ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta födelse / döds / vigselnotis i Tyskland  (läst 792 gånger)

2019-11-24, 23:17
läst 792 gånger

Utloggad Lars-Eric Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:47
    • Visa profil
I mina anor har jag (Sven)Alfred Åhlund f 1882. Han var sjökapten och bosatte sig i Tyskland (hette där Ahlund). Först Lubeck där han gifte sig med Emma Anna Christina Wiese 1910. De flyttade till Hamburg senare. Jag har hittat deras dödsnoteringar.
Jag har sett en notering om  att de har en dotter Ingeborg Ahlund f 1912-03-19.
Mina frågor är
- Jag söker uppgifter om hennes födelse (Lubeck eller Hamburg), hennes död, ev giftemål och om hon hade några barn
- Jag söker uppgifter om Alfred och Emma hade några ytterligare barn
//Lars-Eric
 

2019-11-27, 07:41
Svar #1

Utloggad Bert-Ola Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 20:52
    • Visa profil

2019-12-14, 13:29
Svar #2

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej,
Om du inte redan fått upp ett spår så kan jag tipsa om att det verkar finnas lite information på tyska Ancestry, t.ex. att mor och dotter åkte med ångfartyget Hermia till London 1927 (inga fler personer med samma efternamn) med fartyget. Emma åkte även ensam till England 1925. I båda dokumenten anges hon vara född 1882-10-13 i Lübeck. Det verkar ha fötts tvillingar i juli 1910. Dottern Liselotte Maria Emma dog efter tre veckor och tvillingbrodern Alfred Hans Diedrich dog i december samma år.
Om du menar att du söker giftermål mellan Emma och Alfred så finns uppgift om det också. Giftermål 23 april 1910 i Lübeck. Om du menar giftermål för dottern Ingeborg så har jag inte hittat det. I övrigt verkar det finnas adressuppgifter på Alfred i Hamburg.
Du kan kontakta mig om du vill få kopior på de dokument som finns[size=78%].[/size][/size] [size=78%]


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna