ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Garvarsläkten Bergholtz  (läst 587 gånger)

2020-01-04, 16:32
läst 587 gånger

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Carl Georg Bergholtz, född Jönköping 1831, kommen 1855 till Sunne socken i Värmland som garvaregesäll, 1857 egen företagare, 1902 flytt till Mangskog och garvar där till sin död 1906.


Dessutom söker jag uppgifter om sönerna Fritiof född 1865 i Sunne, Oscar född 1874 i Sunne, Victor född 1871 i Sunne och Theodor född 1867 i Sunne.


Både Oscar och Fritiof bodde också i Mangskog, troligen övertog Oscar garveriet efter faderns död.


Det är uppgifter om Bergholtz när de bodde i Mangskog jag söker speciellt, men även annat är intressant.


I samband med C G Bergholtz söker jag uppgifter om garvaren Carl Wilhelm Anagrius. Frågan är om det finns samband mellan dem. En tid efter att Anagrius flyttat från Sunne blir Bergholtz egen företagare,


Detta är väldigt ospecifika frågor, men de får bli mer detaljerade efter hand.


Jag håller på och skriver om Bergholtz och deras verksamheter. Därför gör jag ett försök att få tag på uppgifter här. Kanhända nån vet mer om dem.


Ulf Dahlberg.

2023-03-08, 11:06
Svar #1

Utloggad Iréne Södergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 22:48
    • Visa profil
Är Per Joachim Fredrik Bergholtz f 1834-10-17 i Jönköping av intresse? Finns i Hedås, Bjurtjärn, östra Värmland. Han var garvare liksom sin son och sonson. Se Bjurtjärn hfr A1:24 sid 105. Hedås, Bjurtjärn, Värmland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna