ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta mindre vanliga jobb på 1700-talet  (läst 578 gånger)

2020-03-04, 20:29
läst 578 gånger

Utloggad Jerker Cederberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2022-06-30, 14:26
    • Visa profil
Jag har haft en liten fundering kring jobb. Att hitta jobb som dräng eller ta värvning som soldat var antagligen inte så svårt, men jag har förfäder som var trädgårdsmästare, skogvaktare och jägare på gods/säterier under 1700-talet. Hur hittade dessa sina lite mer annorlunda jobb? Det fanns ju ingen arbetsförmedling? Fick man reda på jobb ryktesvägen eller kunde man läsa om dessa i tidningarna som iaf blev lite vanligare under 1700-talet?

2020-03-04, 22:01
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5136
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:59
    • Visa profil
De flesta värvades nog in i yrket redan i ganska unga år och gick som lärlingar. Sedan skulle jag tro det spred sig ryktesvägen, men det fanns även annonser i tidningarna som du kan se exempel på sist i denna tråd:

https://forum.rotter.se/index.php?topic=130903.msg1329472#msg1329472

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna