ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: John Wiftsrand och Måns Ingemansson  (läst 459 gånger)

2003-02-02, 14:10
läst 459 gånger

Utloggad Thomas Levander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 19:29
    • Visa profil
Jag söker förbindelselänken mellan mina två släktgrenar i Blekinge. Det gäller banden mellan skogsvaktaren John Wifstrand född 1782 i Mörrum (troligen född Ingemansson) och Måns Ingemansson (född 1674, död 1770) och hans hustru Kjersta Gertonsdotter, båda kom från Småland, troligen från Iremåla i Tingsryd men flyttade till Blekinge. Vet någon om John hade några syskon och var hans anor heter?. Jag har också läst i denna spalt om en Sissa Gertonsdotter som möjligen kan ha varit halvsyster med Kjersta. Tacksam för mera spår.

2003-02-02, 19:50
Svar #1

Marie Belcher

Hej Thomas!
Jag har som du kan se under Mörrum tidigare gjort inlägg rörande mina anföder Måns Ingemansson och Kersta Gerthornsdotter. Uppgifterna om att de bägge kom från Småland, ev Iremåla i Tingsryd, är en mycket intressant och rolig nyhet för mig. Jag skulle bli mycket tacksam om du kunde dela med dig mera om deras ursprung därifrån och vilka källor du har för detta.  
 
Vänliga hälsningar
Marie

2003-02-03, 20:04
Svar #2

Utloggad Thomas Levander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 19:29
    • Visa profil
Hej Marie
 
Jag hade missat diskussionen om Måns Ingemansson, ska studera den med intresse.  
 
Uppgiften om Småland kommer från ett brev från från herr E.Brolin, ställd till Landsfiskalen August Berndtsson den 27 april 1928. (Det är det Berntsonska slälketn jag forskar i.) Ett citat ur brevet som berör dig.
 
Ingman Jönsson och Wifstrand härstamma båda från Måns Ingemansson och hans hustru Chersta Gjertsdotter i Lönnemåla i Mörrum socken, båda från Småland, kom från Iremåla Tingsås socken i Tingsryd. Måns är född 1674 och dog 96 år gammal.  
 
Jag har ännu inte kollat Smålandspåret, inga lämpliga böcker finns på Geneline.
 
Hälsningar
Thomas

2003-02-04, 18:37
Svar #3

Marie Belcher

Hej Thomas!
och tack för den upplysningen. Det är så sant som det är sagt att man aldrig ska ge upp och sluta leta, för pusselbitar till släktforskningen kan, som i det här fallet, ramla in från de mest oväntade håll. Varifrån herr E. Brolin har fått sina uppgifter lär vi väl aldrig få reda på. Kanske är det baserat på en muntlig släkthistoria.
 
Hälsningar
Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna