ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Anders Blomstedt född Tjällmo 1819  (läst 210 gånger)

2019-11-05, 12:37
läst 210 gånger

Utloggad Urban Blomstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 18:17
    • Visa profil
Hej!

Söker föräldrar och ev syskon till tegelarbetaren Anders Blomstedt Tjällmo född 18191122 och död 1893 sannolikt i Tegelbruket Ljung. Han bodde nämligen där 1842 då han gifte sig med
Maja Bengtsdotter 1815-02-12- som var dotter till Bengt Larsson (1791-1865) och Stina Hansdotter (1787-1844) Tullen Stjärnorp.



"Trollkarlen Bengt i Tullen.
Hejsan.  
Jag har i mitt släktträd hittat en person i Stjärnorp som gick under namnet Bengt Bengt i Tullen Larsson (min farfars farfars farmors bror) född 1791, död 1865. Han var vid sin död bosatt i torpet Tullen.  
 
Jag är intresserad av om någon har någon mer beskrivande information/sägner/historier/rykten om honom? I Arvids bok om Stjärnorp nämns han med några meningar som lockar till samla på sig mer information om hans liv.
 
Bengt var en beryktad och fruktad trollkarl. Han bodde i en stuga där Tafsfallsvägen skiljer sig från Bjäsätersvägen
Ur: Arvids bok om Stjärnorp sidan 120.
 
Sonen Bengt, f.1791, var den sedan beryktade trollkarlen Bengt i Tullen.
Ur: Arvids bok om Stjärnorp sidan 65:
 
Även förslag/id?er på vart man skulle kunna hitta nedskrivna folkminnen och historier där information om Bengt skulle kunna finnas med tas tacksamt emot!
 
Mvh Mårten"  https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://mygen.atavus.se/ms_hemsida/bengt_i_tullen.pdf&ved=2ahUKEwi42rz9-tLlAhWCi8MKHQZfCwMQFjACegQIBxAH&usg=AOvVaw0GXx4t-cOLPtouPdXRNYuF

2019-11-05, 16:37
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4585
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 15:38
    • Visa profil
Detta var lite knivigt att reda ut, men det gick till slut...

Det angivna datumet för födelsen stämmer ju inte som du väl vet, det finns ingen Anders född 1819-11-22 i Tjällmo. Detta födelsedatum följer Anders Blomstedt till dess han avlider på Sjöviks fattigstuga i Ljung 1893-08-23 (C:6 Ljung s 177). Tidigare varit arbetare (smed) på Tegelbruket i Ljung, inflyttad till fattighuset med hustrun 1887. Se AI:16 Ljung s 350 och AI:15 s 389 och 165. Inflyttade från Stjärnorp 1848 enligt hfl Tegelbruket.

Vigseln hittar jag i Stjärnorp 1841-12-22, Anders Blomstedt, dräng i Rist och Anna M Bengtsdotter, piga i Bölnorp (C:3 s 360).

AI:6 Stjärnorp, Rist s 139
dr Anders Blomstedt f 1819-11-22 Tjällmo, inflyttad från ? 1839 attest 23.

BI:1 Stjärnorp s 88 attest 23 1839-11-12 inflyttad från Motala till Rist.

Jag hade först tittat på några Anders födda i slutet av 1819 Tjällmo, men de befann sig på andra platser 1839. En av de jag intresserade mig för p g a att han var född oäkta var Anders född 1819-01-27 Lilla Yxhults soldattorp, Tjällmo. Fader ej angiven. Moder pigan Johanna Larsdotter (C:5 Tjällmo s 272).

Johanna och Anders finns i AI:4 Tjällmo s 281, Lilla Yxhults soldattorp. Johanna född 1797-02-20 Tjällmo enligt hfl. Anders här med rätt födelsedatum. Johanna flyttar till Und i Tjällmo som amma samma år 1819. Anders finns hos sin moster änkan Maja Larsdotter f 1776 Tjällmo i Lilla Yxhult på s 277 samma hfl. I nästa hfl AI:5 s 267 är Anders försvunnen från L:a Yxhult. Johanna Larsdotter är struken i hfl för Und AI:5 s 581. Ingen hänvisning.

Min tanke är då att hon kanske har gift sig och det stämde...1822-04-08 vigs hon med sockenskomakaren Johannes Lindström i Ärvestorp (C:5 Tjällmo s 57). Se AI:5 Tjällmo, Ärvestorp s 597. Här finns sonen Anders igen, nu har han fått det felaktiga födelsedatumet 22/1 1819. Jag hittar familjen senare i Sjölund på Hälla ägor i Tjällmo, AI:5 s 135. Lindström är född i Motala och familjen flyttar dit 1835-03-02. Inflyttade till Skyttatorp i Motala landsförsamling, på Björketorps ägor AI:15 s 94. Anders har nu fått födelseuppgiften 1819-11-22 Tjällmo!!

Anders flyttar till Vinnerstad (E) 1836) och 1837 till Ask (E), men återkommer till modern och styvfadern 1838 från Ekebyborna. Vid dessa flyttar kallas han Anders Lindström. Ca 1838-39 flyttar familjen Lindström till Grindtorpet på Bergsätters ägor i Motala AI:16 Motala lf s 346. Här anges Anders flytta till Stjärnorp 1839!

I utflyttningslängden för Motala lf BI:2 s 45 attest 20 1839-09-30 dr Anders Blomstedt från Bergsätters ägor till Stjärnorp.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie Waller
Motala

2019-11-05, 16:51
Svar #2

Utloggad Urban Blomstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 18:17
    • Visa profil
Hej!

Tack så mycket för hjälpen. Nu fick jag lite att gräva i.

De fick son 1854 som hette Axel Fredrik Blomstedt som jag är släkt med. Fortfarande Ljung Tegelbruket Mina barn bor sannolikt i samma hus som han föddes och växte upp. Min morfar är född där 1899 säger min mor.

2019-11-05, 17:17
Svar #3

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4585
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 15:38
    • Visa profil
Johanna Larsdotter född 1797-02-20 Lilla Yxhult, Tjällmo, föräldrar bonden Lars Zachrisson och Johanna Persdotter (C:5 Tjällmo s 88).

Johanna Larsdotter död 1868-01-26 Storkelsby Södergård, Motala landsförsamling. Johan Lindström död 1869-01-02 enligt hfl AI:37 Motala lf II s 497.

Halvsyskon till Anders:
Per Johan f 1823, d 1828 Tjällmo
Ulrika f 1825-05-15 Tjällmo
Peter Johan f 1830-05-14 Tjällmo
Fredrik f 1834-09-02 Tjällmo
Charlotta f 1837-09-22 Motala

Uppgifterna från husförhören, bör kontrolleras i respektive födelsebok.

Sidnummer stämmer inte så bra i Motala, om du inte har Arkiv Digital utan bara Riksarkivet gratis.

2019-11-29, 00:09
Svar #4

Utloggad Urban Blomstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 18:17
    • Visa profil
Nu har jag kommit längre genom fantastisk bra hjälp av Britt-Marie. Hittade denna äldre tråd. Borde vara samma Lars? och samma gäng som Maja Larsdotter tillhör. https://forum.rotter.se/index.php?topic=48344.0;nowap

Nedan lite vad "jag" luskat fram.

Min släkt har under flera generationer bott i Stenhuset och arbetat på Tegelbruket i Ljung.

Anders Blomstedt föddes 1819-01-27 i Lilla Yxhults soldattorp, Tjällmo. Fader okänd. Moder pigan Johanna Larsdotter f.1797. Föräldrar bonden Lars Zachrisson född ca 1740 eller (1749-1825) och Maja Persdotter (f. ca1746)

Per NN född omkring 1721 i Östergötlands län är hennes far.

Anders blir kvar hos sin moster änkan Maja Larsdotter f 1776. Anders mor Johanna gifter sig 1822-04-08 med sockenskomakaren Johannes Lindström i Ärvestorp Tjällmo.

Anders Blomstedt, dräng i Rist och Anna Maja Bengtsdotter, piga i Bölnorp gifter sig i Stjärnorp 1841-12-22. De flyttar tilll Ljung Tegelbruket 1848 från Roxtorp Stjärnorp.

Maja född 1815-02-12 var dotter till Bengt Larsson (1791-1865) och Stina Hansdotter (1787-1844) Tullen Stjärnorp. Bengt var den beryktade trollkarlen Bengt i Tullen.

Mina barn bor i Stenhuset som troligtvis Anders med fam flyttade till 1848 och deras barn föddes och växte upp i. Min Morfars far Axel Fredrik f. 1854 d. 1914.

Morfar Gustav är född 1899 i arbetarbostaden Stenhuset, byggde Bäckebo 1938. Gustav arbetade till ålderdomen på bruket och var facklig förtroendeman. Han satt med i kommunalfullmäktige, kommunal och skolstyrelsen. Han var även brandchef i Ljung. (Dog 1967)

Min mormor Gunborg som han gifte sig med 1929 arbetade på Cloetta i Ljungsbro. (Dog 1964) De fick en dotter 1942 x Blomstedt som är min mor.

Min gammel mormor Hilma Sofia Johansson (född Karlsson 1885) arbetade på Cloetta i Råby. På min mors sida är familjen spårad till Per Hemmingsson f.1660 i Råby.

2019-12-03, 10:30
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4585
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 15:38
    • Visa profil
Hej Urban!

Du har skrivit fel mor till Johanna Larsdotter född 1797 Tjällmo, modern heter Johanna Persdotter och inte Maja Persdotter. Se mitt inlägg ovan från 5/11.

Lars Zachrisson är först gift med Maria Persdotter 1775-11-12 Tjällmo (C:4 Tjällmo s 71). Lars är då dräng i Dråsa och Maria är änka ibm. Lars Zachrisson gifter om sig 1779-10-24: änklingen Lars Zachrisson i Dråsa och pigan Johanna Persdotter i Lilla Yxhult (C:4 Tjällmo s 74).

Maria Larsdotter född 1776-07-07 Dråsa, Tjällmo är alltså halvsyster till Johanna Larsdotter f 1797-02-20 Lilla Yxhult, Tjällmo. Det är hos Maria Larsdotter Johannas oäkta son Anders Blomstedt bor de första åren.

Lars Zachrisson född i Tidingshyttan, Tjällmo 1749-09-24 (C:3 Tjällmo s 153), son till Zachris Nilsson och Anna Larsdotter. Lars Zachrisson död i Lilla Yxhult 1825-08-16 enligt bouppteckning Hällestad och Tjällmo tingslag. 5 barn: Johannes Larsson i L:a Yxhult, rättaren Peter Tjellander uti Iboholm och Bo Kapell, dottern Maria Larsdotter i L:a Yxhult, dottern Johanna Larsdotter i Sjölund på Hälla ägor g m sockneskomakaren Johan Lindström, omyndiga dottern Anna Christina boende i Åstad, å hennes sida bonden Johan Samuelsson i Tidingshyttan (Lars brorson).

Något jag reagerade på tidigare när jag forskade på dessa personer är att Johanna Persdotter kallas Jana i hfl, fick mig att fundera på om hon har kopplingar till vallonsläkten Muskin. Detta visar sig vara korrekt och du är därmed "släkt" med min make...Johanna Persdotter avlider 1810-05-28 enligt bou Hällestad och Tjällmo tingslag F:11 s 80. G m Lars Zachrisson och har 4 barn med honom: Johannes Larsson i Tybble, Godegård, Peter 18 år, Johanna 13 och Anna Stina 6 år. För de omyndiga, skattebonden Petter Persson i Baggetorp (Johannas bror).

Johanna Persdotter född 1761-09-01 L:a Yxhult, Tjällmo (C:3 Tjällmo s 258, AI:3 s 263). Föräldrar är Petter Persson och Maria Nilsdotter.

Maria Nilsdotter var gift 3 ggr:
1:o 1748-03-18 (C:4 s 36) med Johan Nilsson i L:a Yxhult, Maria från Tyle.
2:o 1752-10-11 med Petter Persson, båda från L:a Yxhult vid vigseln, Maria änka (C:4 s 40).
3:o 1767-10-28 med drängen Nils Nilsson (sedemera häradsdomare i Baggetorp), Maria änka i L:a Yxhult (C:4 s 74).

Petter Persson i L:a Yxhult avlider 1764-05-27 enligt bou F:1 s 663. Änkan Maria Nilsdotter. 4 omyndiga barn, Peter 9, Stina 11, Maria 6 och Jana 3 år. Å barnen sida, faderfadern Per Persson på Dråsa ägor.  Enkan har en skuld till brodern Johan Nilsson i Tyle. Ett arv till gossen Jonas Johansson enligt häradsrättens utslag 1759 utbetalas också (från Marias första gifte).

Maria Nilsdotter avlider i Baggetorp, Tjällmo 1795-02-02, bou F:8 s 91. G m häradsdomaren Nils Nilsson. En son Jonas Johansson (står felaktigt Jonsson) i första giftet, med Petter Persson dotter Stina g m torp Petter Jonsson på Torsjö ägor (Godegård), Maja som var gift med torparen Nils Påvelsson i Klockartorpet har en dotter på 15 år, Johanna g m bonden Lars Zachrisson i L:a Yxhult. Inga barn med häradsdomaren Nils Nilsson. Skuld till styvson Jonas Persson i Bromma (Motala).

I AI:1 Tjällmo, Baggetorps s 13 finns Maria Nilsdotter född 1721 Tjällmo.

1721-09-30 Maria (C:2 Tjällmo s 182). Dotter till Nils Andersson i Tyle och Johanna Claesdotter Muskin. Nils Anderson var gift 3 ggr, första gången med Anna Persdotter (troligen från Brystorp, Hällestad), död 1705-03-29 Tyle. 2:o med Johanna Claesdotter Muskin 1706-09-30 Kristberg, Nils änkling i Tyle, Johanna från Hälla (C:3 s 545). Johanna Muskin död i Tyle 1722-07-08 (C:1 s 100). Nils g m Karin Månsdotter i Godegård 1723-10-20 (C:1 Godegård s 413). Nils Andersson död i Tyle, Tjällmo 1741-05-21 (C:4 s 95).

Min makes ana är Anna Claesdotter Muskin (syster till Johanna) g m bonden Johan Nilsson i Milltorp, Godegård. Anna och Johanna är döttrar till hammarsmeden Claes (Nicolas) Muskin och hans hustru Maria Hero. Maria född i Godegård ca 1654, död i Olstorp, Godegård 1730. Claes Muskin ska ha avlidit före 1700 i Rockhammar, Fellingsbro (T), men dessa uppgifter har jag inte kunnat verifiera.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2019-12-03, 10:32
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4585
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 15:38
    • Visa profil
Se även denna länk till en tidigare diskussion under vallonsläkter Muskin:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=67807.msg965595#msg965595

2019-12-03, 10:49
Svar #7

Utloggad Urban Blomstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 18:17
    • Visa profil
Hej! Jättetack. Hittade detta. Ser ut att kunna vara Lars Zachrissons anor. Har ännu inte hittat något som motbevisar. Snarare tvärtom. https://ancestors.familysearch.org/en/L7YV-VG7/anna-larsdr-1712-1791

2019-12-03, 16:11
Svar #8

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4585
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 15:38
    • Visa profil
Jo, det är rätt familj. Tänk dock på att alltid kontrollera uppgifter av det här slaget mot kyrkböckerna. I det här fallet har man angivit fel dödsår för Anna Larsdotter i Tidingshyttan, 1791. Hon avlider 1794-10-19 av "slag i kyrkan", 82 år gammal (C:4 Tjällmo s 183). Sockenmannen Zachris Nilsson i Tidingshyttan avlider 1798-08-06 av ålderdomskrämpor, 84 år (C:5 Tjällmo s 367).

Vigda 1737-10-09 dräng Zachris Nilsson i Tikhyttan (Tidingshyttan) och pigan Anna Larsdotter i Markebo (C:4 s 21). Zachris född 1714-02-26 (C:2 s 131) och Anna 1712-09-06 (C:2 s 120). De finns i hfl AI:1 Tjällmo, Tidingshyttan s 308 längst ner på sidan.

2019-12-03, 16:40
Svar #9

Utloggad Urban Blomstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 18:17
    • Visa profil
Hej!

Tack! Har läst din text och korrigerar eftersom med dina och andras säkrare uppgifter. Några namn i länken jag skickade inte heller korrekta. Men jag fick fler uppslag. Jag måste köpa en dator och lite riktiga program. Blir många versioner. En lättläst och flera med källor. Tack ännu en gång. Forskar förutom på min morfar även på min mormor samt farfar. Min mormor är troligen nära släkt med gänget från morfar på 1600-talet. Då har jag inte ens djupdykt på de i mellan.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna