ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Abrahamsdotters föräldrar  (läst 647 gånger)

2019-07-03, 19:06
läst 647 gånger

Utloggad Pontus Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-03-05, 20:11
    • Visa profil
Johanna Christina Abrahamsdotter föds i Vissefjärda den 28 Nov 1826, föräldrarna är Abraham Gertonsson och Catharina Abrahamsdotter. Hon flyttar sedan till Buskahult i Sillhövda socken och får tillsammans med torparen Petter Mag Olausson bla. min gammelgammelfarfar Carl August Pettersson.

Jag är inte säker på att jag kan utläsa Abraham och Catharinas hemvist. Jag läser det till Frostensmåla (?), men vet inte om det stämmer. Jag är i alla fall nyfiken på vilka Abraham Gertonsson och Catharina Abrahamsdotters föräldrar är.

Använder ancestry för mitt släktträd och de ger som förslag att Abraham är född 25 Mars 1792 i Hägerås, Algutsboda. För Catharina ger de som förslag att hon ska vara född 1806 i Frostensmåla, död 6 Dec 1869 i Frostensmåla. Om det skulle hjälpa på något sätt.

Jag löser inte upp denna knuten själv och vill höra mig för om någon vet mer om familjen eller om någon skulle vilja hjälpa mig att få fram vilka föräldrarna är så att jag kan leta vidare sen. Har bifogat lite utdrag från kyrkböckerna som stöd till uppgifterna.

/ Pontus  :)

2019-07-03, 19:48
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15327
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:33
    • Visa profil
Härifrån kan du leta vidare och kolla om förslagen stämmer. ;)
Vissefjärda (G, H) AI:3 (1820-1835) Bild 109 / sid 13

2019-07-04, 18:28
Svar #2

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5436
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:27
    • Visa profil
Abraham Gertsson var född 1799 25/7 i Hägerås södergård, Algutsboda fb C:3 s 401 son till Gjert Staffansson o h Anna Mattisdotter.
Föräldrarna finns där i AI:4 s 141.
Margaretha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna