ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nelhammar Ukna  (läst 709 gånger)

2019-10-28, 10:59
läst 709 gånger

Utloggad Marie Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-10-14, 13:37
    • Visa profil
Hej!
Min farmors mormor Gustafva Strömdahl, född på Nelhammar, Ukna 20/11 1815, död 19/1 1898 var oäkta dotter till Maja Cajsa Örtegren från Hemsjö, Björsäter. Gårdens ägare var Strömdahl, vet någon hur det kommer sig att Gustafva, det oäkta barnet fick namnet Strömdahl?
/Marie

2019-11-05, 23:24
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej!
Min farmors mormor Gustafva Strömdahl, född på Nelhammar, Ukna 20/11 1815, död 19/1 1898 var oäkta dotter till Maja Cajsa Örtegren från Hemsjö, Björsäter. Gårdens ägare var Strömdahl, vet någon hur det kommer sig att Gustafva, det oäkta barnet fick namnet Strömdahl?
/Marie

Hej Marie!

Maja Cajsa Örtegren gifte sig med torparen Nils Arvidsson drygt två år efter dottern Gustavas födelse, men förutom i födelseboken (Ukna C:5, s 104) verkar det inte finnas något i kyrkböckerna som tyder på att Gustava var ett oäkta barn. Vare sig Nils verkligen var Gustavas biologiska far eller inte, är det tydligt att hon räknas som parets gemensamma dotter, och när hon senare lämnar föräldrahemmet för att bli piga i andra hushåll i församlingen, kallas hon följaktligen Gustava Nilsdotter (Ukna AI:6, s 1).  Såvitt jag kan se var det först när hon 1834 flyttat till en annan församling (Åtvid AI:16, s 284) som hon tog efternamnet Strömdal. Dessförinnan hade hon tydligen under någon tid kallat sig Gustava Kuhla (Ukna AI:7, s 349).

Jag vet inte var du fått uppgiften att någon med namnet Strömdahl ägde gården Nelhammar, där Gustava föddes. Eftersom Nelhammar var länsmansboställe, föreställer jag mig att gården tillhörde kronan, men där kan jag förstås ha fel.

Namnen Kuhla och Strömdahl var under 1700-talet soldatnamn i Ukna, men jag vet inte vad man ska kunna dra för slutsatser av detta. Det troligaste är kanske att Gustava liksom många andra vid den aktuella tiden tog sig ett mer eller mindre godtyckligt valt efternamn i samband med att hon flyttade från hemförsamlingen.

Hälsningar
Hans Olof

*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna