ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örebros församlingar  (läst 1201 gånger)

2007-01-04, 16:44
läst 1201 gånger

hanna

Hej!
Har en ana som är född i Ervalla församling, Örebro län. Efter ca 10 år (1883) står det i husförhöret att han flyttar till Örebro.
Jag började försöka leta på Genline och hittade en församling vid namn Örebro församling. Där på bokryggen som täcker året 1883 står det Örebro församling söder 1881-1885.
Jag sökte också på internet och blev förvirrad när jag såg infon på websidan: http://web.telia.com/~u19310034/orebro.htm
 
där det står följande:
 
Indelning
Församling:  Örebro.
1913 utbröts Örebro norra församling, se Olaus Petri församling.
Kallad Örebro södra församling efter 1913.
Örebro södra från 1921 kallad Nikolai församling.
 
 
Alltså skulle församlingen inte kallats örebro södra församling förrän efter 1913, medan jag hittat det redan på 1880-talet.
 
Kan någon sätta in mig i vilka församlingar som min ana kan ha kommit till och förklara hur allt hänger ihop med den södra församlingen vore jag evigt tacksam.
 
Mvh Hanna

2007-01-04, 18:23
Svar #1

Utloggad Alf Sjölin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2018-09-30, 23:04
    • Visa profil
Hej Hanna
Jag måste hålla med dig om att det är en aning förvirrande. Men så här ska du nog tolka det:
Örebro bestog tidigare av två församlinga - Örebro församling (senare Nikolai) och Längbro församling. Till Längbro hörde i och för sig även Ånsta och Eker (så än i dag). Nikolai församling utgörs av den del som finns söder om Svartån, Länbro norr om ån och väster, samt delvis söder, om staden. D.v.s. Längbros sträcker sig i en halvcirkel runt staden.  
Det som kan komplicera det hela en aning är, att Länbro kyrka som fanns i närheten av där Olaus Petri nu finns, revs under reformationen. En ny byggdes 1902 i Karslund, väster om staden. Under mellanperioden fick Längbroborna fira sina gudstjänster i S:t Nikolai kyrka, där man tilldelades ett eget kor. Antagligen det som i dag kallas Engelbrektskoret.
1913 bildas Olaus Petri församling, men avknoppas inte från Nikolai utan från Längbro. 1977 avnknoppas ytterligare en församling från Längbro, som får namnet Mikael.
Mer om detta kan du läsa i boken Längbro socken genom tiderna, som du kankse kan finna på ett bibliotek.  
Så din anan söker du antingen i Längbro församling eller Örebro församling (Nikolai).
Hoppas detta kan bringa någon reda åt dig.
Mvh
Alf

2007-01-05, 12:52
Svar #2

Per Skoog

Hejsan Hanna!
 
Måste nog klargöra detta!
 
Örebro är indelat i norra och södra delen. Skiljelinjen är Svartån. Denna indelning har funnits länge.
Senare bildas OP, 1913, då kallas den kvarvarande delen Örebro, men södra, då det var södra delen den låg i samt att OP ligger på norr och kallas Örebro norra redan 1913. 1921 så byter Örebro (södra) namn till Nikolai, då Nikolaikyrkan är församlingens moderkyrka. Personligen så tycker jag att det framgår väl på ovan nämnda sida.
Hälsningar P Skoog

2007-01-05, 14:17
Svar #3

Hanna Krantz


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna