ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lane-Ryr, Sörbo  (läst 985 gånger)

2020-01-20, 19:03
läst 985 gånger

Utloggad Pär-Gunnar Porshage

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-09-21, 20:19
    • Visa profil
Min ff ff Jan Peter Johansson föds 25/11 1827, hustru Lotta Jakobsdotter född 21/ 1833 (el 1823).
De gifter sig 1855. Får barnen Johan Gustav 18550424, Matilda 1857 avliden 18570907, Ida Mathilda 18580926, Anders Alfred 18620116 -min ff f och Carl Edvard 18660903.


Söker uppgifter om Jan Peter och Lottas anor.
Jan Peter avlider 25/11 1911. Uppges vara änkling i Sörbo 11/1 1880.


Eventuellt är Jan Peters föräldrar Johannes Andersson född 1806 och Gertrud Olsdotter för 26/1 1815. Änkan Gertrud Olsdotter bor 1860 på Ödegårdskas, Skråröd, Lane-Ryr.


Kan någon hjälpa mig att komma vidare här vore jag mycket tacksam.


Pär-Gunnar Porshage

2020-01-20, 21:01
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2527
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:58
    • Visa profil
Hej!

Jan Peters föräldrar kan nog vara
Johannes Andersson född 1805 i Norge
H: Gertrud Olsdotter född 1 febr 1795 Bäve fs
Lane-Ryr AI:6 sid 231 o sid 157

Gertrud var född i Rosseröd, Bäve
Far: Olof Andersson
Mor: Britta Hansdotter
Uddevalla C:5 sid 295

Med vänlig hälsning
Gunilla

2020-01-27, 18:54
Svar #2

Utloggad Pär-Gunnar Porshage

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-09-21, 20:19
    • Visa profil
Tack så mycket!
Jag försöker komma vidare, men är den värsta amatören så det går trögt.


Vänligen


PG P

2021-11-12, 17:40
Svar #3

Utloggad Pär-Gunnar Porshage

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-09-21, 20:19
    • Visa profil
Kanske har jag angivit fel uppgifter om min farfars farfars far Johannes Andersson.
En förväxling har krånglat till det.
Johannes Andersson är född i Sundals-Ryr i Dalsland 1786.
Död 7 september 1830.


Har med hustrun Maria Persdotter 1781-
barnen
Anders Johansson 1816-1856
Carl Johansson 1820-1889
Petter Johansson 1821-1824
Britta Stina Johansdotter 1823
Jan Petter Johansson 25 oktober 1827-25 november 1911
född i Sallebyn Sundals-Ryr och död i Sörbo Lane-Ryr alltså min anfader
samt
Gustav Johansson 1830-1911


Jag söker alltså Johannes Andersson anor.
Kan någon hjälpa mig vidare?


Bästa hälsningar
PG P

2021-11-12, 21:00
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6827
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 01:11
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I den sista församlingsboken som 'din' Jan Petter är med i (Lane-Ryr AIIa:2, uppsl. 259) står ett frågetecken för födelseort. Hur har du kommit fram till att Jan Petter från Sundals-Ryr är 'din' Jan Petter?

Har du följt honom framåt genom husförhörs- och flyttlängder från föräldrahemmet i Sundals-Ryr tills du funnit honom med hustru och barn i Lane-Ryr alternativt bakåt motsatt väg? Innan du har fastställt att detta är rätt Jan Petter, så är det ju för tidigt att börja leta efter hans farföräldrar...

Om du är helt säker på att detta är 'din' Jan Petter, så kommer nästa fråga...  :) Hur vet du att fadern Johannes Andersson är född i Sundals-Ryr? I den hfl som är samtida med Jan Petters födelse (1824-1829; AI:6, uppsl. 94) står ingen födelseort. Har du sett födelseort i en annan hfl?

För att hitta hans föräldrar, så behöver man ju veta var man ska leta. Johannes Andersson född 1786 går det säkert att hitta många, både i Sundals-Ryr och andra socknar...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-13, 15:40
Svar #5

Utloggad Pär-Gunnar Porshage

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-09-21, 20:19
    • Visa profil
Vad jag vet om min farfars farfars far är att han kan följas på detta sätt:
Födelse 25 okt 1827 i Sallebyn Sundals-Ryr Dalsland
Dop 27 okt 1827i Sallebyn Sundals-Ryr dalsland
1827 finns han på Thorgerderud Sundals-Ryr dalsland
1845 Gården. Flyttar från Thorgerdrud till Gården
Vid arton års ålder flyttar till Norge den 21 augusti 1846
1849 åter i Dalsland-flyttar från Gården till Brumantorp Hjärtum
Vigsel den 22 dec 1855 Hjärtum Dalsland, med Lotta Jacobsdotter (1833-1880)
1855 flyttar från Brumantorp Hjärtum till torpet Myren under Sörbo i Lane-Ryr
Dör vid 84 års ålder den 25 nov 1911 i Sörbo Lane-Ryr
Begravs den 10 dec 1911 och då anges torpet Myren under Sörbo Lane-Ryr också som boställe.
Färäldrar och syskon, se ovan.
källor: HFL och Petters Web Site




2021-11-13, 23:29
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6827
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 01:11
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Hjärtum (som ligger i Torpe härad i Båhuslän) står det i husförhörslängden (AI:33, s. 1) att drängen Jan Petter Jansson flyttar från Brumanstorp till "S. Ryr" 1855.

Han finns också i Hjärtums utflyttningslängd (B:2, s. 66 - näst längst ned på sidan). Också där står att han flyttar till "S. Ryr", och att han är "ledig", alltså ledig till äktenskap. I flyttlängden har han fått fel födelsedatum, 4/2 35, men det är bara prästen som läst på fel rad i husförhörslängden; det är pigan på raden under i Brumanstorp som är född då.

"S. Ryr" är Södra Ryr, som var det dåvarande namnet på Väne-Ryr. Där finns han inte i inflyttningslängden 1855 - men i vigselboken (Vassända-Naglum C:5, s. 73, n:r 20). Vigda den 22/12 1855: Drängen på Brumanstorp i Hjärtums socken Jan Petter Jansson och pigan på Kollerö Lotta Jacobsdotter. (Kollerö ligger i Väne-Ryrs socken, som under den här perioden har gemensam kyrkobok med Vassända och Naglum.)

Lotta finns på Kollerö bruk i Väne-Ryr AI:1 (s. 161), med oäkta sonen Johan Gustaf. Där står att hon flyttar till Uddevalla som n:r 130 1855. (Uddevalla är Lane-Ryrs moderförsamling.) Lotta och sonen finns också i utflyttningslängden (Vassända-Naglum B:1, inget sidn:r; https://app.arkivdigital.se/aid/v44745.b63) som n:r 130.

I Uddevalla inflyttningslängd (B:4, inget sidn:r; https://app.arkivdigital.se/aid/v2225.b61) finns de alla tre som n:r 260 1855, inflyttande från "W:borg", alltså Vänersborg, som är Väne-Ryrs moderförsamling.

Återkommer om fadern Johannes Andersson.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-14, 00:26
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6827
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 01:11
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Jan Petters födelsenotis (Sundals-Ryr C:2, s. 104) står att de bor i "Kjerrebyn", men något sådant finns inte, däremot ett Kärr.

I husförhörslängden finns de dock i Sallebyn (AI:6, uppsl. 94). Där står att de både kommit från och flyttat till Torgärderud.

I Torgärderud finns de på uppsl. 102 i samma hfl, där de är inskrivna två gånger. Först är de strukna när de flyttade till Sallebyn (utan Jan Petter), och sedan inskrivna igen när de kom tillbaka (med Jan Petter).

I föregående längder är de också i Torgärderud (uppsl. 128 i AI:5, och uppsl. 86 i AI:4).

I den sistnämnda längden står Johannes först som dräng. Han är struken med noteringen "vide infra" (= se nedan), och inskriven två rader nedanför med hustrun Maria.

När Johannes står som dräng sägs att han kommit från Rådanefors, som ligger i Ödeborgs socken. Där finns han i utlyttningslängden den 21/9 1815, n:r 66 (Färgelanda B:1, inget sidn:r; https://app.arkivdigital.se/aid/v10219.b83 - längden omfattar hela pastoratet). Han flyttar ut från Kaslerådane.

Där finns han i husförhörslängden (Ödeborg AI:6, s. 38, fjärde raden nedifrån). I föregående längd kan jag dock inte hitta honom i Kaslerådane, men det är ett glapp mellan längderna (som omfattar åren 1802-1806 resp. 1810-1816).

Det här är i vart fall en början på letandet efter Johannes föräldrar.

Du skriver att han föddes i Sundals-Ryr. Varifrån kommer den uppgiften?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-14, 00:38
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6827
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 01:11
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I Sundals-Ryrs hfl AI:4 står att Maria kommit från Högsäter "med attest".

Och där gifte de sig på nyårsdagen 1816 (Högsäter C:6, inget sidn:r; https://app.arkivdigital.se/aid/v10274.b88). Han från Rådanefors, och hon från Bärbymon. Och där finns hon i husförhörslängden (Högsäter AI:11, uppsl. 139).

I Sundals-Ryrs hfl sägs också att sonen Anders föddes den 11/4 1816. Men i Högsäters födelsebok (C:6; https://app.arkivdigital.se/aid/v10274.b32) finns han den 11/5 1816.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-11-14, 10:11
Svar #9

Utloggad Pär-Gunnar Porshage

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-09-21, 20:19
    • Visa profil
Tusen tack Jörgen.


Känns jättebra att få komma vidare med frågan om Johannes Andersson. En fråga som legat stilla i många år.


Att han skulle vara född i Sundals-Ryr har jag fått från en DNA-släkting, men när jag går tillbaka och läser detta nu ser jag att där saknas hänvisningsuppgifter.


Om du kan hjälpa mig vidare i detta är jag mycket tacksam och förväntansfull.


Bästa hälsningar


PG P

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna