ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Alfred Aronsson (Johansen)  (läst 700 gånger)

2019-07-06, 17:39
läst 700 gånger

Utloggad Ann-Charlott Welldal Green

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 09:47
    • Visa profil
Jag letar efter min morfars halvbror och ev. ättlingar till honom.
Johan August Aronsson föddes i Färgelanda, Sverige, den 7 maj 1877.
Modern var Maria (Maja) Greta Jonasdotter, fader okänd.
Maria gifter sig nio år senare med Karl Edward Jacobsson och Johan får fyra halvsyskon. Familjen bor på olika platser i Färgelanda och Ödeborg.
Den 10 juni 1896 flyttar Johan till Norge, därefter utvandrar han till USA (San Francisco?) Sista kortet från USA kom julen 1910.
1912 har jag hittat honom på Trondheimsvägen 4 i Kristiania. Nu är han gift med en Inga och har bytt sitt efternamn till Johansen (Ingas namn?) Foto finns på en dotter...
1915 får Johan norskt medborgarskap.
På 20-30-talen verkar halvsystern Anna ha jobbat hos familjen. Möjligen kan man utläsa i bevarade brev att hustrun Inga var sjuklig. Efter 50-talet finns inga livstecken från någon i familjen...
Kanske någon här som känner till Johan, eller kan tipsa mig på hur jag går vidare?
MVH Ann-Charlott Welldal Green

2019-07-09, 10:54
Svar #1

Utloggad Ann-Charlott Welldal Green

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 09:47
    • Visa profil
Har fått fram ett möjligt namn på Johan Alfreds hustru: Inga Elise Hansen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna