ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förlösa - Var bor dopvittnet Karin Nilsdotter?  (läst 370 gånger)

2020-03-04, 20:46
läst 370 gånger

Utloggad Anna Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-03-04, 22:56
    • Visa profil
  Hej!


I följande födelsenotis 1733 omnämns en hustru Karin Nilsdotter som fadder till ett barn i Ödingstorp. Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig att lista ut i vilken by Karin bor - jag lyckas själv inte läsa vad det står. Barnets föräldrar har kopplingar till Kläckeberga och Dörby om det kan vara en ledtråd.


Källa: Förlösa (H) C:1 (1686-1737) Bild 268 / sid 505 (AID: v38496.b268.s505, NAD: SE/VALA/00093)


// Anna

2020-03-05, 20:42
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Hej,

Det är faddrar närvarande från dels Förlösa och dels från i stort sett församlingarna Kläckeberga och Dörby. Det är inte helt tydligt skrivet, eller hur. Vi kan starta en gissningstävling, så det vore ju bra om du sitter inne med facit. Byns namn slutar på by. Om platsen ligger i Förlösa utesluter jag inte att det är Mehlby, men bokstäverna "räcker inte upp" ordentligt. Min gissning blir Binga by i Hossmo socken söder om Dörby...
Hoppas på fler förslag, gärna från någon läskunnig!
Mvh Anti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna