung i Spanien.

Min mormor hade åtminstone en nära släkting som avled i pandemin men vad jag förstod av henne så var det åtminstone inte i deras familj något man gick och var särskilt rädd för utan livet rullade på ungefär som vanligt. Världskriget hade i så fall en större påverkan.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna