Tack Åke för ett snabbt och givande svar! Yrket "motorskötare" gav mig bekräftelse på mina funderingar.
Jag söker nämligen proveniens kring min MYS-registrerade motorkryssare SALT från 1938 och jag var lite osäker kring ägarförhållandena runt 50-60-talet.
På 40-talet var det Gunnar V Philipsons båt (motorkungen), båten hette då Gunilla efter hans lilla dotter.
Hittills obekräftade uppgifter låter därefter gälla att båten under 50-talet blev representationsbåt åt Broströms koncernen (Dan Broström köpte ju EMV). Båten bytte vid den här tiden inte bara namn (Gunilla>Christina), den fick också en delvis annorlunda design. Två signalmaster, ett "doghouse" och en lite annorlunda färgsättning enligt en signerad ritning från tiden - allt är idag återställt till original utom masterna som jag gärna vill behålla. Originalmotorn, en Chrysler Royal (en rak åtta), byttes också ut mot nuvarande, en Penta KMD96 från 1958, en överdimensionerad, lågvarvig och urstark sexcylindrig diesel som väger 1,3 ton! I min ägo har jag original-motorhandboken och där står det "Tore Kopp, M/b Christina, Eriksbergs mekaniska verkstad AB, Gbg 8".
När du nu ger mig uppgiften att hans yrke var motorskötare, bekräftar det teorin om representationsbåt i koncernen. Det är knappast troligt att det var Tore Kopps egen båt, då de två tidigare ägarna varit mycket framstående personer och båten vid den här tiden fortfarande betraktades som en stor och lyxig motoryacht. Enligt dödsannonsen finns det inte heller någon Christina i familjen Kopp. Måste nu kolla om Christina kan kopplas till Broströms på något sätt.
Åter igen stort tack för din hjälp!
Lars Olsson, informations- och matrikelansvarig i MYS