ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dickmän i Nyköing mitten 1700-tal  (läst 396 gånger)

2019-10-21, 09:11
läst 396 gånger

Utloggad Lena Backman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 19:14
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om det finns ytterligare information om de Dickmän som bor i Nyköping under 1760-1780.

Det jag vet är att Johan Dickman 1768 flyttar till första kvarteret nr 18. Han är född 1739-1740.  Han bor på samma adress fram till sin död 1783 då 43 år gammal. Han är kryddkrämare i Nyköping under denna tid. 1772 gifter han sig med Margareta Berggren från Tystberga. De får tre barn tillsammans, ett dock efter hans död. Det finns ett auktionsprotokoll från 1779 där allt bohag är uppräknat och även olika meddelanden om skulder m. m.

Åren 1772-1773 finns änkan Margareta Dickman på samma adress som Johan Dickman. Jag kan dock inte hitta henne i hfl under samma tid och adress.

Mellan åren 1773-1775 finns slottsvaktmästare Jonas Dikman i 5:e kvarteret nr 134. Vid sin död 1775 var han 33 år och borde alltså vara född ca 1742.

Det jag undrar över mest är om dessa tre Dickmän kan vara syskon eller släkt på annat sätt?
Med hopp om svar.

Vänliga hälsningar
Lena Backman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna