ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 30-åring som blev undantagsman i Karshult  (läst 969 gånger)

2019-12-15, 06:23
läst 969 gånger

Utloggad Harry Ahlkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-01-15, 18:26
    • Visa profil
 Jag försöker följa min anfader, Abraham Anderssons, tidslinje. Han föddes i Karshult 1777. Han gifte sig 1800 med den 18 år äldre änkan Stina Jonasdotter i Bredahorfva, Slätthög. Hon hade flera barn. Tillsammans får de 1801 sonen Magnus. Kort därefter kraschade äktenskapet.
Abraham flyttade åter till Karshult. Där är han mantalsskriven 1806-1809 och kallas för enkling och undantagsman samt gör 2 dagsverken i veckan som torpare (enligt rubriken i mantalslängden). I längden för 1810 är han borta. I husförhörslängden kan jag inte spåra honom.
I Bredahorfva avled 1808 fd hustrun Stina.  Vårdnaden av sonen Magnus kan då ha övergått till fadern dvs  Abraham. I mantalslängden 1814 för Elmeberg i Ör dyker enklingen Abraham upp som hälftenbrukare.
Kan någon tipsa mig om var Abraham kan ha bott 1809-14?

2019-12-15, 11:14
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2361
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:23
    • Visa profil
Hej Harry


Skriv på söksighten google Abraham Andersson född 1777 Hjälmseryd så kommer det fram en massa saker som är till stor nytta för dig.


MVH Ulla

2019-12-16, 10:49
Svar #2

Utloggad Harry Ahlkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-01-15, 18:26
    • Visa profil
 Hej Ulla!
Tack för tipset om googling. Där  hittade jag tyvärr inget nytt. En möjlighet är att Abraham blev vargeringssoldat vid Jönköpings eller Kronobergs regemente. Jag har googlat fram att vargeringsbataljonerna krigade på Åland 1808.
Efter tiden i Karshult hitttar man Abraham 1814 som hälftenbrukare på en gård i Elmeberg, Örs socken. Prästen har i husförhörslängden noterat ”varit beväringskarl”. Kan begreppen ”beväringskarl” och ”vargeringskarl” vara synonymer? I så fall var  kanske Abraham iväg och krigade .
Då är nästa fråga. Hur hittar man namnlistor på vargeringssoldaterna?
/ Harry

2019-12-16, 18:31
Svar #3

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2361
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:23
    • Visa profil
Hej Harry


Berväringskarl är en man som har gjort exercisen=lumpen. Vargeringskarl skulle få en tunna råg och hö eller liknande.Fick en summa av kronan för städsel och årliga beklädningspenningar mot skyldighet att hålla sig med släpkläder och föda under den årliga exercisen som var 14 dagar.


Angående listor på vargeringskarlar ta kontakt med krigsarkivet kolla i generalmönsterullor finns hos AD om det finns något antecknat där.


//Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna