ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tore Kopp, Eriksbergs mekaniska verkstad AB, Gbg 8  (läst 675 gånger)

2020-01-09, 22:58
läst 675 gånger

Utloggad Lars Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-03-05, 20:14
    • Visa profil
Jag söker information om en Tore Kopp, Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB, Gbg 8. Han har på 50-60-talet ägt eller skött motorkryssaren Christina i mahogny.

2020-01-09, 23:32
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Ur Sveriges dödbok:

19370225-5419
Kopp, Frans Tore
Box 61
430 85  Brännö
Död 31/3 2012.
Folkbokförd i Styrsö, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland).
Född 25/2 1937 i Göteborgs Karl Johan (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
Gift man (19/9 1959).

Anm:
Fastighet: Brännö 2:46
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I Sveriges befolkning 1960 hittar man honom på Birgittagatan 16 i Göteborg. Yrke: motorskötare
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dödsannonsen:
https://www.familjesidan.se/cases/tore-kopp/funeral-notices

Bouppteckníngen får du mycket snabbt genom att ange hans personnummer (se ovan) och din e-postadress:
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning/bestallkopiapabouppteckning.4.12815e4f14a62bc048f10849.html#!/start

2020-01-10, 10:44
Svar #2

Utloggad Lars Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2020-03-05, 20:14
    • Visa profil
Tack Åke för ett snabbt och givande svar! Yrket "motorskötare" gav mig bekräftelse på mina funderingar.

Jag söker nämligen proveniens kring min MYS-registrerade motorkryssare SALT från 1938 och jag var lite osäker kring ägarförhållandena runt 50-60-talet.

På 40-talet var det Gunnar V Philipsons båt (motorkungen), båten hette då Gunilla efter hans lilla dotter.

Hittills obekräftade uppgifter låter därefter gälla att båten under 50-talet blev representationsbåt åt Broströms koncernen (Dan Broström köpte ju EMV). Båten bytte vid den här tiden inte bara namn (Gunilla>Christina), den fick också en delvis annorlunda design. Två signalmaster, ett "doghouse" och en lite annorlunda färgsättning enligt en signerad ritning från tiden - allt är idag återställt till original utom masterna som jag gärna vill behålla. Originalmotorn, en Chrysler Royal (en rak åtta), byttes också ut mot nuvarande, en Penta KMD96 från 1958, en överdimensionerad, lågvarvig och urstark sexcylindrig diesel som väger 1,3 ton! I min ägo har jag original-motorhandboken och där står det "Tore Kopp, M/b Christina, Eriksbergs mekaniska verkstad AB, Gbg 8".

När du nu ger mig uppgiften att hans yrke var motorskötare, bekräftar det teorin om representationsbåt i koncernen. Det är knappast troligt att det var Tore Kopps egen båt, då de två tidigare ägarna varit mycket framstående personer och båten vid den här tiden fortfarande betraktades som en stor och lyxig motoryacht. Enligt dödsannonsen finns det inte heller någon Christina i familjen Kopp. Måste nu kolla om Christina kan kopplas till Broströms på något sätt.

Åter igen stort tack för din hjälp!

Lars Olsson, informations- och matrikelansvarig i MYS

2020-01-10, 11:12
Svar #3

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Tack för återkopplingen, Lars. Det finns mer att säga om namnet Christina i det här fallet. Jag skickar dig uppgifterna per mejl.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna