ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bra program för släktforskning/släktträd  (läst 1494 gånger)

2020-02-02, 16:35
läst 1494 gånger

Utloggad Ingrid Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-02-03, 21:05
    • Visa profil
Hej,

Jag är novis inom släktforskning och jag har hittills lagt in de uppgifter jag har i ett släktträd på My Heritage. Nu har jag snart lagt in så många namn som är möjligt inom ramen för det kostnadsfria trädet och jag undrar vad som skulle kunna vara en bra variant för att dels föra över de uppgifter jag har (om det finns något smidigt sätt att lyfta över dem), dels för att bygga vidare. Jag vill i nuläget helst använda mig av något kostnadsfritt, där jag kan behålla allt jag lägger in utan att betala (kan framöver tänka mig att betala för punktvisa forskningsmöjligheter, t ex för en månad här och där). Om det finns något program där man på ett enkelt sätt kan lägga in t ex bilder o dyl vore det jättebra.

Tack på förhand!

2020-02-02, 17:20
Svar #1

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:51
    • Visa profil
Du får nog själv finna ut vad som är bra för dig. Jag provade flera program och fastnade till sist på Legacy. Den finns i en gratisversion som kan uppgraderas senare vid behov.
Till att börja med tycker jag du ska ladda ner en kopia i Gedcom!!!! Du har inga garantier för att My Heritage inte kan slarva bort delar av dina uppgifter. Läs på olika trådar i detta forum.
Läs här om några av de program som finns.


2020-02-04, 16:52
Svar #2

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 15:21
    • Visa profil

Prova gärna det svenska släktforskningsprogrammet Genney.
https://genny.se/content.php?rid=99


Demo-versionen fungerar (med lite begränsningar) för upp till 100 personer.


Om man importerar fler personer än 100 till ett släktregister kan inte göra några ändringar, men kan kan testa annat.


Hans Rosenlunds filmer om programmet är mycket bra för nybörjaren.
https://genny.se/content.php?rid=153


2020-02-05, 12:26
Svar #3

Utloggad Eva Garcia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 17:49
    • Visa profil
Hej!
Jag började släktforska för ca 2 år sedan, använde mig då av ancestry och familysearch. Betalade för några månaders abonnemang hos ancestry och till min glädje (då) så bara "trillade det in" släktingar. När jag sedan lärde mig något mer så insåg jag att allt oftast inte är sant där. Eftersom jag då hade hålllt på ett tag tyckte jag att skall jag fixa till det här någorlunda snyggt så får jag nog ta och skaffa mig ett släktforskningsprogram där jag kan lägga in mina egna bilder och dessutom dom källor där jag hittat uppgifterna. Jag testade några gratisvarianter och bestämde mig senare för att investera i ett program, jag valde Min Släkt som jag tyckte hade dom funktionerna som jag behövde, inte var för krångligt och dessutom inte var för dyrt. Importerade den GEDCOM fil jag hade från Ancestry och började sedan gå igenom alla dom namn och data jag redan hade där, det är inte kul att leta efter källor till många hundra personer i efterhand, inse att Ancestry har fel och att man får börja om på en hel del av personerna. Så vänta inte tills du har samlat på dig för många människor.
Mvh
Eva

2020-03-02, 00:14
Svar #4

Utloggad Charlotta Colliander Golding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-11-28, 22:01
    • Visa profil
Nej det gäller att ta det lugnt med vad de där sajterna lägger upp. Min engelska svärmor finns inte med som sökresultat på My Heritage till exempel för henne har de buntat ihop med min svärfar och hans syskon så allt man får upp är detta, trots att det är nästan omöjligt att de två skulle ha fötts så tätt ihop om de hade varit syskon. Någon har lagt in dem helt fel i ett släktträd och denna någon verkar ha administratörsrätter som gör att där ligger hon. Fel. Så nej, den litar jag inte på.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna